Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2019-17736 – Leverantören skyldig att fullgöra avtalet trots felaktigt utskick av avtalsbekräftelse
Leverantören erbjöd fiberanslutning till samtliga medlemmar i en samfällighetsförening. I mars 2018 beställde konsumenten fiber till sin fastighet. Denna beställning bekräftades efter samtal med leverantören. När konsumenten fick reda på att fiber levererats till övriga beställare i samfälligheten klagade konsumenten till leverantören och krävde fullgörelse. Konsumenten fick då till svar att det inte fanns något...
ARN 2019-17652 – Leverantören ska ersätta skador på fastighetens panel
Konsumenten menade att fastighetens panel hade fått sprickor vid fiberinstallationen och begärde ersättning för att åtgärda skadorna. Vid den förprojektering som genomförts hade konsumenten inte varit närvarande utan det var sambon som undertecknat den som en bekräftelse på besöket. När installatören sedan kom visade konsumenten att det på platsen för installation enligt förprojekteringen var en...
ARN 2019-17388 – Operatören var skyldig att avhjälpa fel även under uppsägningstiden
En konsument ingick avtal med en operatör om bredband. Tjänsten skulle levereras den 1 december 2018. Enligt konsumenten aktiverades dock aldrig tjänsten och efter att ha försökt kontakta operatören ett flertal gånger utan att få en lösning, valde konsumenten därför att säga upp avtalet den 18 december 2018. Konsumenten ville ha återbetalning eftersom han inte...
ARN 2019-17274 - Ingen rätt till startavgift eller avgift för delbetalning
Konsumenten och företaget hade ingått avtal om fiberanslutning där konsumenten skulle delbetala 499 kronor i månaden i 36 månader. Avtalet ingicks via hemförsäljning och enligt säljaren skulle startavgiften vara 0 kronor. Detta framgick även av parternas avtal. Efter installationen fick konsumenten en slutfaktura på hela installationsbeloppet inklusive en startavgift på 499 kronor. Företaget menade att...
ARN 2019-17135 - Förlängningserbjudande innebar att avtalet upphörde vid avtalstidens slut
Konsumenten tecknade ett avtal för fiberinstallation med en leveranstid på 24 månader. Delar av installationen, grävarbete och installation av boxen, gjordes inom den tiden. Efter 24 månader fick konsumenten ett förlängningserbjudande som hon tackade nej till genom att lämna ett motbud på ett lägre belopp. Leverantören anförde att kunden hade blivit driftsatt och att bolaget fått...
ARN 2019-16964 - Rätt till ersättning vid 24 månaders leveransförsening
En konsument beställde leverans av fiber som färdigställdes 48 månader efter beställningen. Konsumenten blev även fakturerad ett för högt belopp. Konsumenten yrkade att få tillbaka detta belopp och ville även ha ersättning för förlorad arbetsinkomst på grund av möten med tekniker m m. Dessutom begärde konsumenten ersättning för mobilt bredband som denne tvingats använda istället under...
ARN 2019-14785 – Tillräcklig betänketid enligt skriftlighetskravet eftersom avtalet accepterats efter att samtalet avslutats
Den 7 februari 2019 blev konsumenten uppringd av en återförsäljare som erbjöd sig att hjälpa henne med hennes befintliga abonnemang hos hennes dåvarande operatör. Konsumenten gick med på detta och fick även en surfplatta och hörlurar på köpet. Efter tre månader hörde försäljaren av sig igen. Han erbjöd konsumenten ett bättre pris på bredbandsabonnemangen. Säljaren...
ARN 2019-13625 – Rätt att frånträda efter 24 månader i enlighet med villkoren
Konsumenten beställde fiberanslutning i juli 2017 och leverantören lovade att anslutningen skulle göras inom sex månader. Konsumenten flyttade från huset, men expartnern bodde kvar. Sommaren 2019 hörde företaget av sig och uppgav att de skulle installera fiberboxen och en underentreprenör kom förbi och diskuterade den bästa platsen för installationen. Underentreprenören skulle återkomma men gjorde inte...
ARN 2019-13568 – Rimligt avtalsinnehåll prövat utifrån giltighetsregeln
Konsumenten ingick ett avtal om telefonabonnemang med operatören och begärde nummerflytt. I samband med att avtalet ingicks lovade operatören att konsumenten inte skulle drabbas av några kostnader till följd av detta samt att bytet skulle ske först efter att bindningstiden hos konsumentens tidigare operatör löpt ut. Trots detta tog den nya operatören över konsumentens nummer...
ARN 2019-13443 – Konsumenten fick betala för datatrafik via satellit
Konsumenten åkte båt från Sverige till Polen och fick ett sms om att hen var ansluten via satellit och att samtal, data, sms och mms därför blev dyrare än vanlig taxa inom Sverige. Konsumenten menade att telefonen inte användes förrän i Polen, men fick ändå en faktura där det ingick en kostnad på 521 kronor...
ARN 2019-13073 – Konsumenten menade sig ha använt WhatsApp men fick betala för trafik via mobilnätet
Konsumenten menade att operatören hade fakturerat för samtal som gjorts via WhatsApp. Eftersom dessa samtal och andra tjänster var gratis blev konsumenten förvånad och kontaktade både operatören och WhatsApp. Operatören svarade att samtalen hade gått via mobilnätet. Konsumenten menade att samtalen gjorts via WhatsApp, men av någon anledning måste ha registrerats som vanliga samtal. Enligt...
ARN 2019-12892 – Skadestånd för återställande av husfasad när ett projekteringsunderlag inte var undertecknat av rätt person
En konsument ingick avtal om fiberdragning men när arbetet utförts menade konsumenten att leverantören gjort ett ingrepp i hennes fasad som hon, i egenskap av ensam fastighetsägare, inte hade informerats om eller godkänt. Konsumenten begärde därför bland annat att ersättning med 16 000 kronor för avhjälpande av skada som leverantören hade orsakat på hennes husfasad. Leverantören...