Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2012-02639 – Abonnent ansvarig för samtal som ringts med stulen mobiltelefon
Under en arbetsresa till Paris blev en konsuments mobiltelefon stulen och det dröjde flera dagar innan konsumenten gjorde en polisanmälan och spärrade abonnemanget. Enligt konsumenten berodde detta på att han trodde att telefonen hade blivit kvar hos en vän och därför inte hade haft anledning att misstänka att den var stulen. ARN menade att det...
ARN 2012-02520 Ångerrätt kan gälla för abonnemang som säljs som företagsabonnemang
En person blev uppringd av en telefonförsäljare och tackade ja till erbjudandet. När han sedan ville ångra avtalet fick han veta att det inte var möjligt eftersom hans avtal hade ingåtts i egenskap av näringsidkare, det vill säga företagare. Personen menade att företaget i fråga är ett lantbruk som han inte längre bedrev någon aktiv näringsverksamhet i och att hans telefonabonnemang har varit för privat användning. Operatören menade att det framgick tydligt av det inspelade avtalet att det handlade om ett företagsabonnemang och att personens enskilda firma var aktiv. ARN menade att en förutsättning för att nämnden ska kunna pröva...
ARN 2012-02418 - Rätt att ta betalt för samtal i efterhand
En konsument sade upp sitt telefonabonnemang hos en operatör men fick sedan räkningar för samtal som gjorts innan uppsägningen gjordes. Operatören menade att detta berodde på ett systemfel och konsumenten menade att han inte borde drabbas av operatörens fel. ARN menade att en utgångspunkt när det gäller debitering av abonnemangskostnader är att konsumenten är skyldig...
ARN 2012-01754 - Fel på modemet kan medföra ansvar för fel på tjänsten
En konsument uppgraderade hastigheten på sitt fasta bredband från 10Mbit/sekund till 100 Mbit/sekund. Kort efter uppgraderingen upptäckte han dock att hastigheten fortfarande låg kvar på ungefär samma nivå. Konsumenten yrkade att operatören skulle avhjälpa felet och leverera den utlovade hastigheten, samt på ersättning med 10 000 kronor för tjugo timmars arbete som han fått lägga...
ARN 2012-01741 - Köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang – två separata avtal
En konsument ingick ett avtal om en mobiltelefon med tillhörande abonnemang. I månadsavgiften ingick att konsumenten betalade 200 kronor i förhöjd avgift för mobiltelefonen. Efter några månader upptäcktes att mobiltelefonen var felaktig. Konsumenten fick en ny mobil som visade sig ha samma fel som den föregående. Återförsäljaren gick med på att häva avtalet för telefonen,...
ARN 2012-01334 - Ångerrätt kan gälla för abonnemang som säljs som företagsabonnemang
En person ingick ett avtal per telefon (ett så kallat distansavtal) och operatören hävdade att ett avtal om företagabonnemang hade träffats och nekade därför personen rätt att ångra avtalet. Frågan var om personen ingått avtalet som konsument eller som företagare? Denna fråga var viktig att reda ut eftersom konsumenter har laglig rätt att ångra distansavtal...
ARN 2012-00940 - Begränsning av överföringshastighet vid ”fri surf”
En konsument beställde ett mobilt bredband med ”fri surf”. Enligt konsumenten framgick det både av operatörens webbsida och av den information han fick av säljaren i butik att det var ”fri surf”. Konsumenten menade också att han valde just detta abonnemang eftersom han ville ha fri datamängd för nedladdning. Efter några månader begränsades dock överföringshastigheten...
ARN 2011-7107 - Betalningsansvar för räkning i samband med obehörigt intrång
Konsumenten, som hade ett avtal med en operatör om bredbandstelefoni, fick en räkning som gällde utlandssamtal som han inte hade ringt. Operatören menade att det som troligen hade hänt var att konsumenten blivit utsatt för bedrägeri genom intrång där någon annan använt kundens utrustning för att ringa. Enligt operatören var det dock kundens ansvar att...
ARN 2011-4105 - Operatör inte bunden av marknadsföring om obegränsad surf
En konsument ingick ett skriftligt avtal om mobilt bredband ”upp till 16 Mbit/s” som marknadsfördes med obegränsad surf. Av det skriftliga avtalet framgick att en begränsning av överföringshastigheten skedde vid 10 gånger normal förbrukning/månad och en hänvisning till var information om normal förbrukning kunde hittas. Konsumenten ansåg att det var fel på tjänsten. Dels eftersom...
ARN 2011-3153 - Ingen ersättning för personligt lidande (ideellt skadestånd)
En konsument felanmälde att hennes hemtelefon inte fungerade. När felet till slut blev åtgärdat hade konsumenten varit utan telefoni i 99 dagar. Konsumenten ansåg sig berättigad till skadestånd för bland annat psykiskt lidande eftersom operatören hade hanterat hennes ärende bristfälligt. ARN menade att konsumenten bland annat hade yrkat ersättning för de besvär och det lidande...
ARN 2011-2945 - Operatör bunden av avtal om obegränsad surf
En konsument ingick ett muntligt avtal om mobilt bredband och frågade särskilt om det fanns en begränsning av datamängden. Han fick både muntligt och skriftligt svar att det inte fanns någon begränsning. Av marknadsföringen på operatörens webbplats framgick det inte att det fanns en begränsning av datamängden. Det visade sig dock i efterhand att operatören...
ARN 2011-2203 och ARN 2011-2286 – Bristande kreditprövning innebär inte att avtal om abonnemang blir ogiltiga
En konsument tecknade åtta olika mobiltelefonabonnemang hos fyra olika operatörer under en och samma dag. Konsumenten kontaktade senare två av bolagen och ville häva sina köp. Som anledning uppgav konsumenten att han blivit tvingad att ingå avtalen av två andra män och att bolagen brustit i sin skyldighet att göra en kreditprövning enligt konsumentkreditlagen. Konsumenten...