Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2016-02250 - Förlängd ångerfrist - otillräcklig information om ångerrätt
En konsument blev uppringd av säljare i juli 2015 med ett erbjudande om billigare tjänster. Konsumenten skulle få skriftlig bekräftelse på detta men fick inte det. Konsumenten menade sig inte ha tackat ja till förlängning av avtal på 24 månader och ville häva avtalet. Konsumenten undrade även om inte ångerrätt förelåg. Operatören anförde att konsumenten...
ARN 2016-02189 – Konsumenten inte skyldig att betala för tjänst som ångrats
En konsument ansåg att hon lurats att tacka ja till ett operatörsbyte. Konsumenten menade att hon ångrat avtalet i tid medan operatören menade att ångerfristen gått ut. Enligt konsumenten sa säljaren på inspelningen av det muntliga avtalet att ångerrätten gäller från och med välkomstbrevet som anlände med första fakturan den 11 januari. Konsumenten hade därefter...
ARN 2016-02098 - Muntliga löften om trådlösa tjänster kunde inte bevisas
En konsument tecknade avtal om installation av fiber och i samband härmed utlovades trådlösa tjänster. Tekniker som var på plats godkände placering av modem i sovrummet. Det visade sig senare att det behövdes kablar för att tjänsterna skulle fungera fullt ut, något som inte framgått. Leverantören menade att den trådlösa funktionen fungerade enligt routerns specifikation....
ARN 2016-01153 - Fakturaavgift kan tas ut även vid betalning via autogiro
En konsument ingick ett avtal om ett abonnemang med 24 månaders bindningstid. Konsumenten valde att betala via autogiro men trots detta tog operatören ut en fakturaavgift på 29 kronor. Konsumenten menade att han inte informerats om att avgift tas ut även vid autogiro, varken i avtalet eller på autogiromedgivandeblanketten och att det måste anses ovanligt...
ARN 2016-00125 – Inget avtal när tydlig accept saknas
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare. Konsumenten ansåg inte att något avtal ingåtts vid samtalet men trots det skickade operatören en faktura. Konsumenten menade att han aldrig ingått något avtal och därför inte skulle drabbas av några kostnader. Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att avtalet avslutats när konsumenten ringt och uppgett att...
ARN 2015-11408 – Inget avtal när tydlig accept saknas
En konsument blev uppringd av en säljare som ville erbjuda henne ett bättre abonnemang än vad hon hade idag. Enligt konsumenten skulle operatören skicka hem papper till henne för att hon skulle se hur mycket hon kunde spara på ett abonnemangsbyte och om hon inte ville byta operatör skulle hon skicka tillbaka dessa. När konsumenten...
ARN 2015-11130 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument menade att denne i samband med avtal inte blev informerad om bindningstid, varken via påskrivet avtal eller någon form av ljudinspelning. Operatören menade dock att konsumenten hade fått en orderbekräftelse på beställningen via brev och att bindningstiden där framgick tydligt. ARN menade att bindningstiden framgick av den bekräftelse som konsumenten hade gett in...
ARN 2015-11102 – Konsumenten kunde inte visa att uppsägning gjorts
Konsumenten sade upp sitt abonnemang för tv-tjänster i samband med en lägenhetsförsäljning. Ändå fortsatte konsumenten att betala räkningar och beställa uppgraderingar i sex år, i tron att det gällde en leverans till den nuvarande adressen. Enligt operatören fanns det ingen registrering om att konsumenten sagt upp avtalet. Det hade inte heller funnits någon anledning att...
ARN 2015-10908 och ARN 2016-03121 – Avtal inte bevisat när bara delar av säljsamtal spelats in
I det första ärendet blev konsumenten uppringd av en säljare från operatören och fick sedan ett välkomstbrev hemskickat. Enligt operatören fanns det ett giltigt muntligt avtal. Konsumenten bestred detta och menade att de kommit överens om att operatören bara skulle skicka ett utskrivet kontrakt för genomläsning. Allmänna reklamationsnämnden ansåg att operatören haft bäst möjlighet att...
ARN 2015-10734 –Konsumenten måste själv avsluta tidigare abonnemang
Konsumenten tecknade ett telefonabonnemang med en ny operatör. Försäljaren lovade att företaget skulle ordna allt som rörde bytet av operatör och konsumenten trodde därför att operatören skulle kontrollera att bindningstiden hos den tidigare operatören hade gått ut. Det visade sig dock att den tidigare operatören ville ha betalt för återstående bindningstid. Den nya operatören menade...
ARN 2015-09169 - Transkribering och bekräftelse utgör ej bevis för avtal
En konsument begärde att få häva sitt avtal med operatören med anledning av att det inte fanns något avtal och att konsumenten hävdade att denne inte beställt något från operatören. Operatören hävdade att det fanns en ljudfil som utgör grund för avtal och skickade in en transkribering av ljudfilen och en kopia på bekräftelse till...
ARN 2015-07895 – Orderbekräftelse inte bevis om avtalad bindningstid
En konsument ingick ett avtal på telefon om bredband och telefoni i april 2015. I juli samma år ville konsumenten säga upp avtalet men fick då som svar från operatören att det fanns en bindningstid på 12 månader för telefonen och 24 månader för bredbandet. Konsumenten menade att den avtalade bindningstiden endast var en månad....