Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2018-00760 – Betalning av slutfaktura innebär inte att ångerrätten avtalas bort  
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare i september 2017 och blev, enligt konsumenten, pålurad ett företagsabonnemang. Konsumenten ansåg sig inte vara företagare utan konsument och menade att hen inte fick någon information om ångerrätten. Konsumenten kontaktade operatören i december 2017 för att avsluta avtalet och i januari 2018 åberopades förlängd ångerrätt. Konsumenten menade att...
ARN 2018-00593 - Fel på operatörens e-posttjänst gav inte rätt till ersättning
En konsument hade ett internetabonnemang med tillhörande e-posttjänst. Under en period fungerade inte e-posttjänsten på grund av tekniska problem hos operatören. Konsumenten ansåg att abonnemangstjänsten inte levererades fullt ut eftersom e-posttjänsten inte fungerade. Konsumenten ansåg att e-posttjänsten inte var en gratistjänst eftersom den endast var tillgänglig för betalande kunder. Konsumenten uppgav att han valt att...
ARN 2018-00054 – Betalningsskyldig för flera tusen sms som skickats under några dagar
En konsument var på semester i USA och fick därefter en räkning där det framgick att hon skulle ha skickat 61 000 sms under de fem dagar hon var där. Konsumenten menade att ingen kan skicka så många sms. Vidare skulle sms ha skickats till 5700 personer, vilket konsumenten menade var helt omöjligt. Operatören menade bland...
ARN 2017-13281 - Avtal om tv-abonnemang med tillhörande box bedömdes som avtal om tjänst
Konsumenten tecknade ett avtal om tv-abonnemang via fiber den 9 oktober 2017. Avtalet ingicks på telefon och konsumenten frågade särskilt om ångerfristens löptid. Säljaren förklarade att den gällde 14 dagar från och med den dag försändelsen med tv-boxen hämtades ut från postombudet. Konsumenten tog emot paketet den 16 november, men hade problem att få igång...
ARN 2017-12973 – Abonnent ansvarig när minderårig låst upp utlandsspärr för surf
Konsumenten begärde att få slippa betala drygt 7 700 kronor som debiterats för datatrafik utomlands. Enligt konsumenten hade dataroamingen varit igång på den 11-årige sonens telefon, trots att telefonens roaming varit avstängd. Begränsningen för surf hade enligt konsumenten inte inträtt som normalt varje månad. Sonen hade inte aktivt svarat på sms från operatören eller låst upp...
ARN 2017-12444 - Prisinformation om fria samtal och sms inom EU var tillräckligt tydlig
En konsument tecknade ett avtal om ett mobilabonnemang som skulle kosta 145 kronor per månad. Enligt information på operatörens hemsida och i sms som konsumenten fått skulle det vara kostnadsfritt att ringa och skicka sms inom EU från den 15 juni 2017. Konsumenten fick trots det en faktura på 712 kronor avseende samtal och sms...
ARN 2017-11206 - Operatören ska informera om att felet är avhjälpt
En konsument begärde ersättning för fel på sin internettjänst. Företaget motsatte sig storleken på beloppet med hänsyn till felets varaktighet. Nämnden ansåg det klarlagt att, även om felet var avhjälpt det datum som operatören hänvisade till, fick konsumenten inte klart besked från företaget att tjänsten kunde användas förrän hen själv kontaktade kundtjänsten. ARN konstaterade att...
ARN 2017-11047 – Öppet eller slutet nät?
En konsument beställde fiberinstallation med öppet nät och tecknade samtidigt ett abonnemangsavtal med 12 månaders bindningstid. När konsumenten ett år efter abonnemangstiden ville byta leverantör var nätet ett stängt nät. Konsumenten hade dock möjlighet att gå över till en annan leverantörs nät och få öppen fiber för 2000 kronor. Kostnaden var, enligt konsumenten, för att...
ARN 2017-10830 – Schablonbelopp ansågs oskäligt högt
Konsumenten beställde en fiberanslutning till sin fastighet för 25 499 kronor. Tre månader senare begärde hon att få häva avtalet då hon ansåg att säljaren lämnat vilseledande och bristfällig information om att en router skulle ingå samt vilken tjänsteleverantör som skulle levererar den. Fiberleverantören krävde då, med hänvisning till villkoren, att hon skulle betala 75 procent...
ARN 2017-10514 – Konsumenten betalningsskyldig vid uppkoppling mot satellit
En konsument hade ett fastprisabonnemang hos en operatör. När konsumenten reste på en färja mottog han ett telefonsamtal som varade i 22 minuter. Kostnaden för samtalet blev 1725 kronor eftersom det skett via satellitnät. Konsumenten menade att det inte framgick av operatörens prislista vilka priser som gäller för mottagning av samtal samt att han inte...
ARN 2017-10037 – Höjning av pris bevisat genom orderbekräftelse
En konsument beställde bredband 100/100 av en operatör för 249 kronor per månad. Efter ett år och två månader upptäckte konsumenten att operatören hade höjt priset för tjänsten till 399 kronor per månad. Konsumenten menade att han aldrig gått med på någon sådan prishöjning när han tecknade avtalet samt att han inte fått någon orderbekräftelse...
ARN 2017-09797- Inspelade muntliga löften från säljare ansågs som del av avtalet
Konsumenten beställde bredband och tv via fiber inklusive en play-tjänst genom en hemförsäljare. Enligt konsumenten lovade säljaren att hela play-utbudet skulle ingå under hela bindningstiden, trots att det inte stod med i standardkontraktet. Detta bekräftades senare även i ett telefonsamtal med säljaren. Operatören menade att hela play-utbudet endast ingick under de första sex månaderna. Konsumenten...