Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2021-09777 – Rätt att begränsa hastigheten vid extremanvändning av bredbandstjänsten
Den 9 oktober 2020 beställde konsumenten fast bredband via mobilnätet för 499 kronor i månaden med 24 månaders bindningstid av operatören. Den 21 december upptäckte konsumenten att operatören begränsat hastigheten på bredbandet och felanmälde detta till operatören samma dag. Operatören höjde då gränsen för den maximala hastigheten från 1 TB till 1,6 TB. Konsumenten hänvisade...
ARN 2021-03801 – Operatören har en omsorgsplikt men konsumenten måste klaga inom skälig tid
En konsument hade fast bredband via ADSL under flera år men accepterade ett erbjudande om fast bredband via fiber. Enligt konsumenten uppgraderade hon sin tjänst ”Bredband 30” till ”Bredband 100”, men efter fem år upptäckte hon att operatören fakturerade för båda bredbandstjänsterna. Konsumenten hade inte märkt att företaget fakturerat för två tjänster eftersom tjänsterna fakturerats...
ARN 2021-03370 – Rätt att debitera konsumenten för dubbla abonnemang med hänvisning till avtal
Konsumenten hade sedan tidigare ett tv-abonnemang hos operatören med tillhörande programkort. Den 23 maj 2018 bytte konsumenten till ett annat abonnemang med 24 månaders bindningstid för att få en lägre månadskostnad. Operatören avslutade dock aldrig det gamla abonnemanget, trots att detta enligt konsumenten överenskoms under telefonsamtalet. Operatören fortsatte sedan att fakturera konsumenten både för det...
ARN 2021-02254 – Rätt till viss ersättning för kostnader när operatören inte fullföljer avtal
Konsumenten fick ett bättre erbjudande om tv-abonnemang från en annan operatör och valde därför att säga upp sitt befintliga abonnemang till årsskiftet 2020/2021. Den 17 november blev hen uppringd av sin tidigare operatör, som gav konsumenten ett ännu bättre erbjudande som även avsåg bredbandsabonnemang samt informerade om att hen fortfarande hade ångerrätt. Konsumenten tackade ja...
ARN 2021-00083 – Retroaktiv nätavgift
En konsument flyttade 2012 från sin bostad till en annan adress och därmed till ett annat nät. Konsumenten flyttade med sig sin bredbandstjänst och operatören fortsatte att debitera denne som vanligt för tjänsten. På sin tidigare adress betalade hen ingen nätavgift och eftersom konsumenten inte blev fakturerad för någon sådan till en början hade hen...
ARN 2020–16875 – Ingen avbrottsavgift när leverantören inte kunde bevisa att grävning hade gjorts
En konsument begärde betalningsbefrielse för en avbrottsfaktura om nästan 18 000 kronor när mer 24 månader hade passerat och fibern ännu inte var levererad. Leverantören ville ha betalt för de tjänster som utförts men konsumenten var säker på att någon grävning inte hade skett. Leverantören menade att majoriteten av projektet som adressen ingick i hade slutförts...
ARN 2020–16380 - Leverantören är skyldig att undersöka förutsättningarna för fiberdragning i förväg
En konsument beställde fiber i april 2017 med målsättning om installation i juni 2018. I maj 2020 fick konsumenten beskedet att leverantören inte kunde ansluta konsumentens fastighet på grund av höga kostnader, problem med tillstånd och markavtal. Konsumenten krävde dock att leverantören skulle fullfölja sin del av avtalet då inga omständigheter eller förutsättningar ändrats sedan avtalet...
ARN 2020–15644 – Skälighet i faktura
En konsument beställde en tjänst av en operatör som innebar flytt av inkommande fiberuttag på husväggen. Operatören hänvisade till fiberleverantören som i sin tur skickade ut en tekniker som hjälpte till med flytten. Innan teknikern kom hade en annan certifierad elektriker redan flyttat på det mesta. Konsumenten menade att teknikern var där i 80 minuter...
ARN 2020–08641 - Leverantören hade inte rätt att häva avtalet på grund av oskälig kostnad
En konsument beställde fiber i juni 2017. I februari 2020 fick denne besked om att fiberdragning inte skulle ske på grund av för höga kostnader. Inga förutsättningar hade ändrats efter det att avtalet ingicks. Konsumentens fastighet ligger på en ö och förutsättningarna var att fibern skulle förläggas i vattnet. Leverantören hade varit på ön under...
ARN 2020-24427 - Förlängd ångerfrist - operatören kunde inte bevisa ångerrättsinformation
Konsumenten blev uppringd av en återförsäljare till operatören den 23 maj 2019 och ingick då ett avtal om mobilt bredband med en bindningstid på 24 månader. Bredbandet fungerade till en början, men slutade sedan plötsligt att fungera. Konsumenten bestred de kommande fakturorna med hänvisning till felet. Den 1 augusti 2019 kontaktade han operatören och ville...
ARN 2020-24222 – Bindande avtal ansågs ha uppstått genom digital signering
Konsumenten ingick ett avtal om fiberinstallation samt två års fritt internet via hemförsäljning. Hen signerade avtalet på säljarens surfplatta och fick strax därefter en orderbekräftelse både per mail och via sms. Leverantören menade att något bindande avtal aldrig uppstått samt att någon bekräftelse aldrig heller skickats enligt den tekniska utredningen. Den bekräftelse som skickades till...
ARN 2020-23551 – Leverantören kunde inte visa hinder utanför sin kontroll
Konsumenten beställde en fiberinstallation av leverantören. Drygt tre år senare fick konsumenten ett brev från leverantören som annullerade ordern. Konsumenten begärde då att leverantören skulle utföra arbetet enligt avtal. Leverantören menade att nödvändiga tillstånd och nyttjanderättsavtal med tredje part sökts men inte fåtts trots försök med alternativa framfartsvägar över andra fastigheter. Avtalet kunde därför inte...