Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2016-03548 – Inspelningsbar box en del av tjänsten
En konsument ville avsluta sitt avtal med operatören eftersom dennes kanalutbud ändrats på grund av att operatören förlorat vissa sändningsrättigheter. Operatören gick med på att bryta abonnemangsavtalet men ville fortfarande ha betalt för den inspelningsbara digitalboxen som hörde till abonnemanget. För denna betalade konsumenten en extra kostnad om 99 kronor per månad utöver abonnemanget. Operatören...
ARN 2016-02098 - Muntliga löften om trådlösa tjänster kunde inte bevisas
En konsument tecknade avtal om installation av fiber och i samband härmed utlovades trådlösa tjänster. Tekniker som var på plats godkände placering av modem i sovrummet. Det visade sig senare att det behövdes kablar för att tjänsterna skulle fungera fullt ut, något som inte framgått. Leverantören menade att den trådlösa funktionen fungerade enligt routerns specifikation....
ARN 2015-04558 – Ångerrätten gäller även om tjänsten har använts
En konsument ingick ett avtal om bredband på internet. Redan samma kväll begärde hon att få ångra detta eftersom hon inte ansåg att hon fick utlovad hastighet. Operatören nekade konsumenten att få ångra avtalet med hänvisning till att abonnemanget använts. Enligt operatören hade tjänsten beställts och aktiverats samma dag. Av operatörens villkor som konsumenten fått...
ARN 2015-04303 - Operatören inte skyldig att installera teleledning
En konsument tecknade avtal för fast telefoni, bredband och tv. Eftersom det saknades teleledning fram till fastigheten kunde tjänsterna inte levereras och operatören makulerade därför beställningen. Konsumenten ansåg att operatören skulle bekosta dragningen av teleledningar fram till fastigheten. Operatören anförde att alla permanentbostäder och alla företag i Sverige har rätt till fast telefoni, men att...
ARN 2013-09705 – Ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten
En konsument ingick avtal om internet, IP-telefoni och tv-abonnemang via fiber. När tv-abonnemanget inte fungerade klagade konsumenten till operatören. Konsumenten menade att det dröjde lång tid innan han fick kontakt med någon tekniker och konsumenten vidtog egna åtgärder under tiden. Därför begärde konsumenten ersättning för den tid tv:n inte fungerat, för ny kabel, skadad tv,...
ARN 2013-09600 - Ersättning vid avtalsbrott
En konsument ingick avtal för tv, bredband och telefoni via ADSL (bredband via telejacket). Bolaget lovade att utan kostnad dra in koppartrådar till konsumentens bostad och installera telefonjack. Bolaget kunde inte hålla sitt löfte och efter fördröjning med två månader ville konsumenten säga upp avtalet och anlita ett annat bolag för att få arbetet utfört. Konsumenten...
ARN 2013-09544 – Muntliga löften måste kunna bevisas
En konsument köpte en surfplatta och tecknade abonnemang för mobilt bredband där säljaren vid köpet uppgav att surfplattan skulle kunna användas för att titta på nedladdade filer. Dagen efter köpet upptäckte konsumenten att det inte gick att ladda ner filer eller titta på fotbollsmatcher. Han lämnade därför ett klagomål till säljaren. Eftersom det inte gick...
ARN 2012-09882 – Konsumenten måste kunna bevisa att löften givits av säljaren
En konsument ingick ett avtal med sin operatör om mobilt bredband. Abonnemanget hade en begränsning för hur mycket datamängd som fick användas per månad. Om gränsen överstegs sänktes hastigheten för abonnemanget kraftigt. Konsumenten hade tidigare haft ett annat abonnemang hos samma operatör där han hela tiden gått över volymgränsen. På grund av detta menade konsumenten...
ARN 2010-8757 – Ändring i programutbud var inte ett fel i tjänsten
En konsument beställde kanalen Comedy Central hos en operatör. Konsumenten menade att han beställde denna kanal för att kunna se The Daily Show. Programmet togs dock bort och konsumenten hade en månads uppsägningstid för kanalen. Konsumenten begärde prisavdrag för den tid han hade betalat för tjänsten men inte kunnat använda den på det sätt han...
ARN 2010-8694 - Konsumenten måste bidra till felavhjälpning för att få häva
Konsumenten beställde en bredbandstjänst men upptäckte efter några dagar att tjänsten inte fungerade tillfredsställande och kontaktade operatören för att få felet åtgärdat. Efter testkörningar sänkte operatören hastigheten men problemen kvarstod. Konsumenten ville häva avtalet då tjänsten inte fungerade tillfredsställande. Operatören motsatte sig detta då konsumenten inte bidragit till att avhjälpa felet. Nämnden konstaterade att det...
ARN 2009-4366 - Ersättning för teknikerbesök när operatör inte reagerat
Konsumentens bredband fungerade dåligt redan efter inkoppling och konsumenten försökte få kontakt med operatören utan framgång. Konsumenten ordnade efter en månad själv en tekniker och hävde därefter tjänsten vilket operatören gick med på. Konsumenten ville även att operatören skulle ersätta kostnaden för teknikern. Operatören ansåg sig inte skyldig att ersätta kostnaden för den tekniker som...
ARN 2009-0885 – Operatören behövde inte leverera viss kanal, men konsumenten fick ändå häva
Konsumenten tecknade avtal med operatören om ett tv-abonnemang. I abonnemanget ingick ett antal tv-kanaler varav konsumenten fritt kunde välja åtta stycken. Konsumenten valde bland annat en bosnisk kanal. När operatören ett år senare meddelade att tillgången till kanalen skulle stängas av krävde konsumenten att operatören antingen skulle fullgöra tjänsten eller betala för en satellitmottagare så...