Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2016-08507 – Abonnent ansvarig för beställning av extra mobilsurf
En konsument blev debiterad köp av extra mobilsurf som konsumenten menade att denne inte hade beställt. Konsumenten menade att det var orimligt att denne skulle ha gjort sådana beställningar eftersom ett flertal av dessa var gjorda med några sekunders mellanrum. Varför skulle konsumenten göra sådana beställningar när den surf som ingick i abonnemanget inte var...
ARN 2016-08467 - Operatören saknade rätt till ersättning vid förlängd ångerrätt
Konsumenten ingick vid hemförsäljning ett avtal om telefoni och tv samt köp av en mobiltelefon. Men konsumenten var missnöjd med avtalet, bland annat för att fakturorna inte stämde. Drygt fem månader senare begärde konsumenten därför att avtalet skulle avslutas och att operatören skulle återbetala det som betalats till företaget samt returporto för telefonen och kostnaden...
ARN 2016-08248 – Konsumenten kunde inte bevisa att bredbandsabonnemang skulle ingå i fiberanslutningskostnaden
En konsument och en fiberleverantör träffade avtal om fiberanslutning. Enligt konsumenten har säljaren lovat att kostnaden för fiberanslutningen är en engångskostnad, det vill säga några månadskostnader skulle inte tillkomma. Efter installationen fick konsumenten klart för sig att han var tvungen att teckna avtal om bredbandsabonnemang för att få tillgång till bredband. Konsumenten menade att om...
ARN 2016-07206 – Ogiltigt avtal och betalningskrav då ingen giltig fullmakt finns
En konsument fick en faktura från en operatör som han inte var medveten om att han hade avtal med. När konsumenten kontaktade operatören fick han reda på att en säljare hade ringt hans dotter som hade tecknat avtal i hans namn. Konsumenten bestred avtalet och begärde återbetalning av fakturan som han betalat för att slippa...
ARN 2016-07176 – Operatören hade inte rätt att ta ut fakturaavgift som inte framgått av det muntliga avtalet
En konsument blev uppringd av en operatör i februari 2016. Konsumenten menade att hon inte förstått att ett avtal tecknats under samtalet, utan att hon istället blivit lovad att få information hemskickad. Konsumenten menade också att hon inte fått någon information om någon fakturaavgift men trots detta hade hon blivit debiterad en sådan avgift. Konsumenten...
ARN 2016-06927 - Ogiltigt avtal vid felaktig information om ångerrätt
En konsument träffade en säljare utanför en lokal matbutik. Enligt konsumenten skulle hon, eftersom hon var en storkund, få en present i form av en surfplatta och ett par hörlurar. Det visade sig dock när hon läste igenom avtalet hon undertecknat att presenten i själva verket kostade mycket mer än vad säljaren uppgett. Konsumenten valde...
ARN 2016-04048 – Betalning av två fakturor räckte inte för avtal
En konsument ansåg sig felaktigt ansluten till en operatör. Konsumenten menade att hon blivit vilseledd och aldrig samtyckt till att byta operatör. Hon hade dock betalat två fakturor men det var eftersom hon inte visste hur hon skulle göra. Konsumenten begärde återbetalning av det som betalats och betalningsbefrielse för resterande krav från operatören. Operatören menade...
ARN 2016-03856 – Konsumenten kunde inte visa att barnfilmer skulle ingå i avtalet
En konsument beställde ett kanalpaket Silver inklusive barnkanaler i juni 2015. Efter ett halvår upptäckte konsumenten att det inte gick att starta en barnfilm som tidigare gått att se. Enligt konsumenten framgick det av informationen på operatörens hemsida att det avtal konsumenten tecknat skulle ge tillgång till  ett seriebibliotek med 2800 titlar och ett barnbibliotek...
ARN 2016-03548 – Inspelningsbar box en del av tjänsten
En konsument ville avsluta sitt avtal med operatören eftersom dennes kanalutbud ändrats på grund av att operatören förlorat vissa sändningsrättigheter. Operatören gick med på att bryta abonnemangsavtalet men ville fortfarande ha betalt för den inspelningsbara digitalboxen som hörde till abonnemanget. För denna betalade konsumenten en extra kostnad om 99 kronor per månad utöver abonnemanget. Operatören...
ARN 2016-03461 – Låg hastighet inte skäl att få avbryta avtal om mobilt bredband
En konsument beställde ett mobilt bredband med en hastighet på upp till 100 Mbit/s. Enligt konsumenten utlovades att hastigheten skulle vara mellan 20-100 Mbit. Efter ungefär ett halvår upptäckte konsumenten att hastigheten endast uppgick till runt 18 Mbit/s. konsumenten begärde att felet på tjänsten skulle åtgärdas, eller att abonnemanget skulle hävas. Operatören motsatte sig konsumentens...
ARN 2016-03103 – Operatör kunde inte visa avtal som gav rätt att ta betalt för tjänst som inte använts
En konsument beställde en bredbandstjänst via en portal i mars 2014. Konsumenten fick dock aldrig någon bekräftelse, tjänsten kom aldrig igång och ingen faktura kom. Konsumenten ringde operatörens kundtjänst och fick då besked att hon inte hade något abonnemang. När konsumenten försökte byta operatör visade det sig dock att anslutningen var upptagen. Konsumenten begärde betalningsbefrielse...
ARN 2016-03015 - Rätt att ta betalt för abonnemang i efterhand
En konsument hade ett mobilabonnemang som ledde till att konsumenten ovetandes fick en skuld som senare gick till inkasso. Konsumenten begärde makulering alternativt halvering av skulden. Operatören anförde att konsumenten inte blivit debiterad för aktuellt abonnemang under drygt tre år. Det belopp konsumenten skulle betala uppgick till närmare 18000 kronor. Operatören efterdebiterade konsumenten för tre...