Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2017-00530 – Otillåtna villkor gällande försening och skadestånd
Konsumenten beställde en fiberinstallation som skulle ske under perioden april-juni 2016, men skedde först den 26 oktober. Detta gjorde att konsumenten blev tvungen att teckna ytterligare ett års abonnemang med sin nuvarande leverantör. Konsumenten begärde ersättning för denna merkostnad. Leverantören medgav att installationen blivit försenad, men hänvisade till sina avtalsvillkor gällande ersättning. Enligt villkoren var...
ARN 2016–05430 - Konsumenten är betalningsskyldig för datatrafik trots invändning om att telefonen varit i flygplansläge
En konsument hade blivit debiterad över 600 kronor för datatrafik på sitt abonnemang. Konsumenten menade att han aldrig använde mobildata och att han bett säljaren, när han tecknade avtalet, att ta bort alla funktioner som rörde internet. Debiteringen skulle ha skett när konsumenten varit i Ukraina. Konsumenten menade dock att han hela tiden haft telefonen...
ARN 2016-13154 – Konsument blev bunden av orderbekräftelsens innehåll då denne inte reklamerat i rätt tid
En konsument beställde installation av fiber från en leverantör genom att fylla i en beställningsblankett. Han antecknade på blanketten att han själv ville ombesörja grävningen och att beställningen därför förutsatte att leverantören gjorde ett avdrag på priset. Eftersom konsumenten inte fick någon orderbekräftelse skickade han ett brev till leverantören i vilket han efterfrågade en sådan....
ARN 2016-12682 – Konsumenten hade klagat på felet inom skälig tid
En konsument hade beställt indragning av fiber. Det visade sig dock att leverantören grävt ner kabeln på ett djup av endast 7-8 centimeter trots att det, enligt konsumenten, krävs 25-30 cm. Konsumenten reklamerade felet första gången i juli 2016 och leverantören ansåg sig då ha avhjälpt felet. I samband med att konsumenten skulle flytta en...
ARN 2016-11868 – Konsumenten är skyldig att meddela operatören att telefonnumret ska flyttas till en annan operatör vid uppsägning
En konsument skulle byta operatör och gjorde därför en uppsägning av sitt fasta telefonabonnemang. Enligt konsumenten ställde den befintliga operatören inga frågor om huruvida telefonnumret skulle upphöra eller om det skulle flyttas till en annan operatör.  Operatören krävde sedan 995 kronor av konsumenten för att koppla upp tjänsten igen för att kunna flytta numret till...
ARN 2016-11790 – Operatör fick neka avtal trots beställningsbekräftelse
En konsument gick in på operatörens hemsida och beställde en internettjänst. Konsumenten fick ett bekräftelsemejl och en faktura. Senare meddelade operatören att konsumenten inte kunde få det avtal som beställts. Operatören menade att konsumenten valt en tjänst i ett felaktigt stadsnät och att detta upptäcktes när beställningen kom in. I de allmänna villkoren framgick att...
ARN 2016-09876 – Egen grävinsats gav inte rätt till prisavdrag
En konsument beställde fiberanslutning till sin fastighet av en fiberleverantör. I beställningen stod det att han skulle bli kontaktad när grävningsarbetet skulle utföras, men konsumenten menar att han aldrig blev det. Konsumenten grävde därför själv den kanal där fiberröret skulle ligga. På grund av den egna arbetsinsatsen begärde konsumenten prisavdrag med 5 360 kronor. Fiberleverantören motsatte...
ARN 2016-09742 – Konsumenttjänstlagen kan inte avtalas bort
Konsumenten beställde fiber i mars 2016. När datumet för installation passerats meddelades konsumenten att fiberleverantören inte kunde leverera eftersom det inte fanns plats i stationerna. Konsumenten begärde ersättning med 12 700 kronor, skillnaden mellan vad beställningen kostat och vad motsvarande tjänst från en annan leverantör skulle kosta. Alternativt ville konsumenten få leverans av avtalad tjänst...
ARN 2016-09673 – Ingen ersättning för personligt lidande (ideellt skadestånd)
En konsument begärde ersättning med 1000 kronor för de besvär som han menade att han drabbats av till följd av ett fel på hans IP-telefoni. Konsumenten anförde att han normalt sett har kontakt med vänner och bekanta via den fasta telefonen och på grund av felet missat en mängd samtal. Utöver detta sköter han byns...
ARN 2016-08944 – Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson
En konsument tecknade avtal med en operatör om abonnemang. Någon månad senare upptäckte konsumenten att hon hade fått företagsabonnemang trots att mobiltelefonerna var avsedda att användas för privat bruk. Konsumenten begärde därför att få frånträda samtliga avtal med operatören. Operatören motsatte sig kravet och hävdade att det framgår av orderbekräftelsen att konsumenten ingått avtal om...
ARN 2016-08890 – Oskäligt lång bindningstid för tv-avtal
En konsument tecknade ett tv-avtal med ett företag. Av det skriftliga avtalet framgick att bindningstiden för avtalet var 30 månader, varav nio månader var kostnadsfria. ARN menade att bindningstiden om 30 månader var oskäligt lång. Och enligt ARN:s uppfattning fanns det skäl att inte behöva acceptera en längre bindningstid än 24 månader. Företaget rekommenderades därför...
ARN 2016-08545 – Ingen rätt att ta betalt utan att kunna visa giltigt avtal
En konsument fick en faktura från en operatör som hon inte visste att hon hade avtal med. Vid kontakt vidhöll operatören att konsumenten hade slutit avtal med dem. Operatören informerades då om att konsumenten var NIX-registrerad och att företaget därför inte hade haft rätt att kontakta henne på det sätt som skulle ha skett. Operatören...