Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2019-04706 – Operatören hade inte rätt att säga upp fast telefoni och bredband men konsumenten fick inte ersättning
Konsumenten hade haft telefon- och ADSL-abonnemang hos operatören. Efter stormen Alfrida uppstod vissa driftstörningar men efter en vecka fungerade tjänsterna igen. Några veckor senare sade operatören upp abonnemangen med hänvisning till akuta fel och allvarliga skador efter stormen som utgjorde force majeure. Konsumenten kontaktade då operatören och bestred uppsägningen men operatören hänvisade till nätägaren som...
ARN 2019-03419 – Konsumenten hade inte rätt att häva avtalet när telefonidosa var försenad med en och en halv månad
En konsument beställde en telefonitjänst av operatören den 27 november 2018. I avtalet ingick ett kostnadsfritt lån av en telefonidosa som krävdes för att tjänsten skulle fungera. Enligt konsumenten hade leverantören inte lyckats leverera dosan på sju veckor, han hävde därför avtalet den 27 januari 2019. Före dess menade konsumenten att han kontaktat operatören tre...
ARN 2019-02528 – Konsumenten bär ansvaret för att ta reda på om det finns en kollektiv gruppanslutning i bostaden
Konsumenten ingick ett avtal om tv-abonnemang med ett omfattade utbud i mars 2012. På grund av ett medfött funktionshinder hade konsumenten en god man. Den gode mannen fick vetskap om avtalet och sade upp det i maj 2012 då utbudet överskred konsumentens behov. I samband med detta tecknades ett nytt abonnemang omfattande ett basutbud med färre kanaler. Den 2 juli 2018 sade operatören upp avtalet på grund av en sen inbetalning. Konsumenten fick besked av ordföranden i den bostadsrättsförening som hon bodde i att basutbudet hos operatören hade ingått i avgiften som konsumenten betalat till föreningen sedan hon flyttade in....
ARN 2019-01441 – Extremanvändning av mobilabonnemang i annat EU-land
Konsumenten tecknade ett svenskt mobilabonnemang. Innan abonnemangstiden hade löpt ut flyttade han till Tyskland och sa upp abonnemanget via telefon. Operatören accepterade inte uppsägningen. Konsumenten hävdade att han under samtalet fått information om att priserna i Tyskland skulle vara desamma som i Sverige. Han litade på operatören och använde abonnemanget i Tyskland. Det visade sig...
ARN 2019-01351 – Ingen rätt till skadestånd när konsumenten inte kunde visa att operatören agerat vårdslöst
En konsument var utan bredband och tv i tre månader. Under avbrottet hade konsumenten upprepade gånger bett operatören om en provisorisk lösning. Då han inte erhöll detta såg han ingen annan lösning än att skaffa tillgång till internet på annat sätt, vilket lett till merkostnader. Konsumenten anförde att han ansåg att han, liksom alla andra...
ARN 2019-01139 – Operatören kunde inte visa att felet avhjälpts
En konsument hade fast bredband och tv hos en operatör. Den 7 augusti 2018 slutade tjänsterna att fungera. Konsumenten felanmälde och menade att han sedan dess fått diverse olika besked från operatören om när avbrottet skulle vara åtgärdat. Enligt konsumenten fungerade tjänsterna först den 27 januari 2019 och den logg som operatören fört över felärenden...
ARN 2019-00765 – Konsumenten hade inte rätt att ångra enbart abonnemanget vid paketköp
En konsument köpte vid samma tillfälle en mobiltelefon och ett mobilabonnemang av en operatör. Abonnemanget kostade 195 kronor per månad och telefonen avbetalades med 50 kronor per månad. Konsumenten begärde inom 14 dagar att få ångra enbart abonnemangsavtalet, vilket operatören inte gick med på. Konsumenten menade att abonnemanget och telefonen är två separata saker oberoende...
ARN 2019-00735 – Rätt till kostnadsfri avbeställning vid leveransförsening
En konsument beställde en fiberanslutning den 29 augusti 2016. Avtalat slutdatum för installationen var den 29 augusti 2018. I oktober 2018 hade ingen leverans skett och konsumenten frågade om han kunde makulera avtalet. Leverantören motsatte sig kravet på hävning med hänvisning till att leveransen dröjt på grund av omständigheter utanför dess kontroll vilket innebar att...
ARN 2019-00630 – Kostnadsfri ånger trots att tjänsten startats
Konsumenten ingick den 28 december via nätet ett avtal om bredband till kampanjpris, men ångrade avtalet den 3 januari. Konsumenten menade att tjänsten inte använts och begärde att få ångra avtalet utan behöva betala något.  Operatören hänvisade till att det framgick i avtalsvillkoren vad som gällde när ångerrätten användes efter att tjänsten aktiverats. I företagets...
ARN 2019-00444 – Operatören skyldig att informera konsumenten om eventuell kostnad för teknikerbesök
En konsument sade upp sitt bredbandsabonnemang efter ett år då hon inte var nöjd med tjänsten. Internetuppkopplingen fungerade dåligt och efter många avhjälpningsförsök över telefon fick hon till slut beskedet att operatören inte kunde göra något åt felet. Konsumenten bestämde sig därför för att byta till en tv-box. När hon kopplade in det nya bredbandsabonnemanget...
ARN 2019-00060 – Leverantören skyldig att gräva ner fiberkabel som låg för grunt utan kostnad för konsumenten
En konsument råkade vid arbete på sin tomt gräva av leverantörens fiberkabel. Konsumenten reklamerade via företagets hemsida att kabeln gått av men fick inget svar. Dagen efter valde därför konsumenten att kontakta ett annat företag som utförde en provisorisk lagning av kabeln. Enligt konsumenten hade det visat sig vid avgrävningen att fiberkabeln varit felaktigt installerad...
ARN 2019-00026 – Konsumenten ansågs ha rätt att häva ett paketköp vid dröjsmål med felavhjälpning
En konsument ingick ett avtal om tv, IP-telefoni och internet. Tv-tjänsten fungerade inte och konsumenten reklamerade detta en månad efter att tjänsten aktiverats. Efter detta kontaktade konsumenten bolaget vid flera tillfällen samt anlitade en tekniker för att lösa problemet, men tjänsten kom inte igång. Vid två tillfällen meddelade operatören att justeringar hade gjorts och att...