Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2022-17372 - Rätt att debitera konsument för två olika bredbandstjänster
I februari 2021 var konsumenten i kontakt med sin operatör. Hon hade vid det tillfället ett tv-paket och fast bredband via kopparnätet. Konsumenten beställde en bredbandstjänst via mobilnätet. Operatören debiterade sedan konsumenten för båda bredbandstjänsterna samt två tv-paket vilket konsumenten märkte först i september 2022. Parterna var inte överens om vad som sagts under samtalet....
ARN 2022-10555 – Enbart länk till webbplats är inte tillräcklig information
En konsument hade tecknat ett avtal om en bredbandstjänst 100/10 Mbit. Konsumenten upptäckte något år senare att hen hade betalat 70 kronor mer i månaden än vad som ursprungligen hade avtalats. Konsumenten krävde återbetalning av månadskostnaden för de 19 månader som hen betalat det högre priset. Operatören menade att konsumenten hade fått information om prisökningen...
ARN 2022-10275 – Ångerrätten gäller även om produkterna inte sänds tillbaka omgående
En konsument hade tecknat mobil- och tv-abonnemang samt köpt diverse produkter av en operatör. Konsumenten nyttjade sin ångerrätt efter elva dagar från beställning och begärde att få en retursedel. Hen fick dock ingen retursedel utan en faktura i stället. När konsumenten kontaktade operatören för att förklara att ingen retursedel hade skickats ut så blev svaret...
ARN 2022-07552 - Överbelastad mast och kapacitetsbrist var inte fel på tjänsten
Konsumenten kontaktade operatören eftersom mobiltäckningen fungerade dåligt i den nya bostaden. Enligt konsumenten lovade operatören att det skulle vara god täckning i bostaden och att det bara var ett tillfälligt fel. Givet operatörens löfte tecknade konsumenten ett nytt mobilabonnemang hos operatören med två års bindningstid. Felet kvarstod dock och täckningen var dålig även i närområdet....
ARN 2022-05598 – Leverantören har rätt att avhjälpa ett fel och därmed undvika andra felpåföljder
En konsuments fiberanslutning slutade att fungera och han felanmälde därför till sin bredbandsoperatör i november 2021. Vid felsökning i december 2021 konstaterades att fiberkabeln var knäckt på konsumentens tomt och att ny fiber behövde blåsas in. Det gick dock inte att blåsa in ny fiber vid detta tillfälle, troligtvis på grund av att fibern frusit...
ARN 2022-05007 – Kostnad för surf vid utlandsvistelse över ett månadsskifte
En konsument hade varit på semester utanför EU över ett månadsskifte. Under resan fick konsumenten ett sms av sin operatör där det stod följande: ”För att skydda dig mot höga surfkostnader utomlands är en kostnadskontroll på 550 kronor/månad aktiverad (om du inte har tagit bort eller ändrat summan). Surfar du upp hela beloppet får du...
ARN 2022-00160 – Ingen rätt att häva när leverantören avhjälpt fel
En konsument beställde fiberanslutning i maj 2018 men installationen dröjde. I maj 2021 skickade leverantören ett tilläggsavtal med ett nytt erbjudande där installation garanterades inom sex månader. Konsumenten accepterade detta. Fiberanslutningen driftsattes i september 2021 men konsumentens internet fungerade inte. Konsumenten felanmälde till fiberleverantören vid flera tillfällen. I februari 2022 konstaterade en tekniker bland annat...
ARN 2021–11943 – Otydligt avtalsvillkor tolkades till konsumentens fördel
Konsumenten beställde fiberinstallation inklusive internettjänst. Enligt konsumenten var priset 20 900 kronor. Efter att installationen var klar fick konsumenten veta att den sammanlagda kostnaden, inklusive internettjänsten, skulle uppgå till ett belopp om 32 876 kronor. Fiberleverantören uppgav att de fakturerat enligt avtalet. I parternas avtal framgick att den minsta totalkostnaden för en komplett installation inklusive internettjänst i...
ARN 2021-15639 – Fiberleverantör måste fullgöra avtalad installation när konsumentens intresse överväger 
Konsumenten beställde i november 2018 en fiberanslutning. Installationen blev inte slutförd och efter 35 månader krävde konsumenten leverans av installationen. Hen uppgav att han hade stort behov av fiber och att han blivit informerad om att det är möjligt att gräva fiber till hans hus. Leverantören uppgav att de inte kan leverera fiberanslutningen till konsumentens...
ARN 2021-15555 - Förlängd ångerfrist - ingen information om förutsättningar för utövande av ångerrätt
I april 2021 tecknade konsumenten ett film- och tv-abonnemang via sin tv-box med tolv månaders bindningstid. Efter en månad ville konsumenten häva köpet och menade att abonnemanget hade tecknats utan konsumentens vetskap. Den första frågan ARN prövade var om det rörde sig om ett bindande avtal. ARN fann att avtalet hade tecknats via konsumentens tv-box...
ARN 2021-13518 – Operatören kunde styrka bindande avtal när avtalet signerats med Bank-ID
Konsumenten fick fakturor för en bredbandstjänst men menade att han inte beställt eller använt tjänsten. Han kontaktade operatören och meddelade att han aldrig beställt något. Operatören uppgav att konsumenten beställt bredbandstjänsten via deras hemsida. Beställningen genomfördes med konsumentens kontaktuppgifter och signerades med konsumentens Bank-ID. ARN konstaterade att enligt allmänna avtalsrättsliga principer är det den som...
ARN 2021-10104 – Begärt pris för reparation av fibern var skäligt
Konsumenten felanmälde fiberkabeln till fiberleverantören. Leverantören svarade att konsumenten skulle bli kontaktad av en person för att bestämma tid för reparation. Dagen efter kom en tekniker och lagade kabeln och konsumentens son som var hemma frågade vad det skulle kosta. Det visste inte teknikern. Konsumenten fick sedan en räkning på 9630 kronor. Konsumenten menade att...