Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2019-19080 – Ersättningsgill kostnad vid leveransförsening
Konsumenten beställde fiber den 7 november 2016 för 19 900 kronor. Enligt avtalet skulle installationen vara färdigställd den 7 november 2018. Tre år senare var arbetet fortfarande inte färdigt. När konsumenten klagade på detta krävdes han på 6 900 kronor i avbeställningsavgift, men leverantören hänvisade endast till de allmänna villkoren och presenterade inte vad denne haft...
ARN 2019-17652 – Leverantören ska ersätta skador på fastighetens panel
Konsumenten menade att fastighetens panel hade fått sprickor vid fiberinstallationen och begärde ersättning för att åtgärda skadorna. Vid den förprojektering som genomförts hade konsumenten inte varit närvarande utan det var sambon som undertecknat den som en bekräftelse på besöket. När installatören sedan kom visade konsumenten att det på platsen för installation enligt förprojekteringen var en...
ARN 2019-16964 - Rätt till ersättning vid 24 månaders leveransförsening
En konsument beställde leverans av fiber som färdigställdes 48 månader efter beställningen. Konsumenten blev även fakturerad ett för högt belopp. Konsumenten yrkade att få tillbaka detta belopp och ville även ha ersättning för förlorad arbetsinkomst på grund av möten med tekniker m m. Dessutom begärde konsumenten ersättning för mobilt bredband som denne tvingats använda istället under...
ARN 2019-12892 – Skadestånd för återställande av husfasad när ett projekteringsunderlag inte var undertecknat av rätt person
En konsument ingick avtal om fiberdragning men när arbetet utförts menade konsumenten att leverantören gjort ett ingrepp i hennes fasad som hon, i egenskap av ensam fastighetsägare, inte hade informerats om eller godkänt. Konsumenten begärde därför bland annat att ersättning med 16 000 kronor för avhjälpande av skada som leverantören hade orsakat på hennes husfasad. Leverantören...
ARN 2019-08615 – Otillåtet avtalsvillkor att neka ersättning för indirekt skada vid försening
En konsument beställde fiberanslutning i mars 2019 och leverantören lovade att anslutningen skulle göras inom tio veckor. Installationen blev dock försenad och konsumenten begärde då bland annat ersättning med 1770 kronor för den surf hen hade köpt för att kunna arbeta hemifrån. Leverantören menade att förseningen varit på tolv dagar men att det framgick av...
ARN 2019-04931 – Åldersavdrag vid ersättning för skadad tapet
I samband med en fiberanslutning skadades en konsuments tapet. Leverantören uppmanade konsumenten att vända sig till sitt försäkringsbolag och sedan begära ersättning av leverantören för självrisken. Skadan åtgärdades genom försäkringsbolaget och ersättningsbeloppet minskades med ett åldersavdrag för tapeten. Tapeten var sju år gammal och ett åldersavdrag gjordes om åtta procent för varje år som tapetens...
ARN 2019-01351 – Ingen rätt till skadestånd när konsumenten inte kunde visa att operatören agerat vårdslöst
En konsument var utan bredband och tv i tre månader. Under avbrottet hade konsumenten upprepade gånger bett operatören om en provisorisk lösning. Då han inte erhöll detta såg han ingen annan lösning än att skaffa tillgång till internet på annat sätt, vilket lett till merkostnader. Konsumenten anförde att han ansåg att han, liksom alla andra...
ARN 2019-00060 – Leverantören skyldig att gräva ner fiberkabel som låg för grunt utan kostnad för konsumenten
En konsument råkade vid arbete på sin tomt gräva av leverantörens fiberkabel. Konsumenten reklamerade via företagets hemsida att kabeln gått av men fick inget svar. Dagen efter valde därför konsumenten att kontakta ett annat företag som utförde en provisorisk lagning av kabeln. Enligt konsumenten hade det visat sig vid avgrävningen att fiberkabeln varit felaktigt installerad...
ARN 2018-14272 – Ingen rätt till kostnadsfri avbeställning vid leveransförsening
En konsument ingick avtal om fiberanslutning med en fiberleverantör den 9 februari 2016. Avtalat slutdatum för installationen var den 9 februari 2018. Av villkoren framgick att konsumenten hade rätt att frånträda avtalet om installationen inte var klar innan slutdatumet. Den 31 januari 2018 meddelade konsumenten att han ville häva avtalet då installation inte gjorts. Efter...
ARN 2018-08308 – Leverantören skyldig att åtgärda fel i tjänsten som beror på brister i fiberinstallationen
Konsumenten upptäckte efter att fiberindragningen färdigställts att hans internet plötsligt slutade att fungera. Vatten hade trängt in och frostsprängt fiberkabeln. Leverantören reparerade kabelbrottet. De tekniker som utförde reparationen menade att installationen var slarvigt utförd. De upptäckte att fibern låg på 1-5 cm djup samt på ett ställe ovan jord. Enligt säljaren skulle kabeln ligga på...
ARN 2018-07671 – Leverantören skadeståndsskyldig vid avgrävning av elkabel
En konsument hade beställt fiberanslutning till sitt sommarhus. Inför anslutning besökte projektledaren konsumenten och frågade om det fanns något i backen att ta hänsyn till. Konsumenten visade då var avloppsledningen gick och uppgav att hen trodde att även elen gick där men att hen inte var säker. Enligt konsumenten fick hen då till svar att...
ARN 2018-06937 - Konsumenten hade inte rätt att neka operatören till att felsöka via telefon
En konsument hade ingått ett tv-avtal. Tre månader efter köpet reklamerade hen boxen eftersom tjänsten endast fungerade sporadiskt. Enligt konsumenten fick hen efter 10-15 samtal en ny box. När denna inte heller fungerade ville konsumenten häva avtalet och få tillbaka de månadsavgifter som betalats. Operatören ville inte gå med på konsumentens krav utan ville göra...