Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2015-03191 - Otydlig prisgaranti gav konsumenten rätt till ersättning
En konsument hade i sitt avtal med operatören fått en prisgaranti som innebar att operatören garanterade lägsta pris på jämförbara abonnemang och ersatte mellanskillnaden om konsumenten hittade ett billigare erbjudande om abonnemang hos någon annan operatör. När konsumenten hittade ett billigare erbjudande om hemtelefoni genom mobilnätet, och åberopade prisgarantin, nekade operatören detta med hänvisning till...
ARN 2015-03188 – Låg bredbandshastighet under en längre tid
Två konsumenter hade ett avtal om bredband via ADSL som de ansåg hade för låg hastighet. Under perioden 16 november till 3 december 2014 menade konsumenterna att deras bredband inte haft högre hastighet än 7Mbit/s. Under perioden 26 december 2014 till 5 januari 2015 menade de att hastigheten inte varit högre än 2 Mbit/s. Konsumenterna...
ARN 2015-02915 – Ångerrätt trots vissa uppgifter om enskild firma
En konsument ingick avtal på telefon om telefonabonnemang. Enligt konsumenten gällde det ett privatabonnemang, och säljaren lovade bland annat ett förmånligt pris, och att avtalsvillkoren skulle skickas hem i skriftlig form så att konsumenten kunde gå igenom dessa i lugn och ro och ta ställning till avtalet. Enligt konsumenten stämde inte det som säljaren lovat....
ARN 2015-02905 – Operatören kunde inte visa att muntligt avtal hade ingåtts
En konsument tog kontakt med operatören för att avsluta sitt avtal då hon inte längre behövde tjänsten. Operatören påtalade då att konsumenten kunde ha ett vilande avtal i sex månader – för att slippa betala uppstartsavgift om det skulle bli aktuellt att fortsätta med tjänsten i ett senare skede. Konsumenten menade att hon gick med...
ARN 2015-02238 - Rätt att ångra avtal vid öppnad förpackning
En konsument ingick ett avtal per telefon med en säljare. Konsumenten begärde att få ångra köpet men näringsidkaren nekade detta eftersom förpackningen var öppnad och ansåg att ångerrätten då inte gällde. ARN menade att en konsument, sedan lagändringen år 2014, kan ångra ett köp även om en vara använts eller till och med skadats. En konsument...
ARN 2014-11422 - Bindningstidens längd, oskäligt villkor
En konsument tecknade ett tv-abonnemang i april 2012 som sades upp i augusti 2014. Enligt konsumenten skulle abonnemanget upphöra 31 december 2014. Abonnemanget var utformat så att detta kunde vila/frysas under den period konsumenten inte utnyttjade tjänsten. Denne fick senare beskedet att betalningsskyldighet förelåg även för de perioder då abonnemanget varit fruset. Konsumenten hade inte...
ARN 2014-11033 - Förlängd ångerfrist - ingen information om hur man ångrar ett avtal
En konsument ingick ett avtal per telefon med en säljare. Säljaren sa att konsumenten hade två veckors ångerrätt från det att en bekräftelse på beställningen mottogs via e-post. Konsumenten menade att han inte fått någon sådan bekräftelse och ångrade avtalet nästan fyra veckor efter avtalstillfället. ARN menade att en konsument har rätt att ångra ett...
ARN 2014-10953 – Operatören ska kunna visa att företagsabonnemang ingåtts
En konsument ingick avtal om fast och mobil telefoni men valde att ångra avtalet. Konsumenten nekades ångerrätt eftersom operatören ansåg att avtalet gällde ett företagsabonnemang. Konsumenten hade en enskild firma som inte var aktiv. Operatören ansåg att konsumenten hade ett aktivt företag och att de inte hade fått något intyg om att företaget skulle vara...
ARN 2014-10452 - Samtycke till avtal då konsumenten medverkat i bakgrunden av samtalet
En konsument blev uppringd av en säljare, men konsumentens make tog samtalet i hennes ställe. När maken vid ett senare tillfälle ringde för att ändra avtalet ingicks i stället ett nytt avtal med en ny bindningstid. Konsumenten ansåg inte att något giltigt avtal hade ingåtts överhuvudtaget då maken inte haft tillåtelse att ingå avtal i...
ARN 2014-09437 – Osannolikt att konsument godkänt avtalsförlängning
En konsument sålde sitt fritidshus och sade i samband med detta upp sitt tv-abonnemang via telefon. Konsumenten befann sig utomlands en tid efter uppsägningen och upptäckte först efter lite mer än ett halvår att pengar fortsatt att dras via hans autogiro för abonnemanget. Operatörens förklaring var att avtalet inte hade sagts upp, utan under telefonsamtalet...
ARN 2014-09174 – Konsumenten ska kunna bevisa muntliga löften
En konsument ingick avtal om ett tv-abonnemang i en butik. Konsumenten fick vid avtalstillfället en surfplatta som skulle ingå kostnadsfritt. När konsumenten fick första fakturan upptäckte han att en förhöjd avgift tillkom för surfplattan. Enligt operatören hade konsumenten ingått ett avtal med surfplattan som tilläggstjänst och operatören menade att konsumenten fick information om priset för...
ARN 2014-09029 – Låg hastighet på grund av dålig täckning är inte ett fel i tjänsten
En konsument hade under flera år haft problem med sin mobila bredbandsuppkoppling, på så sätt att han aldrig fått den utlovade hastigheten. När konsumenten förlängde sitt avtal lovade operatören att uppkopplingen skulle bli bättre, men problemet kvarstod. Konsumenten valde att byta operatör och kunde då få mycket högre hastighet. Konsumenten begärde därför att få avsluta...