Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2010-0060 - Muntlig uppsägning via telefon kunde inte bevisas 
Konsumenten sade per telefon upp ett abonnemang hos operatören som skulle upphöra samma dag. Den person som konsumenten talade med hos operatören bekräftade att abonnemanget var uppsagt. Operatören förnekade att man tagit emot uppsägningen och det fanns ingen notering om att konsumenten hade sagt upp sitt abonnemang. Nämnden konstaterade att konsumenten har bevisbördan för påståendet...
ARN 2009-9769 - Operatörsbyte är att likställa med en uppsägning
Konsumenten skickade ett e-postmeddelande till operatörsombudet i stadsnätet, hos vilken han beställt bredbandet, med besked om att han ville byta bredbandsoperatör. Någon bekräftelse från operatörsombudet eller operatören kom inte men månadsfakturorna från operatören upphörde. Ett år senare fick konsumenten en faktura från operatören som avsåg månadsavgifter från tiden efter begäran om operatörsbyte. Konsumenten begärde prisavdrag...
ARN 2009-9184 - Betalningsansvar vid omedveten mobilsurf i utlandet
En konsuments mobiltelefon stängdes av i utlandet beroende på att skulden var uppe i 5 000 kronor. Det visade sig att konsumentens telefon själv hade letat uppdateringar. Konsumenten krävde betalningsbefrielse då denne inte ansåg sig varnad av operatören och inte själv gjort någonting. Operatören menade att konsumenten själv måste aktivera funktionen att kunna ta emot...
ARN 2009-8150 - Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang i vissa fall
En konsument yrkade skadestånd avseende månadsavgifter samt ersättning avseende kränkning då operatören stängt av konsumentens bredbandstjänst på grund av upptäckt risk för utskick av spam och virus från konsumentens dator till andra. Nämnden konstaterade att det i bolagets särskilda villkor för bredbandstjänsten framgår att bolaget har rätt att tillfälligt begränsa eller stänga av abonnemanget om...
ARN 2009-6488 - Betalningsansvar för spärrat abonnemang
En konsument ingick ett avtal om mobiltelefoni med en abonnemangspott att ringa för och en förhöjd månadsavgift i 24 månader. Efter en vecka upptäcktes att det var dålig eller ingen täckning på de platser där telefonen skulle användas. Konsumenten ville då häva köpet, vilket operatören inte gick med på. På grund av obetalda räkningar spärrades...
ARN 2009-5874 - Bristfällig ljudfil ej tillräcklig bevisning för bindande avtal
Konsumenten ansåg inte att muntligt avtal ingåtts eftersom hon endast bett om att få information hemskickad. ARN påpekade att operatören har bevisbördan för att bindande avtal har ingåtts. Som bevisning åberopade operatören en utskrift av samtal med konsumenten. Av utskriften framgick att konsumenten haft svårigheter att förstå telefonförsäljaren och att hon svarat svävande på säljarens frågor. Det...
ARN 2009-5575 - Betalningsansvar vid omedveten mobilsurf inom Sverige
En konsument debiterades datatrafikanvändning på sitt mobilabonnemang. Konsumenten bestred betalningskravet eftersom konsumenten inte ens kände till att det fanns en sådan funktion på mobilen och inte heller medvetet använt den. Operatören svarade att trafiken har gått via konsumentens SIM-kort och att konsumenten därför är betalningsskyldig. ARN konstaterade att konsumenten har blivit debiterad i enlighet med...
ARN 2009-5479 - Betalningsansvar vid misslyckad uppkoppling till kostnadsfritt trådlöst nätverk
Konsumenten som var i utlandet ville använda hotellets kostnadsfria trådlösa nätverk för att komma ut på internet via sin mobil. En faktura kom från mobiloperatören för datatrafik som konsumenten inte ville betala eftersom surfningen enligt konsumenten skedde via hotellets nätverk. Operatören svarade att de förstått att hotellet tillhandhåller kostnadsfritt trådlöst nätverk men att datatrafiken i...
ARN 2009-4366 - Ersättning för teknikerbesök när operatör inte reagerat
Konsumentens bredband fungerade dåligt redan efter inkoppling och konsumenten försökte få kontakt med operatören utan framgång. Konsumenten ordnade efter en månad själv en tekniker och hävde därefter tjänsten vilket operatören gick med på. Konsumenten ville även att operatören skulle ersätta kostnaden för teknikern. Operatören ansåg sig inte skyldig att ersätta kostnaden för den tekniker som...
ARN 2009-3977 - Operatör kunde inte styrka att bindningstid avtalats
En konsument skulle säga upp sitt avtal men fick besked av operatören att avtalet hade bindningstid och därför skulle upphöra senare än konsumenten önskade. Konsumenten hävdade att ingen bindningstid hade avtalats. Operatören åberopade, som stöd för att bindningstid avtalats, att abonnemang och utrustning subventionerats samt att noteringar om bindningstid gjorts av operatörens kundtjänst. ARN ansåg...
ARN 2009-0885 – Operatören behövde inte leverera viss kanal, men konsumenten fick ändå häva
Konsumenten tecknade avtal med operatören om ett tv-abonnemang. I abonnemanget ingick ett antal tv-kanaler varav konsumenten fritt kunde välja åtta stycken. Konsumenten valde bland annat en bosnisk kanal. När operatören ett år senare meddelade att tillgången till kanalen skulle stängas av krävde konsumenten att operatören antingen skulle fullgöra tjänsten eller betala för en satellitmottagare så...
ARN 2008-9151 - Trasig mobil, rätt att häva telefon men inte abonnemang
En konsument begärde hävning efter en konstaterat vattenskadad mobil mindre än två veckor efter köpet. I ärendet gav ARN konsumenten rätt att häva köpet av mobilen eftersom säljaren inte kunde visa att skadan orsakats av konsumentens handhavande. Konsumenten fick däremot inte rätt att samtidigt häva det mobilabonnemang som köptes tillsammans med telefonen. ARN motiverade det...