Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2018-10104 – Konsumenten kunde inte bevisa att samtal inte ringts till Tunisien
En konsument blev debiterad 935 kronor för samtal till Tunisien. Konsumenten menade att han inte ringt dessa samtal, däremot hade han fått samtal från nummer i Tunisien. Möjligen hade hans hustru någon gång svarat på ett sådant samtal men det handlade i så fall bara om fem sekunder. Detta var andra gången konsumenten blivit debiterad...
ARN 2018-01274 – Ingen rätt till ersättning för inkassokostnader när operatören skickat fakturor till fel adress
En konsument beställde bredband i mars 2017. I maj upptäckte han att fakturorna inte nått honom då han fick ett inkassokrav. Det visade sig att operatören skickat fakturorna till en annan adress än konsumentens folkbokföringsadress. Konsumenten menade att fakturorna borde ha gått i retur till operatören varför denna borde ha uppmärksammats på att de inte...
ARN 2017-06273 – Konsumenten kunde inte visa att samtal till utlandet inte besvarats
En konsument menade att operatören tagit betalt för samtal där mottagaren inte svarat. Konsumenten ringde återkommande till en vän i utlandet och menade att de kommit överens om att påringningen endast ska ses som en signal att ta kontakt på annat sätt, det vill säga vännen hade enligt konsumenten inte svarat på samtalen. Konsumenten begärde...
ARN 2017-05428 – Abonnent ansvarig för beställning av extra mobilsurf av minderårig
En konsument blev debiterad köp av extra surf som konsumenten menade att hennes minderåriga dotter genomfört genom att klicka på sms från operatören utan konsumentens tillåtelse. Operatören menade att abonnemanget var tecknat i konsumentens namn och att konsumenten var myndig och betalansvarig för abonnemanget och att detta ansvar även gäller om man låter någon annan...
ARN 2017-03363 – Ingånget avtal gäller även om konsumenten inte använder tjänsten
En konsument begärde återbetalning av kostnader för ett mobilabonnemang som hon hade betalat för under nästan ett års tid, men aldrig nyttjat eller varit medveten om att hon hade. Konsumenten trodde att kostnaden gällde en router. Operatören motsatte sig kravet och anförde att konsumenten aldrig haft någon invändning mot de fakturor som hon hade betalat. Operatören...
ARN 2017-03237 – Det skriftliga avtalet gällde när konsumenten inte kunde bevisa muntliga löften
Konsumenten mötte en återförsäljare på gatan och säljaren frågade vilken bredbandsoperatör konsumenten hade. När konsumenten svarade erbjöd säljaren en dator eller surfplatta och ett abonnemang till ungefär samma pris, förutsatt att konsumenten band sig hos sin befintliga operatör i 24 månader till. På avtalet fanns logotypen för en annan operatör, men konsumenten trodde att det...
ARN 2016-07176 – Operatören hade inte rätt att ta ut fakturaavgift som inte framgått av det muntliga avtalet
En konsument blev uppringd av en operatör i februari 2016. Konsumenten menade att hon inte förstått att ett avtal tecknats under samtalet, utan att hon istället blivit lovad att få information hemskickad. Konsumenten menade också att hon inte fått någon information om någon fakturaavgift men trots detta hade hon blivit debiterad en sådan avgift. Konsumenten...
ARN 2016-03015 - Rätt att ta betalt för abonnemang i efterhand
En konsument hade ett mobilabonnemang som ledde till att konsumenten ovetandes fick en skuld som senare gick till inkasso. Konsumenten begärde makulering alternativt halvering av skulden. Operatören anförde att konsumenten inte blivit debiterad för aktuellt abonnemang under drygt tre år. Det belopp konsumenten skulle betala uppgick till närmare 18000 kronor. Operatören efterdebiterade konsumenten för tre...
ARN 2016-01153 - Fakturaavgift kan tas ut även vid betalning via autogiro
En konsument ingick ett avtal om ett abonnemang med 24 månaders bindningstid. Konsumenten valde att betala via autogiro men trots detta tog operatören ut en fakturaavgift på 29 kronor. Konsumenten menade att han inte informerats om att avgift tas ut även vid autogiro, varken i avtalet eller på autogiromedgivandeblanketten och att det måste anses ovanligt...
ARN 2015-07167 – Avtal med bindningstid gäller även om konsumenten inte använder tjänsten
En konsument hade ett avtal för en tv-tjänst men ville häva avtalet då konsumenten fått en fiberanslutning i hemmet och därför inte längre hade användning av tv-tjänsten från operatören. Operatören invände att det fanns ett avtal med bindningstid fram till november 2016. Under bindningstiden kan konsumenten inte avsluta avtalet utan kostnad. Att konsumenten dragit in...
ARN 2015-06915 - Betalningsansvar trots påstått intrång i router
Enligt konsumenten hade någon gjort intrång i routern och på ett otillbörligt sätt beställt stora mängder data. Konsumenten menade att mängderna var så omfattande att det inte varit möjligt för en privatperson att konsumera dem. Vid flera tillfällen när datamängd beställts hade konsumenten dessutom varit bortrest. Operatören ansåg att det inte hade funnits några fel...
ARN 2015-03191 - Otydlig prisgaranti gav konsumenten rätt till ersättning
En konsument hade i sitt avtal med operatören fått en prisgaranti som innebar att operatören garanterade lägsta pris på jämförbara abonnemang och ersatte mellanskillnaden om konsumenten hittade ett billigare erbjudande om abonnemang hos någon annan operatör. När konsumenten hittade ett billigare erbjudande om hemtelefoni genom mobilnätet, och åberopade prisgarantin, nekade operatören detta med hänvisning till...