Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2018-10104 – Konsumenten kunde inte bevisa att samtal inte ringts till Tunisien
En konsument blev debiterad 935 kronor för samtal till Tunisien. Konsumenten menade att han inte ringt dessa samtal, däremot hade han fått samtal från nummer i Tunisien. Möjligen hade hans hustru någon gång svarat på ett sådant samtal men det handlade i så fall bara om fem sekunder. Detta var andra gången konsumenten blivit debiterad...
ARN 2018-08308 – Leverantören skyldig att åtgärda fel i tjänsten som beror på brister i fiberinstallationen
Konsumenten upptäckte efter att fiberindragningen färdigställts att hans internet plötsligt slutade att fungera. Vatten hade trängt in och frostsprängt fiberkabeln. Leverantören reparerade kabelbrottet. De tekniker som utförde reparationen menade att installationen var slarvigt utförd. De upptäckte att fibern låg på 1-5 cm djup samt på ett ställe ovan jord. Enligt säljaren skulle kabeln ligga på...
ARN 2018-07671 – Leverantören skadeståndsskyldig vid avgrävning av elkabel
En konsument hade beställt fiberanslutning till sitt sommarhus. Inför anslutning besökte projektledaren konsumenten och frågade om det fanns något i backen att ta hänsyn till. Konsumenten visade då var avloppsledningen gick och uppgav att hen trodde att även elen gick där men att hen inte var säker. Enligt konsumenten fick hen då till svar att...
ARN 2018-06937 - Konsumenten hade inte rätt att neka operatören till att felsöka via telefon
En konsument hade ingått ett tv-avtal. Tre månader efter köpet reklamerade hen boxen eftersom tjänsten endast fungerade sporadiskt. Enligt konsumenten fick hen efter 10-15 samtal en ny box. När denna inte heller fungerade ville konsumenten häva avtalet och få tillbaka de månadsavgifter som betalats. Operatören ville inte gå med på konsumentens krav utan ville göra...
ARN 2018-06537 – Rätt till ånger även om konsumenten använder ett annat begrepp
En konsument blev uppringd av en operatör och det uppstod därefter en fråga om rätten att ångra det ingångna avtalet. ARN menade att avtalet hade ingåtts per telefon och att distansavtalslagen därför är tillämplig och konsumenten kunde därmed ha rätt att ångra avtalet. För att ett meddelande från en konsument ska anses som en begäran om...
ARN 2018-05644 - Avtal om tv-abonnemang med tillhörande box bedömdes som avtal om tjänst
Konsumenten blev kontaktad av en säljare den 5 december och beställde tv-abonnemang. Konsumenten ville att avtalet skulle omfatta fyra tv-uppkopplingar, men när montören skulle installera tjänsten upptäckte montören att det endast fanns en uppkoppling. Abonnemanget skulle börja gälla först efter installation och konsumenten menade att eftersom samtliga delar inte hade levererats hade avtalet inte börjat...
ARN 2018-05543 – Rätt till ersättning för abonnemangskostnader för en tjänst som inte kunnat nyttjas när operatören varit försumlig i samband med flytt
En konsument flyttade från en villa till ett äldreboende i juli 2017. Konsumenten gjorde en flyttanmälan för abonnemanget men flytten genomfördes inte. Enligt konsumenten berodde detta på bristande kompetens hos fältpersonalen. Som bevisning i ARN hade bland annat åberopats ett intyg att äldreboendet var bemannat dygnet runt. Konsumenten menar att hon flera gånger under hösten...
ARN 2018-05453 - Ångerrätt för abonnemang om streamingtjänst
En konsument ingick avtal om abonnemang på streamingtjänster via hemförsäljning. Avtalet hade en bindningstid på 24 månader. Efter besöket kontaktade konsumenten säljaren för att fråga om ångerrätt. Konsumenten fick då fick svaret att ångerrätt gällde för avtalet. Konsumenten ångrade avtalet tolv dagar efter att det ingåtts.  Företaget menade att det inte gick att ångra avtalet...
ARN 2018-05170 - Inget betalningsansvar när operatören inte kunde styrka avtal
En konsument beställde bredbandsabonnemang och började nyttja tjänsten. Det kom dock inga fakturor, och när konsumenten kontaktade operatören och frågade efter dem, fick han till svar att det blivit fel vid beställningen och att han inte var kund hos dem. Ett år senare flyttade konsumenten och ytterligare två år senare skickade operatören en faktura för tiden...
ARN 2018-04715 – Konsumenten hade inte rätt att häva avtalet på grund av ändring av avtalsvillkoren till följd av dataskyddsförordningen (GDPR)
Konsumenten hade ett avtal om en tv-tjänst med bindningstid till 2019. I april 2018 fick konsumenten information om villkorsändringar där det angavs att avtalet kunde sägas upp om de nya villkoren inte accepterades. Denna information hade även framkommit på hemsidan. Konsumenten ville att hennes avtal skulle avslutas i förtid från det datum som ändringen trädde...
ARN 2018-04448 – Leverantören hade rätt att häva avtalet när huset dit anslutningen skulle dras inte ännu var byggt
En konsument beställde fiber i april 2017 och beställningen bekräftades enligt konsumenten i maj samma år. Vid denna tidpunkt fanns en sommarstuga på fastigheten som sedermera skulle ersättas av en permanentbostad. Ungefär ett år efter den ursprungliga beställningen fick konsumenten reda på att leverantören inte kommer att leverera tjänsten utan istället ville att hen skulle...
ARN 2018-04121 – Play-tjänst fungerade inte på surfplatta
Konsumenten beställde ett tv-abonnemang i juli 2015 och köpte också en surfplatta hos en annan leverantör för att använda till play-tjänsten. Efter en uppdatering av tjänsten i november 2017 slutade dock tjänsten att fungera på surfplattan. Inför köpet hade konsumenten frågat kundtjänsten och fått till svar att alla surfplattor med Android och Apples IOS skulle...