Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2018-03975 – Ingen rätt att häva avtalet utan kostnad innan avtalstiden gått ut
Konsumenten begärde att få ångra sitt avtal om installation av fiber alternativt häva på grund av betydande leveransförsening. Konsumenten hade fått en beställningsbekräftelse den 25 januari 2017 och ångrade sitt köp först den 7 mars 2018, över ett år efter beställningen. Eftersom ångerrätten går förlorad efter ett år tog ARN inte ställning till om distansavtalslagen...
ARN 2018-03657 – Fri roaming inom EU omfattar inte samtal till land utanför EU
En konsument hade varit på resa i Oslo och England. När hon fick sina telefonräkningar hade operatören debiterat henne för ett högre pris än vad det skulle kostat med hennes abonnemang om hon varit i Sverige. Konsumenten menade att EU-reglerna ”Roam Like at Home” innebär att hon ska betala samma pris när hon reser i...
ARN 2018-03330 – Operatören hade inte rätt till startavgift och månadsavgift vid utövande av ånger
En konsument tecknade ett avtal om bredband den 23 februari 2018. När konsumenten provade tjänsten visade det sig att den inte fungerade. Konsumenten felanmälde men eftersom felet inte rättades till valde konsumenten att ångra sig den 6 mars 2018. Operatören menade att eftersom tjänsten är aktiv kan den inte ångras utan avgifter vilket framgick av...
ARN 2018-03314 – Konsumenten hade inte rätt till samma pris som grannarna
En konsument beställde fiberinstallation i juni 2016. Priset skulle enligt konsumenten bero på hur många som anslöt sig. Fakturabeloppet uppgick till 19 900 kronor. Konsumentens granne hade dock betalat 16 700 kronor. Konsumenten menade att det inte kunde vara rätt att han skulle betala 3200 kronor mer när fiberkablarna kommer från samma skåp och anslutningarna har skett...
ARN 2018-02815 – Ingen ersättning för merkostnader för mobilt bredband vid avbrott på fast bredband
I slutet av november slutade konsumentens bredbands- och tv-tjänst att fungera. Företaget skickade en tekniker som inte avhjälpte felet. Besked gavs att felet låg i nätet men inte heller den nätägande fiberleverantören reparerade felet omgående utan först den 22 januari fungerade konsumentens tjänster igen. Konsumenten menade att han som nödlösning dela sitt mobila bredbandsabonnemang på...
ARN 2018-02365 - Ej rätt till återbetalning av innestående pott
En konsument hade ett ”Pott” mobilabonnemang. När abonnemanget hade avslutats begärde konsumenten att få ut den innestående potten i pengar och ansåg att denna rätt framgick av avtalsvillkoren. Operatören ansåg dock att innestående pott inte skulle återbetalas vid avslutat abonnemang och hänvisade till avtalsvillkoren. ARN konstaterade att det framgick av de aktuella avtalsvillkoren att en...
ARN 2018-01587 – Avtal om fiberanslutning på fastighet omfattas inte av ångerrätten
En konsument hade ingått ett avtal om fiberanslutning. Fiberanslutningen installerades dock inte fullt ut eftersom konsumentens fastighet var obebyggd. Parterna kom istället överens om att ta kontakt angående färdigställandet när konsumenten byggt hus på tomten. Konsumenten menade att det framgick av företagets erbjudande att betalning skulle ske först när installationen var helt avslutad. Företaget började...
ARN 2018-01398 – Oskäligt lång bindningstid för telefoniabonnemang
Konsumentens fru blev uppringd den 24 november 2014 av operatören och tecknade ett företagsabonnemang för telefoni på 36 månader. Konsumenten och hans fru hade då inget företag. Den 2 november 2016 blir konsumenten uppringd av operatören och de vill ändra avtalet till ett privatabonnemang. Konsumenten går med på detta. I samtalet hävdar operatören att de...
ARN 2018-01312 – Rätt till ersättning för egen grävning när leverantören ändrat installationsmetod i strid med avtalet
En konsument beställde indragning av fiber till sin fastighet i slutet av mars 2017. Enligt avtalet skulle fiberkabeln vara nedgrävd. I september fick konsumenten reda på att leverantören avsåg att fibern inledningsvis skulle levereras via luftledning för att i en obestämd framtid grävas ner. Konsumenten valde då att själv anlita en grävare för att möjliggöra...
ARN 2018-01274 – Ingen rätt till ersättning för inkassokostnader när operatören skickat fakturor till fel adress
En konsument beställde bredband i mars 2017. I maj upptäckte han att fakturorna inte nått honom då han fick ett inkassokrav. Det visade sig att operatören skickat fakturorna till en annan adress än konsumentens folkbokföringsadress. Konsumenten menade att fakturorna borde ha gått i retur till operatören varför denna borde ha uppmärksammats på att de inte...
ARN 2018-01094 - Ingen ersättning vid avgrävd bergvärmekabel
En konsument upptäckte att bergvärmekabeln grävts av i samband med fiberdragningen till fastigheten. Konsumenten menade att hen noggrant inför grävningen visat var bergvärmekabeln gick och att ingen information getts om att det behövde göras skriftligen. Vidare ifrågasatte konsumenten varför det fanns en blankett där punkten ”Kund har visat befintliga kablar på tomten” kunde markeras med...
ARN 2018-00776 - Konsumenten fick inte ersättning när installation utförts enligt anvisning  
En konsument fick fiber indraget i oktober 2017. Dosan för fiberanslutningen hade placerats långt uppe på väggen vid ytterdörren där det saknades eluttag. Konsumenten ville att leverantören antingen skulle flytta fiberdosan eller dra fram ström till den. Enligt konsumenten framgick det av avtalet att leverantören skulle utföra håltagning, genomföring och tätning av fiberkabeln i yttervägg...