Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2015-04558 – Ångerrätten gäller även om tjänsten har använts
En konsument ingick ett avtal om bredband på internet. Redan samma kväll begärde hon att få ångra detta eftersom hon inte ansåg att hon fick utlovad hastighet. Operatören nekade konsumenten att få ångra avtalet med hänvisning till att abonnemanget använts. Enligt operatören hade tjänsten beställts och aktiverats samma dag. Av operatörens villkor som konsumenten fått...
ARN 2014-09029 – Låg hastighet på grund av dålig täckning är inte ett fel i tjänsten
En konsument hade under flera år haft problem med sin mobila bredbandsuppkoppling, på så sätt att han aldrig fått den utlovade hastigheten. När konsumenten förlängde sitt avtal lovade operatören att uppkopplingen skulle bli bättre, men problemet kvarstod. Konsumenten valde att byta operatör och kunde då få mycket högre hastighet. Konsumenten begärde därför att få avsluta...
ARN 2014-04603 – Dålig täckning inte skäl att häva avtal eller att få ersättning
En konsument beställde telefon- och bredbandsabonnemang och betalade tre månadsavgifter. Tjänsterna fungerade dock inte och konsumenten menade att hon inte fick någon hjälp att åtgärda problemet. Operatören menade att felet kunde avhjälpas med en extern antenn som också skickades till konsumenten men hon monterade den inte. Operatören valde att låta konsumenten avsluta avtalet i förtid...
ARN 2013-09544 – Muntliga löften måste kunna bevisas
En konsument köpte en surfplatta och tecknade abonnemang för mobilt bredband där säljaren vid köpet uppgav att surfplattan skulle kunna användas för att titta på nedladdade filer. Dagen efter köpet upptäckte konsumenten att det inte gick att ladda ner filer eller titta på fotbollsmatcher. Han lämnade därför ett klagomål till säljaren. Eftersom det inte gick...
ARN 2013-09474 – Konsumenten har bevisbörda för att tjänst är felaktig
En konsument ingick avtal för mobilt bredband, men hastigheten var dålig. Konsumenten gjorde en felanmälan och fick en ny router med löfte om att hastigheten skulle bli bättre. Det blev inte bättre och konsumenten ville då häva avtalet. Bolaget avslutade avtalet med kompensation till konsumenten med 600 kronor. Konsumenten ansåg att samtliga avgifter som betalats...
ARN 2013-00125 – Dålig täckning var inte ett skäl för hävning
En konsument tecknade ett avtal om mobilt bredband med en hastighet på upp till 32 Mbit/s. Konsumenten ville häva avtalet eftersom hastigheten varierade mellan 0,2 – 5,5 Mbit/s. ARN menade att man i tidigare avgörande om mobila bredbandsabonnemang har konstaterat att det är konsumentens ansvar att kontrollera att ett abonnemang har täckning där det ska...
ARN 2012-09882 – Konsumenten måste kunna bevisa att löften givits av säljaren
En konsument ingick ett avtal med sin operatör om mobilt bredband. Abonnemanget hade en begränsning för hur mycket datamängd som fick användas per månad. Om gränsen överstegs sänktes hastigheten för abonnemanget kraftigt. Konsumenten hade tidigare haft ett annat abonnemang hos samma operatör där han hela tiden gått över volymgränsen. På grund av detta menade konsumenten...
ARN 2012-03621 - Konsumenten kunde ej visa fel på tjänsten
En konsuments täckning för mobiltelefoni i bostaden hade upphört. Konsumenten menade att operatören orsakat detta genom att stänga av en sändare. Konsumenten yrkade på ersättning för den period som tjänsten inte fungerat och så kallad fullgörelse av avtalet, alltså att täckningen skulle återställas. Tills det att sändaren åter driftsattes krävde konsumenten att få så kallad roaming,...
ARN 2012-02649 - Operatören gjorde en ogiltig uppsägning av abonnemang och avtal om mobilt bredband med ”fri surf”
En konsument ingick ett avtal om mobilt bredband där ”fri surf” ingick. Operatören stängde dock av abonnemanget och sade upp avtalet med omedelbar verkan på grund av hög förbrukning av datatrafik. I de aktuella villkoren framgick att kunden ansvarade för att användningen av abonnemanget inte framkallade skada för operatören eller tredje man. Vidare framgick av villkoren...
ARN 2012-00940 - Begränsning av överföringshastighet vid ”fri surf”
En konsument beställde ett mobilt bredband med ”fri surf”. Enligt konsumenten framgick det både av operatörens webbsida och av den information han fick av säljaren i butik att det var ”fri surf”. Konsumenten menade också att han valde just detta abonnemang eftersom han ville ha fri datamängd för nedladdning. Efter några månader begränsades dock överföringshastigheten...
ARN 2011-4105 - Operatör inte bunden av marknadsföring om obegränsad surf
En konsument ingick ett skriftligt avtal om mobilt bredband ”upp till 16 Mbit/s” som marknadsfördes med obegränsad surf. Av det skriftliga avtalet framgick att en begränsning av överföringshastigheten skedde vid 10 gånger normal förbrukning/månad och en hänvisning till var information om normal förbrukning kunde hittas. Konsumenten ansåg att det var fel på tjänsten. Dels eftersom...
ARN 2011-2945 - Operatör bunden av avtal om obegränsad surf
En konsument ingick ett muntligt avtal om mobilt bredband och frågade särskilt om det fanns en begränsning av datamängden. Han fick både muntligt och skriftligt svar att det inte fanns någon begränsning. Av marknadsföringen på operatörens webbplats framgick det inte att det fanns en begränsning av datamängden. Det visade sig dock i efterhand att operatören...