Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2011-0892 - Allmän uppgift om täckning innebär inte löfte om täckning på varje punkt
Konsumenten tecknade ett mobilabonnemang med löfte om att det fanns fullgod täckning runt hans bostad vilket visade sig inte stämma. Operatören gick med på att häva abonnemanget men avslog begäran om ersättning för merkostnader. ARN konstaterade att det var ostridigt att det fanns problem med mobiltelefontäckningen i direkt anslutning till bostaden och att frågan i...
ARN 2010-9307 - Låg bredbandshastighet ger rätt att välja hävning eller nedgradering
Konsumenten beställde fast bredband och utlovades mellan 14-17 Mbit per sekund i nedladdningshastighet. Från första början bröts uppkopplingen ständigt och hastigheten som uppnåddes var långt ifrån den utlovade. Konsumenten reklamerade felen utan att problemet löstes varför han begärde att få häva avtalet, eftersom han var beroende av en stabil internetuppkoppling, samt ersättning för inkopplings- och...
ARN 2010-8694 - Konsumenten måste bidra till felavhjälpning för att få häva
Konsumenten beställde en bredbandstjänst men upptäckte efter några dagar att tjänsten inte fungerade tillfredsställande och kontaktade operatören för att få felet åtgärdat. Efter testkörningar sänkte operatören hastigheten men problemen kvarstod. Konsumenten ville häva avtalet då tjänsten inte fungerade tillfredsställande. Operatören motsatte sig detta då konsumenten inte bidragit till att avhjälpa felet. Nämnden konstaterade att det...
ARN 2008-3032 - Trasig mobil, ingen ersättning för abonnemang som nyttjas
Konsumenten köpte mobiltelefon med tillhörande abonnemang av en operatör. Telefonen visade sig vara felaktig och lämnades in på reparation. Efter det tredje reparationsförsöket sändes telefonen aldrig åter till konsumenten. Under perioden utan telefon ringde konsumenten dock med abonnemanget och betalade den fasta avgiften för abonnemanget. Konsumenten yrkade hävning av avtalet och skadestånd för månadsavgiften fram...
ARN 2008-2625 - Bredbandstjänst fungerar inte med gammal dator
En konsument ingick avtal om trådlöst bredband (mobilt bredband) med 12 månaders bindningstid. För att kunna använda tjänsten krävdes en dator med ett operativsystem som inte var äldre än Windows 2000. Konsumenten fick inte igång tjänsten eftersom hans dator var för gammal och begärde att få häva köpet då han inte fått tillräcklig information från...
ARN 2008-1495 - Hastighet mobilt bredband, inte rätt till takantenn
Konsumenten utlovades en maxhastighet på 3,2 Mbit/s och en ökning till max 7,2 Mbit/s inom sex månader på sitt mobila bredbandsabonnemang. När konsumenten skulle använda tjänsten varierade dock funktionen mellan att ingen täckning fanns alls och att hastigheten som högst nådde upp till 200 Kbit/s. Konsumenten begärde att felet skulle rättas till genom att bolaget...
ARN 2007-5015 - Återförsäljare och operatör solidariskt ansvariga vid fel på tjänst
En konsument reklamerade brister i installationen av sin tjänst för digital-tv till återförsäljaren. Återförsäljaren svarade konsumenten att denne endast förmedlar erbjudande om abonnemangsavtal mellan operatör för digital-tv och slutkund samt att eventuella fel i installationen ska reklameras direkt till operatören som tillhandahåller tjänsten för digital-tv. Operatören hävdade att de försökt kontakta konsumenten men att konsumenten...
ARN 2005-6353 - Mobiltäckning, ingen utfästelse från säljaren
En konsument ingick avtal om en mobiltelefon med tillhörande abonnemangsavtal. Då täckningen visade sig vara mycket dålig och ibland saknades helt yrkade hon hävning och åberopade som grund att tjänsten var felaktig då täckningen var dålig. ARN uttalade att det får anses allmänt känt att mobiltelefonnät har varierande täckning över landet och att det därför...
ARN 2005-6161 - Mobiltäckning, särskild utfästelse av säljaren
Två konsumenter ingick avtal om två mobiltelefoner med tillhörande abonnemangsavtal. Vid köpet ifrågasatte de nättäckningen där de bodde. Säljaren hävdade att det skulle finnas täckning och visade en karta över området och sa att det inte var någon skillnad mot deras tidigare operatör. Mobilerna fungerade dock inte överhuvudtaget. ARN bedömde att det av utredningen i...