Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2019-10052 – Konsumenten ansågs ha varit medveten om kostnaden för en tilläggstjänst (HBO) efter tre gratismånader
Konsumenten menade att operatören debiterat 99 kronor per månad för tilläggstjänsten ”HBO” i cirka 27 månader utan att konsumenten hade beställt tjänsten. Konsumenten begärde därför återbetalning med 2673 kronor. Konsumenten menade att denne blev erbjuden tre fria provmånader för tjänsten över telefon. Konsumenten fick dock inte någon bekräftelse på avtalet eller instruktion om hur tjänsten...
ARN 2018-17274 – Operatörens ansvar att ge rätt prisinformation när avtal ingås via fiberleverantörens hemsida
Konsumenten beställde en bredbandstjänst på fiberleverantörens hemsida och valde ett kampanjpris om 124 kronor per månad under de tre första månaderna. Tjänsteoperatören fakturerade dock tjänsten till ordinarie pris, vilket innebar en fördubbling av kostnaden för tjänsten. Operatören motiverade detta med att kampanjpriset endast avsåg nya kunder. Konsumenten menade att denna information inte framgått någonstans på...
ARN 2018-15387 – Kvitto som bevis för avtalat pris
En konsument tecknade ett mobilabonnemang och menade att säljaren informerat henne om att en ny mobiltelefon skulle ingå i abonnemanget utan extra kostnad. I avtalet som undertecknades stod det ”pristillägg saknas”. Trots detta fakturerades konsumenten sedan 3839,99 kronor för telefonen. Konsumenten menade att hon blivit felaktigt fakturerad samt att hon nått en muntlig överenskommelse med...
ARN 2018-12310 –Tvist om bindningstid när ett företagsabonnemang överlåts till en privatperson
En konsument tog över sin pappas företagsabonnemang och då uppstod en fråga om bindningstidens längd. Operatören menade att den totala bindningstiden var 37 månader eftersom abonnemangets nya bindningstid på 24 månader skulle inledas först när avtalstiden från företagsabonnemanget hade löpt ut. ARN menade att parterna var överens om att konsumenten hade tagit över sin pappas företagsabonnemang...
ARN 2018-01398 – Oskäligt lång bindningstid för telefoniabonnemang
Konsumentens fru blev uppringd den 24 november 2014 av operatören och tecknade ett företagsabonnemang för telefoni på 36 månader. Konsumenten och hans fru hade då inget företag. Den 2 november 2016 blir konsumenten uppringd av operatören och de vill ändra avtalet till ett privatabonnemang. Konsumenten går med på detta. I samtalet hävdar operatören att de...
ARN 2017-10037 – Höjning av pris bevisat genom orderbekräftelse
En konsument beställde bredband 100/100 av en operatör för 249 kronor per månad. Efter ett år och två månader upptäckte konsumenten att operatören hade höjt priset för tjänsten till 399 kronor per månad. Konsumenten menade att han aldrig gått med på någon sådan prishöjning när han tecknade avtalet samt att han inte fått någon orderbekräftelse...
ARN 2017-07318 – Operatören har bevisbördan för att extra surf beställts via webben
Konsumenten begärde återbetalning av avgifter för extra surf som han menade att han inte beställt. Han hade haft mobilt bredband med fast månadskostnad i flera år. Operatören motsatte sig kravet om återbetalning med hänvisning till att det av bolagets villkor framgår att kunden gentemot bolaget är ansvarig för användning av tjänsten. Operatören meddelade att det...
ARN 2017-07028 – Operatören bunden av orderbekräftelse
Konsumenten uppgav att denne beställt bredband via en prisjämförelsesida på nätet. Kampanjen erbjöd bredband 10/10 Mbit/s för 59 kronor/månad med halva priset i de första sex månaderna. Konsumenten fick en bekräftelse och sa upp sitt gamla abonnemang. Men den nya tjänsten startade inte och när konsumenten ringde företaget var beskedet att konsumenten hade gjort fel...
ARN 2017-06349 – Så kallade företagsavtal i strid med tro och heder
En konsument blev vid flertalet tillfällen uppringd av en operatör som menade att det vid samtalen ingåtts avtal om flera företagsabonnemang. Konsumenten ifråga är blind, saknar arbetsförmåga och hade enbart sjukersättning. Konsumenten behöver även hjälp med att ta del av muntlig och skriftlig information. Konsumenten hade tidigare haft en enskild firma men bedrev inte längre någon...
ARN 2017-04679 – Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument menade att hon vid avtalstecknandet av ett abonnemang inte fick någon information om att det var bindningstid kopplat till abonnemanget. Konsumenten begärde mot bakgrund av detta att få häva avtalet. Operatören motsatte sig kravet och anförde att konsumenten fått information om bindningstiden i orderbekräftelsen som samma dag som avtalstecknandet skickats till den e-postadress...
ARN 2017-04036 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument tecknade abonnemang på en tv-tjänst och vid tillfället fick konsumenten endast information om ett det var en månads uppsägningstid. När konsumenten skulle säga upp avtalet visade sig bindningstiden vara 24 månader vilket inte godkänts av konsumenten. Operatören hänvisade till skriftligt avtal och att konsumenten inte lämnat annan information för att styrka befrielse från bindningstiden. Av...
ARN 2017-03778 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument beställde en fast bredbandstjänst via telefon men konsumenten blev inte upplyst om bindningstid. Konsumenten sade sig inte heller ha fått information om detta per post. Operatören anförde att bekräftelse skickats till konsumentens adress med information om bindningstid och att samma information fanns tillgänglig elektroniskt. ARN hänvisade till den bekräftelse som konsumenten trots allt bifogat anmälan....