Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2018-14272 – Ingen rätt till kostnadsfri avbeställning vid leveransförsening
En konsument ingick avtal om fiberanslutning med en fiberleverantör den 9 februari 2016. Avtalat slutdatum för installationen var den 9 februari 2018. Av villkoren framgick att konsumenten hade rätt att frånträda avtalet om installationen inte var klar innan slutdatumet. Den 31 januari 2018 meddelade konsumenten att han ville häva avtalet då installation inte gjorts. Efter...
ARN 2018-13912 – Operatören lämnat tillräcklig prisinformation då konsumenten surfat i utlandet
I samband med en utlandsresa till Schweiz blev en konsument debiterad 31 772 kronor för datatrafik i utlandet. Operatören hade lagt in en spärr som gjorde att konsumenten inte skulle kunna få en högre kostnad än 550 kronor för användning av datatrafik i utlandet. Denna spärr kunde tas bort om konsumenten skickade ett sms till operatören...
ARN 2018-13831 – Konsumenten betalningsskyldig för teknikerkostnad
En konsument hade problem med dålig bild och ljud på sin tv och fick då besök av en tekniker. Konsumenten debiterades 950 kronor eftersom operatören ansåg att felet låg i konsumentens utrustning. Konsumenten menade att det var samma utrustning som han använt i mer än två år. Denna fungerade bättre än den han fått av...
ARN 2018-13726 – Konsumenten har bevisbördan för att ett avtal ingåtts utanför affärslokal
En konsument tecknade ett mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid vid en försäljningsdisk i en galleria. Konsumenten ansåg att han hade 14 dagars ångerrätt. Konsumenten tog även emot en dator som enligt hans uppfattning skulle ingå i månadskostnaden. Dagen efter att avtalet ingicks gick konsumenten tillbaka till butiken med datorn i den oöppnade förpackningen och försökte...
ARN 2018-12908 – Konsumenten måste medverka till felavhjälpning
En konsument hade beställt ett bredbandsabonnemang med hastigheten 250/100Mbit/s från sin operatör. I samband med detta fick han en ny router från operatören. Efter installationen uppgick bredbandshastigheten endast till 20 procent av den avtalade hastigheten. Då konsumenten klagade på detta till operatören blev han informerad om att operatören endast garanterade den avtalade hastigheten när datorn...
ARN 2018-12797 – Abonnent som befunnit sig i Kroatien debiterades för datatrafik i Bosnien
En konsument debiterades för roamingavgifter i Bosnien trots att han vid tillfället befann sig i Kroatien. Konsumenten motsatte sig debiteringen och menade att ett tekniskt fel uppstått. Han ansåg att operatören inte uppfyllt sin informationsskyldighet om uppkopplingen mot det bosniska nätet, då sådan information skickats ut till konsumenten några dagar innan själva uppkopplingen mot det...
ARN 2018-12370 – Abonnent som var på Rhodos fakturerades för trafik i Turkiet
Konsumenten var på Rhodos och blev fakturerad för datatrafik i Turkiet under den sista dagen på resan. Detta trots att konsumenten befunnit sig på samma hotell hela veckan och under förmiddagen den sista dagen transporterats till Rhodos flygplats. Konsumenten menade att detta föll under villkoren om fri surf inom hela EU och krävde att operatören...
ARN 2018-12310 –Tvist om bindningstid när ett företagsabonnemang överlåts till en privatperson
En konsument tog över sin pappas företagsabonnemang och då uppstod en fråga om bindningstidens längd. Operatören menade att den totala bindningstiden var 37 månader eftersom abonnemangets nya bindningstid på 24 månader skulle inledas först när avtalstiden från företagsabonnemanget hade löpt ut. ARN menade att parterna var överens om att konsumenten hade tagit över sin pappas företagsabonnemang...
ARN 2018-12187 – Rätt att häva avtal på grund av låg bredbandshastighet
En konsument ingick avtal om bredbandstjänst med hastigheten 250/100, men konsumenten ansåg att han endast haft en tiondel av denna hastighet. Han fick använda kabel de första 14 dagarna, trots att han köpt router av företaget. Han kunde därför inte testa routern innan ångerfristen gått ut och avslutade tjänsten efter tre veckor. Han har inte...
ARN 2018-11121 - Avtal om tv-abonnemang med tillhörande boxar bedömdes som avtal om vara
Konsumenten beställde ett abonnemang med två boxar där en box skulle kunna anslutas till parabolen i konsumentens stuga och en användas med fiber i permanentboendet. När konsumenten hämtade ut boxarna den 16 augusti 2018 visade det sig att bägge boxarna var för fiberanslutning. Konsumenten klagade den 26 augusti och begärde sedan att få ångra sig...
ARN 2018-10484 – Abonnenten är betalningsansvarig när minderårigt barn beställer  extra mobilsurf
En konsument begärde återbetalning av 3851 kronor avseende 19 köp av extrasurf för ett mobilabonnemang. Enligt konsumenten hade hennes 11-åriga dotter som nyttjade abonnemanget gjort köpen utan hennes samtycke och de var därför ogiltiga. Konsumenten fann det anmärkningsvärt att operatören, vare sig vid tecknandet av abonnemanget då hennes dotter var med eller vid senare kontakt,...
ARN 2018-10128 – Muntlig uppsägning via telefon kunde inte bevisas
En konsument ringde sin operatör och sa upp ett avtal den 6 november 2017. Konsumenten hade namn på den han talat med och klockslag. Sju månader senare upptäckte konsumenten att operatören fortsatt att debitera honom via autogiro. Konsumenten ville ha tillbaka samtliga abonnemangsavgifter han betalat efter tiden för uppsägningen. Operatören motsatte sig konsumentens krav och...