Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2019-12833 – Rätt att ångra köp som gjorts i galleria
Konsumenten beställde ett tv-abonnemang av en säljare i en galleria i september 2018. Konsumenten hade först blivit kontaktad av säljaren på en annan plats i gallerian. Säljaren erbjöd ett bättre avtal än konsumenten redan hade. Det nya avtalet innebar en prissänkning och 12 månaders bindningstid. När månadskostnaden höjdes efter 12 månader kontaktade konsumenten operatören och...
ARN 2019-11692 – Operatören måste kunna visa vilket anbud konsumenten har accepterat genom sin underskrift
I januari 2019 ingick konsumenten ett avtal om ett produktpaket samt ett mobilabonnemang via telefonförsäljning. Enligt konsumenten uppgav säljaren vid samtalet att operatören skulle ta över hennes abonnemang hos dåvarande operatör och att det skulle bli billigare. Säljaren påstod även att de samarbetade med hennes operatör. Detta stämde inte och konsumenten fakturerades sedan av båda...
ARN 2019-11426 – Konsumenten betalningsskyldig för abonnemang trots att operatören inte genomfört kreditprövning
En konsument ingick avtal med en operatör om mobilabonnemang den 13 mars 2018. Operatören kontrollerade inte konsumentens betalningsförmåga i samband med att avtalet ingicks, vilket bland annat framgick av registerutdrag från UC. Om en kreditupplysning hade genomförts hade konsumentens skulder upptäckts. Konsumenten menade därför att operatören hade brustit i sin skyldighet att göra en kreditprövning...
ARN 2019-10956 – Abonnent ansvarig när förlust av mobiltelefon inte anmälts
Konsumenten blev bestulen på sin mobiltelefon av en ficktjuv i Aten. Konsumenten försökte direkt spärra sitt sim-kort, men operatörens kundtjänst var stängd. Via telefonsvararen fick man enligt konsumenten inga instruktioner om hur man skulle spärra kortet utan bara att man skulle återkomma under kontorstid närmaste veckodag. Under tiden hann ficktjuven ringa för 28 937 kronor. Konsumenten...
ARN 2019-10879 – Operatören hade inte rätt att ta betalt för samma tv-paket två gånger
Konsumenten hade bredbands- och tv-paket hos en operatör sedan oktober 2013. I december 2018 märkte konsumenten att operatören fakturerade dels ett stort paket av tjänster, dels ett mindre paket (benämnt ”lagom”). Det mindre paketet ingick i det stora och båda dessa har redovisats på samma faktura. Konsumenten påtalade felet till operatören för att få tillbaka...
ARN 2019-10052 – Konsumenten ansågs ha varit medveten om kostnaden för en tilläggstjänst (HBO) efter tre gratismånader
Konsumenten menade att operatören debiterat 99 kronor per månad för tilläggstjänsten ”HBO” i cirka 27 månader utan att konsumenten hade beställt tjänsten. Konsumenten begärde därför återbetalning med 2673 kronor. Konsumenten menade att denne blev erbjuden tre fria provmånader för tjänsten över telefon. Konsumenten fick dock inte någon bekräftelse på avtalet eller instruktion om hur tjänsten...
ARN 2019-09674 – Oklara avtalsvillkor tolkades till konsumentens fördel
Konsumenten beställde ett obundet mobilabonnemang som skulle kosta noll kronor fram till att sim-kortet/tjänsten aktiverades. Trots att konsumenten inte aktiverat tjänsten fick konsumenten ändå fakturor som hen bestred. Enligt villkoren ansågs ett avtal ha ingåtts när operatören började tillhandahålla tjänsten, men det fanns ingen punkt i villkoren som bekräftade när detta skulle ske eller någon...
ARN 2019-08615 – Otillåtet avtalsvillkor att neka ersättning för indirekt skada vid försening
En konsument beställde fiberanslutning i mars 2019 och leverantören lovade att anslutningen skulle göras inom tio veckor. Installationen blev dock försenad och konsumenten begärde då bland annat ersättning med 1770 kronor för den surf hen hade köpt för att kunna arbeta hemifrån. Leverantören menade att förseningen varit på tolv dagar men att det framgick av...
ARN 2019-07894 – Ingen rätt att frånträda avtal kostnadsfritt när merparten av installationen är klar
En konsument beställde fiber med en avtalad leveranstid om 24 månader. Leveransen slutfördes först 26 månader efter att avtalet ingicks. När fibern inte färdigställts efter 24 månader meddelade konsumenten leverantören att hon ville häva avtalet och fick besked om att det skulle kosta 6 900 kronor. Konsumenten valde att betala fullt pris för installationen men ville...
ARN 2019-06995 – Leverantören är skyldig att undersöka förutsättningarna för fiberdragning i förväg
En konsument beställde fiber den 10 september 2017 med leveransdatum den 31 december 2017. Den 19 februari 2019 sade leverantören upp avtalet med hänvisning till att fiberinstallationen skulle kräva osedvanliga byggmetoder samt medföra en oförsvarbar ekonomisk kostnad för leverantören. Konsumenten krävde dock att leverantören skulle fullfölja sin del av avtalet då inga omständigheter eller förutsättningar...
ARN 2019-05974 – Konsumenten fick betala för besök av tekniker
Konsumenten menade att operatören inte informerat om att ett teknikerbesök skulle kosta pengar. Det skulle vara fri service till första telefonjacket och konsumenten hade bara ett telefonjack. Enligt operatören hade en tekniker varit hos konsumenten efter att denne påtalat fel i sin bredbandstjänst. Handläggaren hade informerat konsumenten om att teknikerbesöket kunde medföra en kostnad. Teknikern...
ARN 2019-04931 – Åldersavdrag vid ersättning för skadad tapet
I samband med en fiberanslutning skadades en konsuments tapet. Leverantören uppmanade konsumenten att vända sig till sitt försäkringsbolag och sedan begära ersättning av leverantören för självrisken. Skadan åtgärdades genom försäkringsbolaget och ersättningsbeloppet minskades med ett åldersavdrag för tapeten. Tapeten var sju år gammal och ett åldersavdrag gjordes om åtta procent för varje år som tapetens...