Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2014-02399 – Operatören är skyldig att informera tydligt om förlängd bindningstid
En konsument ingick avtal om en tv-tjänst med tolv månaders bindningstid. När tolv månader hade gått fick konsumenten besked att bindningstiden i själva verket var 24 månader, vilket konsumenten förnekade att denne tackat ja till. Konsumenten menade att operatören varken hade någon ljudinspelning eller något undertecknat avtal som gav stöd för att avtalet skulle ha...
ARN 2013-10300 – Rätt att avsluta nummer vid avstängning
En konsument tecknade ett nytt avtal som innebar att hans tidigare abonnemang låstes upp och telefonnumret flyttades till ett kontantkortsabonnemang. Konsumenten ingick avtalet under förutsättning att han skulle få behålla sitt nummer. När konsumenten inte hade fyllt på kontantkortet på tolv månader avslutades kontantkortsabonnemanget och konsumenten förlorade sitt nummer som gavs till annan abonnent. Konsumenten...
ARN 2013-10025 – Bevisbörda om pris för tilläggstjänst
En konsument tecknade avtal för mobiltelefoni. En viktig förutsättning för konsumenten var att det skulle ingå en telefonsvararfunktion. När den första fakturan kom visade sig att konsumenten hade fakturerats för samtalen till telefonsvararen. Det framgick inte någonstans i den informationen som konsumenten fick när han ingick avtalet att samtalen till telefonsvararen skulle debiteras. I den...
ARN 2013-10015 - Öppet köp kan gälla när förpackning öppnas i butik
En konsument köpte en mobiltelefon och tecknade ett abonnemang med 24 månaders bindningstid i en butik. Eftersom telefonen inte motsvarade vad konsumenten förväntat sig med hänsyn till priset och säljarens uppgifter, ville konsumenten lämna tillbaka telefonen dagen efter köpet. Enligt avtalet hade konsumenten öppet köp, men försäljaren menade att mobiltelefonen inte kunde återlämnas eftersom förpackningen...
ARN 2013-09938 – Rätt till ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten
En konsument ändrade sitt befintliga avtal till ett kombinationsavtal för bredband och telefoni. På grund av ett fel i registreringen av en betalning som konsumenten gjort på sitt tidigare avtal uppstod problem med det nya abonnemanget. Några månader efter ändringen fick konsumenten en påminnelse via sms om att en gammal faktura inte betalats. Trots att...
ARN 2013-09935 – Krav på tydliga avtal
En konsument köpte en mobiltelefon i en butik med månadsavgift 99 kronor/månad, men debiterades 369 kronor/månad. Konsumenten ville ha återbetalning för den summa som översteg det avtalade priset. Operatören ansåg att det framgick av avtalet att månadspriset var 369 kronor, medan 99 kronor var en engångsavgift. Nämnden framhöll att avtalet var otydligt och bristande formulerat....
ARN 2013-09705 – Ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten
En konsument ingick avtal om internet, IP-telefoni och tv-abonnemang via fiber. När tv-abonnemanget inte fungerade klagade konsumenten till operatören. Konsumenten menade att det dröjde lång tid innan han fick kontakt med någon tekniker och konsumenten vidtog egna åtgärder under tiden. Därför begärde konsumenten ersättning för den tid tv:n inte fungerat, för ny kabel, skadad tv,...
ARN 2013-09600 - Ersättning vid avtalsbrott
En konsument ingick avtal för tv, bredband och telefoni via ADSL (bredband via telejacket). Bolaget lovade att utan kostnad dra in koppartrådar till konsumentens bostad och installera telefonjack. Bolaget kunde inte hålla sitt löfte och efter fördröjning med två månader ville konsumenten säga upp avtalet och anlita ett annat bolag för att få arbetet utfört. Konsumenten...
ARN 2013-09544 – Muntliga löften måste kunna bevisas
En konsument köpte en surfplatta och tecknade abonnemang för mobilt bredband där säljaren vid köpet uppgav att surfplattan skulle kunna användas för att titta på nedladdade filer. Dagen efter köpet upptäckte konsumenten att det inte gick att ladda ner filer eller titta på fotbollsmatcher. Han lämnade därför ett klagomål till säljaren. Eftersom det inte gick...
ARN 2013-09474 – Konsumenten har bevisbörda för att tjänst är felaktig
En konsument ingick avtal för mobilt bredband, men hastigheten var dålig. Konsumenten gjorde en felanmälan och fick en ny router med löfte om att hastigheten skulle bli bättre. Det blev inte bättre och konsumenten ville då häva avtalet. Bolaget avslutade avtalet med kompensation till konsumenten med 600 kronor. Konsumenten ansåg att samtliga avgifter som betalats...
ARN 2013-09419 - Öppet köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang
En konsument köpte en surfplatta med tillhörande abonnemang i butik och avtalet var förenat med öppet köp. Förpackningen öppnades i butiken och när konsumenten skulle lämna tillbaka surfplattan samma dag fick denne veta att öppet köp inte längre gällde, just eftersom förpackningen var bruten. Frågan uppstod om surfplattan kunde återlämnas inom ramen för öppet köp....
ARN 2013-08602 - Avtal kan anses accepterat om konsumenten klagar för sent
En konsument ingick muntligt avtal om ett kanalpaket som tilläggstjänst. Konsumenten menade att det avtalade priset var 99 kronor i månaden, men priset höjdes redan efter sex månader till 249 kronor. När konsumenten försökte säga upp avtalet visade det sig att avtalet ingåtts med bindningstid. Bolaget anförde att konsumenten erbjöds kanalpaketet till kraftigt reducerat pris...