Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2017-04036 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument tecknade abonnemang på en tv-tjänst och vid tillfället fick konsumenten endast information om ett det var en månads uppsägningstid. När konsumenten skulle säga upp avtalet visade sig bindningstiden vara 24 månader vilket inte godkänts av konsumenten. Operatören hänvisade till skriftligt avtal och att konsumenten inte lämnat annan information för att styrka befrielse från bindningstiden. Av...
ARN 2017-03778 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument beställde en fast bredbandstjänst via telefon men konsumenten blev inte upplyst om bindningstid. Konsumenten sade sig inte heller ha fått information om detta per post. Operatören anförde att bekräftelse skickats till konsumentens adress med information om bindningstid och att samma information fanns tillgänglig elektroniskt. ARN hänvisade till den bekräftelse som konsumenten trots allt bifogat anmälan....
ARN 2017-03702 - Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson via elektronisk signering
En konsument ingick ett avtal med en operatör per telefon med efterföljande elektronisk signering. Operatören påstod att det gällde ett företagsabonnemang men konsumenten menade att abonnemanget är privat och enbart används för privatsamtal. Konsumenten hade bett om att få lyssna på ljudfilen från avtalstillfället men fick inte det.  Operatören hänvisade till att avtalet hade slutits...
ARN 2017-03697 –En konsument har inte automatiskt rätt till ersättning även om en annan konsument fått ersättning
En konsument beställde fiberanslutning av en fiberleverantör. Enligt konsumenten sa leverantören att priset för anslutning i framtiden inte skulle komma att sänkas utan snarare höjas. Konsumenten menade dock att priset sedan har sänkts och att vissa i området som ingått avtal med det högre priset för anslutning har fått kompensation. Konsumenten menade att hon inte...
ARN 2017-03363 – Ingånget avtal gäller även om konsumenten inte använder tjänsten
En konsument begärde återbetalning av kostnader för ett mobilabonnemang som hon hade betalat för under nästan ett års tid, men aldrig nyttjat eller varit medveten om att hon hade. Konsumenten trodde att kostnaden gällde en router. Operatören motsatte sig kravet och anförde att konsumenten aldrig haft någon invändning mot de fakturor som hon hade betalat. Operatören...
ARN 2017-03237 – Det skriftliga avtalet gällde när konsumenten inte kunde bevisa muntliga löften
Konsumenten mötte en återförsäljare på gatan och säljaren frågade vilken bredbandsoperatör konsumenten hade. När konsumenten svarade erbjöd säljaren en dator eller surfplatta och ett abonnemang till ungefär samma pris, förutsatt att konsumenten band sig hos sin befintliga operatör i 24 månader till. På avtalet fanns logotypen för en annan operatör, men konsumenten trodde att det...
ARN 2017-03150 – Kanalförändring i kostnadsfri playtjänst ansågs inte vara väsentlig 
En konsument hade tecknat ett avtal med en operatör om en tv-tjänst, i vilken det ingick en så kallad playtjänst. Kanalpaketet i playtjänsten förändrades och konsumenten begärde därför att få avsluta avtalet utan att behöva betala för återstående bindningstid. Operatören menade att konsumenten informerats om kanalförändringen under ångerfristen och att konsumenten därför kunde ha ångrat avtalet. Vidare...
ARN 2017-02093 - Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson
En konsument blev uppringd av en säljare som erbjöd företagsabonnemang. Konsumenten ansåg sig inte vara företagare men ägde en skogsfastighet och menade att han på så sätt blivit lurad att teckna företagsabonnemang. Operatören menade att säljaren i de muntliga avtalen hade sagt att avtalen tecknades på företaget, vilket konsumenten accepterade. Därmed fanns ingen ångerrätt. Nämnden...
ARN 2017-01932 – Otillåtet avtalsvillkor att neka ersättning vid försening
Konsumenten beställde fiberinstallation till sin villa för 21 900 kronor, men installationen försenades. Konsumenten hade valt den aktuella leverantören eftersom den lovat att tjänsten skulle vara färdig till jul. Istället hade han kunnat teckna avtal med en konkurrent för 19 000 kronor, men med senare leveransdatum. Konsumenten krävde därför mellanskillnaden i prisavdrag. Leverantören menade att det hade...
ARN 2017-01123 – Ingen rätt till ersättning för tekniker när operatören inte fått felavhjälpa
En konsument fick problem att koppla upp sin dator mot internet. Han felanmälde till sin operatör som inte kunde se något fel på förbindelsen, men inte heller förklara vad som orsakade att konsumenten inte kunde koppla upp sig. Konsumenten anlitade då en egen tekniker som konstaterade att han behövde byta från en fast till en...
ARN 2017-00868 - Häva paketköp när fel på ena tjänsten ej avhjälpts
En konsument ingick avtal om fiber och tv-tjänst. Fel uppstod på tv-tjänsten och detta anmäldes till operatören. Då konsumenten inte fått felet avhjälpt efter en månads väntan ville hen häva avtalet. Fiberanslutningen hade fungerat men eftersom konsumenten beställt en paketlösning med fiber inklusive tv-tjänst och den senare inte fungerat ville hen häva hela avtalet. Operatören...
ARN 2017-00537 – Ej rätt till skadestånd vid avbrott
En konsument begärde skadestånd av operatören till följd av ett avbrott på det fasta bredbandet. Avbrottet medförde att konsumenten behövde använda sitt mobila bredband mer än normalt och detta innebar högre kostnader. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till företagets allmänna villkor. ARN konstaterade att det var ostridigt att operatören inte hade levererat den avtalade bredbandstjänsten...