Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2013-08321 - Rätt till återbetalning av förskott vid hävning på grund av leveransförsening
En konsument beställde bredband, telefoni och tv via fiber. Priset var 13 750 kronor och konsumenten betalade cirka 5 500 kronor i förskott. Leverans skulle ske mellan tredje kvartalet 2012 och tredje kvartalet 2013. Den 23 september 2013 var dock arbetet med inkopplingen inte påbörjat och konsumenten ville då häva avtalet och få tillbaka hela...
ARN 2013-06819 - Avtalat pris gäller om inget annat anges i avtalet
En konsument tecknade ett tv-abonnemang med 27 månaders bindningstid. I avtalet stod att de tre första månaderna var kostnadsfria och att priset därefter skulle vara 298 kronor. Konsumenten ville häva avtalet eftersom operatören när de fria månaderna var slut, istället debiterade 387 kronor. ARN menade att eftersom det framgick av avtalet att priset var 298...
ARN 2013-06782 - Konsumenten ville inte bidra till felsökning och kunde därför inte visa att låg bredbandshastighet var ett fel i tjänsten
En konsument hade ett avtal om bredband via fiber och enligt avtalet skulle hastigheten  vara 100 Mbit/s för nedladdning och 10 Mbit/se för uppladdning. Enligt konsumenten motsvarade dock inte hastigheten på bredbandet vad som hade avtalats eftersom den hade sjunkit till cirka 50 procent av vad som avtalats. Konsumenten ansåg sig därför ha rätt till...
ARN 2013-06612 – Konsumenten är betalningsskyldig under uppsägningstiden även om tjänsten inte kan användas
En konsument avslutade sitt bredbandsabonnemang och sände tillbaka routern till sin operatör. Eftersom abonnemanget sades upp med en avtalad uppsägningstid på tre månader skickades räkning för denna tid till konsumenten även efter att utrustningen hade skickats tillbaka. Konsumenten ville inte betala för en tjänst som inte kunde användas. ARN bedömde att konsumenten inte hade rätt...
ARN 2013-06019 - Ångerrätt för mobil som köpts över internet men hämtats i butik
En konsument köpte en mobiltelefon över internet och valde att hämta ut telefonen i butik. Vid köpet fick konsumenten både en beställningsbekräftelse och information om ångerrätt. Konsumenten hämtade ut telefonen men ville sedan ångra köpet enligt distans- och hemförsäljningslagen. Enligt bolaget hade konsumenten inte ångerrätt eftersom det inte rörde sig om ett distansköp då köpet...
ARN 2013-05642 Samtal till utlandet ingick inte i månadskostnaden
Konsumenten tecknade avtal om mobilabonnemang och frågan uppstod om samtal till utlandet ingick i månadskostnaden. Konsumenten menade att han enligt avtalet skulle betala en viss summa per månad för abonnemanget och det inte framgick av avtalet att utlandssamtal och surf utomlands inte ingick i denna summa. Operatören menade att det tydligt framgick av avtalet att avgifter...
ARN 2013-05473 – Avtalat pris gäller
En konsument tecknade ett abonnemang för internet och tv med två års bindningstid. Konsumenten menade att operatören tagit en högre månadsavgift än vad som avtalats och konsumenten ville därför häva avtalet. Dessutom stängdes konsumentens internet av. Operatören menade att konsumenten hade accepterat avtalsvillkoren och att priset framgick. Nämnden menade att debiteringen skedde i enlighet med...
ARN 2013-02102 – Operatören ansågs inte bunden av en felskrivning 
En konsument fick en justeringsfaktura där det framgick att operatören till och med december 2020 inte skulle ta betalt för den månatliga krypteringsavgiften på 59 kronor för hans digital-tv-abonnemang. Operatören menade att det felaktigt angetts att krypteringsavgiften inte skulle debiteras under perioden den 1 november 2012 – 12 december 2020 men att denna felskrivning inte skulle ge...
ARN 2013-01192 – Öppet köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang
En konsument köpte en iPhone med abonnemang. Telefonen skulle vara en julklapp till hennes barnbarn. Säljaren lovade att telefonen skulle levereras senast den 18 december men telefonen levererades inte i tid. Konsumenten krävde att få häva köp av telefon och abonnemang på grund av dröjsmålet men säljaren gick bara med på en hävning av köpet...
ARN 2013-00490 Uppsägning kan meddelas via e-post
Konsumenten begärde att få säga upp sitt avtal om tv-abonnemang via e-post i november. Konsumenten ansåg att operatören sedan felaktigt fortsatte att skicka fakturor. Operatören ansåg att de hade kommit överens med konsumenten först i februari året efter om att avsluta tv-abonnemanget och att abonnemanget därför enligt avtalsvillkoren skulle avslutas först i april. ARN konstaterade...
ARN 2013-00125 – Dålig täckning var inte ett skäl för hävning
En konsument tecknade ett avtal om mobilt bredband med en hastighet på upp till 32 Mbit/s. Konsumenten ville häva avtalet eftersom hastigheten varierade mellan 0,2 – 5,5 Mbit/s. ARN menade att man i tidigare avgörande om mobila bredbandsabonnemang har konstaterat att det är konsumentens ansvar att kontrollera att ett abonnemang har täckning där det ska...
ARN 2012-11425 – Inget giltigt avtal vid felaktig uppgift om fullmakt
Ett muntligt avtal om mobiltelefoni ingicks mellan en operatör och en konsument, genom konsumentens sambo. Operatören hävdade att avtalet hade ingåtts med konsumenten via sambon som ombud. Konsumenten invände att han varken hade ingått något avtal själv eller gett sin sambo fullmakt att ingå avtal åt honom. ARN menade att det inte fanns någon anledning...