Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2020-05061 –  Tvist om bindande avtal uppstått (anbud men ingen accept)
En konsument fick en offert med förslag på fiberinstallation. Offerten gällde till och med den 31 december 2019 men när konsumenten beställde fiberinstallation den 30 oktober 2019 menade leverantören att offerten inte längre var giltig. Konsumenten ansåg sig ha svarat på leverantörens offert genom att svara på e-postmeddelandet om att hen ville beställa. Konsumenten tackade...
ARN 2020-04290 - Rätt att häva om leverantör inte kan visa kostnader för fastigheten
Konsumenten begärde att få häva avtalet eftersom driftsättning inte hade skett inom 24 månader i enlighet med avtalet och uppgav att leverantören inte hade fått tillstånd att anlägga fiber i området. Leverantören hänvisade till att förseningen berodde på tredje part, i det här fallet kommunen som nekat ledningsrätt, och uppgav att man inväntade en dom...
ARN 2020-03429 – Rätt till ersättning förutsätter ekonomisk skada
En leverantör grävde ner fiber på ett annat ställe än det som parterna avtalat om. Konsumenten framförde att leverantören grävt snett över uppfarten via en grusväg till fastigheten. Såväl uppfarten som grusvägen blev förstörd och konsumenten ansåg att leverantören brutit mot avtalet genom att göra stor åverkan på hans mark utan att först konsultera honom....
ARN 2020-01684 – Ingen rätt att ångra köp som gjorts i galleria
En konsument och hennes man ingick avtal i ett köpcentrum. Försäljningsplatsen var ett litet bås. Konsumenten menade att abonnemangen fungerat dåligt och ville åberopa förlängd ångerrätt för köpet. Konsumenten ansåg att det skulle omfattas av reglerna om ångerrätt eftersom säljaren inte hade någon butik. Operatören motsatte sig kravet och menade att köpet genomförts via en...
ARN 2020-00932 – Bekräftelser som bevis för avtalsändringar
Konsumenten hade tecknat avtal om hemtelefoni via mobilnätet. Konsumenten hörde sedan av sig till kundtjänsten med några tekniska frågor om den levererade utrustningen. Att inkludera bredband fördes enligt konsumenten aldrig på tal och kundtjänsten frågade inte heller om detta. Operatören lade ändå till ett avtal om bredband vilket konsumenten inte fick veta förrän de högre...
ARN 2019–01057 - Ej fel på tjänst när router placerats på avtalad plats
En konsument beställde fiberanslutning och en router placerades av tekniker på ett sådant sätt att trådlös uppkoppling inte fungerade i hela huset. Konsumenten ville att routern skulle placeras på ett annat ställe men detta ville operatören inte stå till tjänst med. Konsumenten yrkade på avhjälpande av felet och få den trådlösa tjänst som var överenskommen....
ARN 2019-20086 – Ändrat kanalutbud var inte att se som ett fel i tjänsten
En konsument beställde bredband och tv med tolv månaders bindningstid i juli 2019. När beställningen gjordes menade konsumenten att det utlovats ett större kanalpaket, men att hen bara fått tillgång till ungefär hälften av de kanaler hen blivit lovad och ville bland annat därför ha återbetalning av vad hen betalat till operatören. Operatören framförde att...
ARN 2019-19828 - Rätt att frånträda när leverantören menade att tredje part försenat projektet
Konsumenten beställde fiberanslutning till sin fastighet. När 24 månader gått ville konsumenten frånträda avtalet med hänvisning till att denne enligt avtalet hade rätt att säga upp det om installation inte skett inom dessa 24 månader. Konsumenten begärde att leverantören skulle hämta sin utrustning och även ersätta de 6 900 kronor som konsumenten hade betalat i samband...
ARN 2019-19195 – Leverantören var inte skyldig att leverera fiber på grund av oskäliga kostnader
En konsument beställde fiber i november 2018 med leverans senast juni 2020. I oktober 2019 fick konsumenten besked att han inte skulle få någon fiber levererad trots att hans grannar fått det och trots att han bor i en tätort. Konsumenten menade att alla bör ha rätt att få fiber i det digitala samhället och...
ARN 2019-19080 – Ersättningsgill kostnad vid leveransförsening
Konsumenten beställde fiber den 7 november 2016 för 19 900 kronor. Enligt avtalet skulle installationen vara färdigställd den 7 november 2018. Tre år senare var arbetet fortfarande inte färdigt. När konsumenten klagade på detta krävdes han på 6 900 kronor i avbeställningsavgift, men leverantören hänvisade endast till de allmänna villkoren och presenterade inte vad denne haft...
ARN 2019-18781 – Konsumenten ville ha fullgörelse med särskilda fästdon
Konsumenten begärde att fiberkabeln skulle fästas vid byggnaden med hjälp av ett av byggnadens arkitekts och konstruktörs rekommenderade fästdon istället för leverantörens fästdon som skulle skada byggnaden. Konsumenten hade erbjudit sig att tillhandahålla fästdonet och menade att det inte fanns några hinder mot att använda det. Enligt konsumenten hade leverantören hävt avtalet utan grund och...
ARN 2019-18408 – Drygt ett års leveransförsening ansågs utgöra ett väsentligt avtalsbrott
En konsument beställde fiber i november 2017. I mars 2018 överläts avtalet till en annan leverantör. I samband med överlåtelsen fick konsumenten information om att den nya leverantören skulle ansöka om diverse tillstånd. Detta kunde ta upp till nio månader men leveransen beräknades ske under 2018. Efter att mer än 24 månader gått sedan avtalet...