Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2014-08435 – Bestämmelser om ersättning för merkostnader vid fel i tjänsten finns i lag
En konsument upptäckte problem med sitt bredband och felanmälde detta. Operatören bad konsumenten att göra en felsökning men när konsumenten svarade operatören var inte alla frågor som operatören ställt besvarade. Operatören påminde konsumenten men först vid den tredje påminnelsen fick operatören svar på alla sina frågor. Operatören gjorde då en felanmälan till nätleverantören och ett...
ARN 2014-06843 – Ångerrätt när konsument lockats in i butik
En konsument passerade en butik och blev bjuden på en tablettask av en försäljare som stod utanför butiken. Konsumenten gick med in i butiken och tecknade ett avtal för mobiltelefon men ansåg att hon blivit lurad. Konsumenten ville återlämna telefonen och abonnemanget dagen efter men nekades på grund av att förpackningen var öppnad. Återförsäljaren uppgav...
ARN 2014-06820 Operatören har bevisbördan för att avtal ingåtts som företagare
En konsument ingick avtal om telefoni- och bredbandsabonnemang över telefon. Efter några dagar meddelade konsumenten operatören att han ångrade sig. Operatören nekade ångerrätt eftersom de ansåg att det gällde företagsavtal. ARN ansåg vid en sammantagen bedömning att utredningen i ärendet inte gav stöd för att konsumenten skulle ha ingått avtal i syfte som företagare. Tjänsterna kunde inte heller i sig anses vara mer avsedda åt att användas i egenskap som företagare än i egenskap som konsument. Eftersom det rådde en osäkerhet ansåg ARN att det var operatören som skulle bevisa om konsumenten ingått avtal i egenskap av företagare. Eftersom operatören...
ARN 2014-06330 – Ingen ångerrätt vid köp i försäljningsstånd i köpcentrum
En konsument ingick avtal om mobilt bredband med router och en surfplatta till ett visst pris vid en återförsäljares försäljningsstånd i ett köpcentrum. Konsumenten beskriver att försäljaren kallade på hennes uppmärksamhet när hon passerade försäljningsståndet. När konsumenten ville ångra avtalet nekades hon eftersom försäljaren menade att ångerrätt inte gäller vid köp i affärslokal. Återförsäljaren anförde...
ARN 2014-06262 – Avtal om bredbandsabonnemang tillsammans med modem bedömdes som avtal om tjänst
En konsument beställde ett bredbandsabonnemang den 22 juni 2014. Tjänsten fungerade först den 30 juni.  Den 10 juli, det vill säga elva dagar från det att tjänsten levererats, begärde konsumenten att få ångra avtalet, vilket operatören nekade. Konsumenten begärde i ARN att avtalet skulle få ångras och menade att ångerfristen skulle räknas från det datum...
ARN 2014-06167 – Ångerrätt när konsument tecknat avtal på marknad
En konsument blev kontaktad av en säljare på Kiviks marknad som ville ge konsumenten möjlighet att ringa billigare. Konsumenten köpte en mobiltelefon med tillhörande abonnemang. Telefonen fungerade inte eftersom det var något fel på SIM-kortet enligt konsumenten som därför begärde att få häva köpet men fick avslag. Konsumenten fick samtidigt reda på att abonnemanget skulle...
ARN 2014-05668 – Avtalet ogiltigt när konsumenten inte förstått vad avtalet gäller
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare som ville erbjuda konsumenten ett billigare abonnemang på dennes fasta telefon. Konsumenten tackade aldrig ja till att bli kund hos bolaget men trots detta blev abonnemanget överflyttat till den nya operatören. Vid kontakt med bolagets kundtjänst fick konsumenten besked om att det kunde anas att avtalets innebörd inte...
ARN 2014-05192 – Konsumenten måste bevisa muntliga löften
En konsument ingick avtal i butik om mobilt bredband. Konsumenten fick löfte om att han skulle kunna surfa utan begränsningar precis som med sin tidigare operatör. När konsumenten efter fem dagar inte längre kunde surfa klagade han och ville ångra avtalet. Konsumenten menade att han också fick betala mer än vad som avtalats. Återförsäljaren menade...
ARN 2014-04939 – Konsumenten behövde inte betala när operatören låtit bli att göra kreditprövning
En konsument tecknade avtal om mobiltelefoni. På grund av särskilda omständigheter hade konsumenten svårt att hantera sin ekonomi, vilket operatören var medveten om. Konsumenten hade sedan tidigare aktiverade spärrar men spärrarna avaktiverades av operatören på konsumentens begäran. Detta ledde till höga räkningar. Operatören menade att konsumenten hade tecknat tre abonnemang tidigare och att en kreditkontroll...
ARN 2014-04603 – Dålig täckning inte skäl att häva avtal eller att få ersättning
En konsument beställde telefon- och bredbandsabonnemang och betalade tre månadsavgifter. Tjänsterna fungerade dock inte och konsumenten menade att hon inte fick någon hjälp att åtgärda problemet. Operatören menade att felet kunde avhjälpas med en extern antenn som också skickades till konsumenten men hon monterade den inte. Operatören valde att låta konsumenten avsluta avtalet i förtid...
ARN 2014-04404  - Underlåtenhet att göra kreditprövning kan ge betalningsfrihet
En konsument blev inlockad i en butik och ingick avtal om abonnemang, telefoner och annan hårdvara. Denne upplevde sig dock lurad vid avtalstillfället då hen var under skuldsanering och vid tillfället inte hade råd att ingå dessa avtal. När konsumenten ville ångra avtalen hade hen öppnat förpackningar och nekades därför ångerrätt. Återförsäljaren anförde att möjligheten...
ARN 2014-03076 – Tre veckor ansågs vara skälig leveranstid för bredband
En konsument ingick avtal om mobilt bredband via telefon. Konsumenten uppgav bland annat att leveranstiden för bredbandet var för lång. Operatören menade att det inte rörde sig om oskäligt lång leveranstid eftersom bredbandet levererades inom tre veckor från att beställningen gjordes. ARN ansåg inte heller att leveranstiden avvek från vad parterna avtalat eller vad som...