Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2017-09793 – Operatören står risken för meddelande om ånger
Konsumenten blev uppringd den 16 februari 2017 av operatören angående en förlängning av konsumentens avtal med operatören. Konsumenten ville ha prislista via mail innan konsumenten tog ett beslut men det gick inte att ordna så konsumenten tackade ja med vetskap om att konsumenten kunde ångra sig enligt ångerrätten.  Den 23 februari skickade konsumenten in en ångerblankett...
ARN 2017-09420 – Försening gav inte rätt till prisavdrag
En konsument beställde fiberinstallation den 5 september 2016 för 19900 kronor av fiberleverantören. Tjänsten skulle levereras den 30 november 2016 men installationen ägde rum först i februari 2017. Konsumenten ansåg att leverantören hanterat ärendet på ett oacceptabelt sätt och att bolaget var ansvarigt för förseningen av installationen och begärde ett prisavdrag med 11900 kronor på...
ARN 2017-09235 – Ingen accept från leverantören
Konsumenten fick ett erbjudande hemskickat från en fiberleverantör om fiberinstallation inklusive grävning för 19900 kronor. Konsumentens fru ringde upp leverantören och tackade ja. Konsumenten fick sedan ett avtal hemskickat där det var avtalat om fiberinstallation för 19900 kronor exklusive grävning. Konsumenten skrev på detta och när avtalet skulle lämnas in så vägrade leverantören att gå...
ARN 2017-08961 - Konsumenten kunde inte bevisa muntligt löfte om att trådlös anslutning skulle fungera
En konsument beställde installation av bredband, telefoni, tv och trådlös router. Enligt konsumenten redogjorde han tydligt för sina behov och säljaren lovade att det inte var några problem att få trådlös anslutning. Efter flera besök av tekniker konstaterades dock att det krävdes kablar för att tv:n skulle fungera i huset. Med anledning av detta begärde...
ARN 2017-08509 – Uppsägning utan uppsägningstid är skäligt
Konsumenten ville avsluta abonnemanget utan uppsägningstid efter många avbrott på tv-tjänsten. Operatören hävdade tre månaders uppsägningstid enligt villkoren. Avtalet hade ingåtts per telefon men någon ljudinspelning fanns inte. Operatören menade att villkoren alltid ges i telefonsamtalet med kunden samt finns på operatörens webbplats. ARN ansåg inte att operatören kunde bevisa att konsumenten fått del av...
ARN 2017-08049 – Ersättning för larmkostnad på grund av försening
En konsument beställde fiberanslutning till sin fastighet i mars 2016. Konsumenten fick muntligt besked om att anslutningen skulle vara klar i juni 2016. I kontraktet angavs också ett slutdatum för leverans till den 31 december 2016. Det utlovade installationsdatumet i juni bröts. Konsumenten hade då på uppmaning av leverantören avslutat sitt ADSL-abonnemang. Utan det abonnemanget...
ARN 2017-07994 – Rätt till prisavdrag från tiden för felanmälan enligt avtalsvillkoren
Konsumenten begärde prisavdrag och skadestånd eftersom det varit avbrott på bredbandet. Avbrottet hade gjort att telefonitjänsten inte fungerat och att det inte gått att se på film/tv eller arbeta hemifrån. Konsumenten trodde först att det var ett tillfälligt fel eller att det var fel på den egna utrustningen, men gjorde en felanmälan efter en dryg...
ARN 2017-07519 – Konsumenten fick inte rätt till ersättning för kostnader för tekniker eftersom han inte gett operatören möjlighet att avhjälpa felet
En konsument upptäckte att det var fel på hans bredbandstjänst. Han anlitade en tekniker som konstaterade att det berodde på bredbandsleverantören. Konsumenten krävde ersättning för kostnader som han haft för utomstående tekniker. Operatören motsatte sig kravet och anförde att de hade löst problemet så fort konsumenten kontaktat dem, vilket var efter han anlitat en egen...
ARN 2017-07318 – Operatören har bevisbördan för att extra surf beställts via webben
Konsumenten begärde återbetalning av avgifter för extra surf som han menade att han inte beställt. Han hade haft mobilt bredband med fast månadskostnad i flera år. Operatören motsatte sig kravet om återbetalning med hänvisning till att det av bolagets villkor framgår att kunden gentemot bolaget är ansvarig för användning av tjänsten. Operatören meddelade att det...
ARN 2017-07028 – Operatören bunden av orderbekräftelse
Konsumenten uppgav att denne beställt bredband via en prisjämförelsesida på nätet. Kampanjen erbjöd bredband 10/10 Mbit/s för 59 kronor/månad med halva priset i de första sex månaderna. Konsumenten fick en bekräftelse och sa upp sitt gamla abonnemang. Men den nya tjänsten startade inte och när konsumenten ringde företaget var beskedet att konsumenten hade gjort fel...
ARN 2017-06927 - Skadestånd för skada på fastighet men inte för kostnader som ej varit ekonomiskt mätbara
En konsument ansåg att leverantörens fiberanslutning skett på ett felaktigt sätt och orsakat skador på fastigheten som krävde ommålning. Konsumenten begärde ersättning med totalt 16 624 kronor varav 1499 kr avsåg färg, 3000 kr målningsarbete, 1026 kr förlorad arbetsförtjänst, 99 kr bensin, 4000 kr extra städning, 2000 kr biltvätt, 5000 kr ideellt skadestånd och eget arbete....
ARN 2017-06349 – Så kallade företagsavtal i strid med tro och heder
En konsument blev vid flertalet tillfällen uppringd av en operatör som menade att det vid samtalen ingåtts avtal om flera företagsabonnemang. Konsumenten ifråga är blind, saknar arbetsförmåga och hade enbart sjukersättning. Konsumenten behöver även hjälp med att ta del av muntlig och skriftlig information. Konsumenten hade tidigare haft en enskild firma men bedrev inte längre någon...