Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2024-02346 - Operatören är bunden av marknadsföring om obegränsad surf
Konsumenten beställde ett mobilabonnemang med obegränsad surf med maxhastighet. När han förbrukat 1000 GB, sänktes hastigheten till 2 Mbit/s. I ARN krävde konsumenten att operatören skulle leverera obegränsad surf med maxhastighet och bifogade en skärmdump från operatörens hemsida där bland annat följande framgick: ”Skulle det vara skönt att aldrig behöva tänka på att koppla upp...
ARN 2024-00404 – Muntlig uppsägning via telefon kunde bevisas
En konsument beställde tv- och bredbandsabonnemang i mars 2020. När konsumenten ville avsluta tjänsterna visade det sig att tv-tjänsten hade 24 månaders bindningstid. I december 2020 meddelade hon operatören att hon ville avsluta avtalet i samband med bindningstidens slut. Operatören svarade att det skulle ordnas och att konsumenten inte behövde göra något ytterligare. Konsumenten märkte...
ARN 2023-32544 – Ångerrätt vid påfyllning av tv-kontantkort
En konsument ville ångra ett köp av ett tv-abonnemang men nekades av operatören. Operatören anförde att konsumenten hade fyllt på ett kontantkort för att utnyttja tjänsten och då saldot börjat utnyttjas direkt nekades ånger av köpet med hänvisning till operatörens villkor. ARN utgick från huvudregeln om ångerrätt och vidare till det undantag från ångerrätt som...
ARN 2023-31145 - Fiberleverantören fick ändra villkoren om avgift för drift och underhåll 
Konsumenten ingick avtal om fiberdragning 2021 och fibern installerades 2022 till en kostnad av cirka 23 000 kronor. Enligt konsumenten meddelade fiberleverantören ett år efter installationen att fibern skulle stängas ned om konsumenten inte accepterade deras nya drift- och underhållsavtal. Konsumenten framhöll att han enligt det ursprungliga avtalet skulle betala en avgift för drift och underhåll...
ARN 2023-26304 - Ånger via sms/mms till operatörens e-postadress ansågs ändamålsenligt
Konsumenten blev uppringd av en telefonförsäljare och tackade ja till fyra telefonabonnemang. Efter några dagar ångrade sig konsumenten och meddelade företaget att han ångrade sig via sms/mms till operatörens e-postadress. Operatören ansåg att ångern inte kommit in i rätt tid eftersom den inte gjorts på rätt sätt. Operatören hänvisade till information i avtalet och orderbekräftelsen...
ARN 2023-21736 – Förlängd ångerfrist - ingen information om rättsföljder
Operatören ringde konsumenten och i samband med samtalet ingicks ett avtal om mobilabonnemang. Konsumenten accepterade avtalet skriftligt via sms. Av sms:et framgick följande angående ångerrätten: ”Du har ångerrätt från och med dagen du accepterar erbjudandet. För att ångra dig kan du ringa till [operatörens] kundservice på [telefonnummer], eller fylla i konsumentverkets ångerblankett och maila denna...
ARN 2023-19824 – Abonnenten har en skyldighet att ta del av avtalsvillkoren vid beställning via sms
Konsumenten befann sig i ett land utanför EU och fick ett sms från sin operatör med ett erbjudande om en tjänst för utlandssamtal. I sms:et framgick bland annat att ”Med [tjänsten] ringer, sms:ar och mms:ar du utomlands under en vecka utan att behöva fundera på höga kostnader” samt en uppmaning att läsa mer på operatörens...
ARN 2023-16903 - Konsumenten behövde inte betala extra för gratissamtal utomlands
Under en utlandsresa i Frankrike debiterades konsumenten 2 800 kronor extra för tre samtal till kundtjänsten för ett biluthyrningsföretag. Normalt betalade konsumenten en fast månadsavgift på 739 kronor för sitt abonnemang. I samband med inresan till Frankrike fick konsumenten ett sms-meddelande från sin operatör om att han kunde ringa för samma pris som i Sverige. Konsumenten...
ARN 2023-12809 – Inget betalningsansvar för satellittrafik utan avtalsstöd
En konsument debiterades för satellittrafik när hon befann sig i en hamn under en utlandsvistelse. Innan hon reste läste hon på operatörens hemsida att samtal fungerar som vanligt som i Sverige. Konsumenten fick ingen information om att det kan ske en debitering för satellittrafik. I ARN begärde hon återbetalning av kostnaden för satellittrafiken. Operatören motsatte...
ARN 2023-04291 - Avtalsvillkor om följdskador ansågs oskäliga
En konsument ingick avtal om ”Villafiber 10 000 mbit/s” och tjänsten levererades först tre veckor efter avtalad tid. Konsumenten begärde ersättning med 799 kronor för en 4G-router som köpts för att ersätta internettuppkopplingen under dröjsmålet. Operatören nekade ersättning med hänvisning till avtalsvillkoren. ARN konstaterade först att det förelåg ett avtalsbrott då tjänsten inte levererats i...
ARN 2022-23336 – Rätt till skälig ersättning för skada som orsakats av försummelse
Konsumenten beställde installation av fiber och i samband med grävningen uppstod skador på fasaden på konsumentens fastighet. Konsumenten menade att en underleverantör som grävde på tomten körde in en kedjegrävare i fasaden på huset vilket medförde skador. På marken under skadan syntes spår från maskinen. I ARN uppgav konsumenten att det skulle kosta 13 300 kronor...
ARN 2022-21739 – Förlängd ångerfrist - otillräcklig information om ångerrätt
Konsumenten blev uppringd av en säljare som erbjöd ett billigare mobilabonnemang. Ungefär två månader senare, i samband med att konsumenten fick den första fakturan för mobilabonnemanget, ville konsumenten häva avtalet. Konsumenten var kritisk till hur aggressiv säljaren varit samt att operatören inte lämnat tillräcklig information om ångerrätten vid distansavtal. I ARN krävde konsumenten att få...