Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2017-06317 - Ingen skada vid försening på grund av myndighetsbeslut
Konsumenten beställde installation av fibernät, men installationen försenades. På grund av förseningen sänkte leverantören priset på installationen. Konsumenten hade dock synpunkter på prisavdraget och hänvisade också till att den uteblivna fibern fått kompenseras med ett nytt avtal om ökad surfmängd hos mobiloperatören. Leverantören menade att konsumenten inte hade styrkt kravet på ekonomisk skada kopplad till...
ARN 2017-06274 – Bostadsrättsföreningen var avtalspart
Konsumenten fick bredband via sin bostadsrättsförening och menade att operatören hade avtal med både konsumenten själv och med bostadsrättsföreningen. Eftersom uppkopplingen inte hade fungerat ville konsumenten få kompensation med 5 000 kronor från operatören för att det skulle bli nödvändigt att anlita en annan bredbandsleverantör. Operatören anförde att konsumenten utöver en startavgift på 200 kronor inte...
ARN 2017-06273 – Konsumenten kunde inte visa att samtal till utlandet inte besvarats
En konsument menade att operatören tagit betalt för samtal där mottagaren inte svarat. Konsumenten ringde återkommande till en vän i utlandet och menade att de kommit överens om att påringningen endast ska ses som en signal att ta kontakt på annat sätt, det vill säga vännen hade enligt konsumenten inte svarat på samtalen. Konsumenten begärde...
ARN 2017-06153 - Ingen rätt till skadestånd när operatören inte varit vårdslös
I mars 2017 anmälde konsumenten till operatören att denne ville flytta sitt bredbandsabonnemang till en ny adress den 8 april. Operatören efterfrågade uttags-id dit tjänsten skulle flyttas och konsumenten skickade detta till operatören den 9 april. Ändå dröjde det fram till den 8 maj innan abonnemanget kopplades igång. Konsumenten begärde därför prisavdrag motsvarande kostnaden för...
ARN 2017-06142 – Problem med bredband inte att se som fel på tjänsten
En konsument begärde hävning av sitt bredbandsavtal eftersom han ansåg att tjänsten inte fungerat som den borde och att internet ofta hade varit långsamt eller inte fungerat. Operatören motsatte sig kravet om hävning och menade att inga fel hade kunnat hittas med de verktyg som används för att på avstånd mäta om det förekommer ett...
ARN 2017-05793 - Konsumenten kunde inte bevisa att det avtalats om att datatrafik som inte förbrukats ska sparas till nästa månad
En konsument tecknade avtal med en operatör om ett mobilabonnemang med tillhörande 7 GB datatrafik per månad. Konsumenten upptäckte att den data han inte förbrukade nollställdes varje månad istället för att sparas. Konsumenten begärde att operatören skulle avhjälpa det han ansåg vara ett fel och få tillbaka all data som han hade betalat för men...
ARN 2017-05428 – Abonnent ansvarig för beställning av extra mobilsurf av minderårig
En konsument blev debiterad köp av extra surf som konsumenten menade att hennes minderåriga dotter genomfört genom att klicka på sms från operatören utan konsumentens tillåtelse. Operatören menade att abonnemanget var tecknat i konsumentens namn och att konsumenten var myndig och betalansvarig för abonnemanget och att detta ansvar även gäller om man låter någon annan...
ARN 2017-05282 – Obalanserat avtalsvillkor var ogiltigt
En konsument och en fiberleverantör ingick ett avtal om fiberanslutning i juli 2016. I mars 2017 upptäckte konsumenten att leverantören hade makulerat beställningen på grund av att denne inte hade fått tillstånd att gräva upp vägen. Enligt konsumenten hade leverantören sedan länge haft vetskap om att tillstånd för grävning skulle nekas av kommunen. Konsumenten menade...
ARN 2017-04679 – Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument menade att hon vid avtalstecknandet av ett abonnemang inte fick någon information om att det var bindningstid kopplat till abonnemanget. Konsumenten begärde mot bakgrund av detta att få häva avtalet. Operatören motsatte sig kravet och anförde att konsumenten fått information om bindningstiden i orderbekräftelsen som samma dag som avtalstecknandet skickats till den e-postadress...
ARN 2017-04632 – Avhjälpning av fel inom 10 arbetsdagar var ej oskäligt avtalsvillkor
Konsumenten hade beställt anslutning till bredbandstelefoni med inkoppling den 10 februari. Eftersom tjänsten inte kom igång trots upprepade felanmälningar anlitade han en egen tekniker som inte fick igång tjänsten och inte heller hittade något fel på konsumentens sida. Den 22 februari begärde konsumenten att få häva avtalet och lät en annan operatör koppla in fungerande...
ARN 2017-04566 – Målsättning inte samma sak som uttalat slutdatum
I februari 2016 beställde konsumenten anslutning till stadsfibernätet. Enligt konsumenten skulle installationen vara klar i december samma år, men blev inte färdig förrän i april 2017. Konsumenten begärde därför prisavdrag. Fiberleverantören menade att det inte framgick någon leveranstid av det avtal som tecknats och att bolaget aldrig lovat anslutning under 2016. Man hade kommunicerat sin...
ARN 2017-04283  – Företagsavtal var ogiltigt på grund av att det inte fanns någon vilja från konsumentens sida att teckna företagsavtal
En konsument påstod att han blivit uppringd av en återförsäljare som ville förlänga hans befintliga abonnemang och ge honom gratis hårdvaror på grund av att han varit en trogen kund. Det visade sig senare att hårdvarorna var knutna till flera företagsabonnemang. Konsumenten menade att han inte hade haft någon vilja att teckna nya avtal, speciellt...