Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2020-22816 – Leverantören måste kunna bevisa orimliga kostnader för rätt till hävning
Den 13 januari 2020 ingick konsumenten ett avtal med leverantören om fiberinstallation. Av orderbekräftelsen som leverantören skickade ut framgick att arbetet skulle komma i gång mellan den 2 mars och 30 juni. Arbetet genomfördes inte i enlighet med avtalet och konsumenten begärde att leverantören skulle slutföra installationen. Leverantören hänvisade till att installationen inte genomförts på...
ARN 2020-21466 – Skadestånd för skada på konsumenten tillhörig egendom
Konsumenten begärde installation av fiber och upptäckte att det uppstått ett brott någonstans på guidelinan till gräsklipparen. Konsumenten kontaktade leverantören som menade att detta inte var deras ansvar utan att de skulle kontakta entreprenören och sedan återkomma till konsumenten. Eftersom konsumenten inte fick någon återkoppling från entreprenören, ingen information om att hen inte fick låta...
ARN 2020-21152 – Rätt till ersättning för mobilt bredband vid försening
Konsumenten kontaktade leverantören 2017 per telefon för att beställa installation av fiber och mobilt bredband. Leverantören skickade ett anbud för fiberinstallation och enligt konsumenten kontaktade denne leverantören via telefon för att bekräfta sin beställning. Leverantören lade in en förhandsbeställning till ett pris på 16 900 kronor. Några månader senare meddelade leverantören, på fråga från konsumenten, att...
ARN 2020-16023 - Leverantören hade inte bevisat omständigheter som gav rätt att häva
Konsumenten hade beställt fiber men fick några år senare veta att leverantören inte skulle fullfölja sitt åtagande och att ett annat företag skulle erbjuda sig att utföra kvarvarande arbete. Detta företag krävde dock ett högre pris för samma tjänst. Konsumenten begärde i första hand att leverantören skull fullfölja avtalet och i andra hand att få...
ARN 2020-16013 – Ingen rätt till ersättning för sparad surf efter villkorsändring
Konsumenten hade haft mobilt bredband via sin operatör sedan 2017. I tjänsten ingick en möjlighet för konsumenten att spara upp till 100 GB surf. I juni 2020 upptäckte hen att operatören hade genomfört en villkorsändring och att hen därmed blivit av med sin insparade surfpott. Konsumenten menade att detta var en retroaktiv ändring av avtalet...
ARN 2020-13336 - Ingen rätt till ersättning för indirekt skada
Konsumentens bredbandsuppkoppling fungerade inte under tio dagar för vilket hen begärde 4200 kronor i ersättning medan operatören erbjöd ersättning med en månadskostnad motsvarande 399 kronor. Familjen arbetade och studerade på distans varför konsumenten menade att avbrottet hade stor betydelse för både dem och för samhället då bredband är en samhällsviktig funktion. Konsumenten menade att operatören...
ARN 2020-12486 – Operatören ersättningsskyldig för slutfaktura vid nummerflytt inom ångerfristen
Konsumenten upptäckte att operatören tecknat ett telefonabonnemang i hens namn som hen inte hade beställt. Konsumenten hade blivit uppringd av en telefonförsäljare, men påtalat att hen hade språksvårigheter och inte ville byta operatör. Enligt operatören fick hen godkänna ett dokument som skickats via sms. Operatören använde en fullmakt för att avsluta abonnemanget hos den tidigare...
ARN 2020-12133 – Skäligt pris för teknikerbesök när konsumenten inte kan visa fel i fiberleveransen
Konsumenten beställde fiber av leverantören 2014, inklusive nedgrävning och underhåll. Hon beställde i samband med detta en extra lång kabel, eftersom hon inom de närmaste åren skulle göra en tillbyggnad av huset. Hon förklarade muntligen för en tekniker på plats var utbyggnaden skulle uppföras samt att det var viktigt att kunna flytta undan kabeln för...
ARN 2020-12133 – Skäligt pris för teknikerbesök när konsumenten inte kan visa fel i fiberleveransen
Konsumenten beställde fiber av leverantören 2014, inklusive nedgrävning och underhåll. Hon beställde i samband med detta en extra lång kabel, eftersom hon inom de närmaste åren skulle göra en tillbyggnad av huset. Hon förklarade muntligen för en tekniker på plats var utbyggnaden skulle uppföras samt att det var viktigt att kunna flytta undan kabeln för...
ARN 2020-09623 – Konsumentens starka intresse av att få fiberanslutning gav rätt till fullbordad leverans
Konsumenten ingick avtal med leverantören om fiberanslutning. Före detta informerade hen leverantören väldigt noggrant om förutsättningarna för leverans i området. Hen uppgav bland annat att en konkurrent redan finkammat marknaden och kopplat upp nästan alla kunder i området. Förutsättningarna för att få fiberanslutningen färdigställd hade enligt konsumenten inte ändrats sedan avtalstillfället. Avtalet med leverantören hade...
ARN 2020-08614 - Rätt till prisavdrag när information om kostnad uteblir innan arbete påbörjas
Konsumenten kontaktade leverantören för lagning av fiberkabel för bredband som hen själv hade råkat såga av. Något kostnadsförslag eller information om schablonavgift gavs inte innan arbetet påbörjades. När fakturan kom var den på 8595 kronor. Konsumenten menade att om hen hade vetat hur dyrt det var hade hen anlitat någon annan, men erbjöd sig dock...
ARN 2020-08339 – Leverantören hade rätt att häva avtalet på grund av oskälig kostnad
Konsumenten beställde fiberinstallation i december 2015 och enligt avtalet skulle fibern vara installerad senast två år senare. Motparten hade vid kontakter lovat fullfölja installationen, men i december 2019 meddelade leverantören att avtalet inte skulle fullföljas eftersom det var för dyrt. Konsumenten begärde i första hand att leverantören skulle fullfölja avtalet och i andra hand ersättning...