Om oss

Sedan 1 januari 2022 ingår hantering av betalteletjänster i Telekområdgivarnas uppdrag. Verksamheten hanterades tidigare i Etiska Rådet för Betalteletjänster som hade till uppgift att upprätta och vidmakthålla etiska regler för innehållet i betalteletjänster och deras marknadsföring samt att pröva ärenden som gäller innehåll och marknadsföring av sådan information. Etiska Rådet har utarbetat och gett ut etiska regler för dessa tjänster.

Bakgrund

I början av 1990-talet skulle dåvarande Televerket introducera betalsamtal på den svenska marknaden. Betalsamtal skulle förmedlas via ett särskilt prefix, 071, vilket gjorde att företeelsen i folkmun i många år kallades för 071-samtal. Televerket förstod att betalsamtal eventuellt skulle kunna komma ge upphov till en del problem och man gav därför hovrättslagmannen Lennart Groll i uppdrag att ta fram förslag till en organisation som skulle hantera frågor om tjänsternas innehåll och marknadsföring. Lennart Groll hade tidigare varit Sveriges förste Pressombudsman och med erfarenhet av att ha skapat det ämbetet ansågs han väl lämpad för uppgiften att leda arbetet med en reglering även av detta nya område.

 

Som en följd av detta skapades år 1992 det första Etiska Rådet. Det var en stiftelse som fick namnet Etiska Rådet för teleinformation (ERT) och grundare av stiftelsen var Televerket och en branschorganisation som hette Svenska Teleinformationsföreningen. År 1994 ombildades organisationen och den nya stiftelsen med enbart Telia som grundare fick namnet Etiska Rådet för betalsamtal (ERB). Stiftelsen bytte därefter, år 2003, namn till Etiska Rådet för betalteletjänster. Namnbytet skedde i samband med att Rådets mandat utökades till att omfatta även mobiltjänster varför benämningen betalsamtal kunde uppfattas som missvisande.

Stiftelsen hade en styrelse som bl a  ansvarade för finansieringen av verksamheten. Etiska Rådet var fristående och arbetade med själva sakfrågorna rörande innehåll och marknadsföring av betalteletjänster. 

Om Telekområdgivarna

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband samt ger vägledning om fiberanslutningar och hanterar anmälningar för betalteletjänster.

När det gäller betalteletjänster ger vi ingen rådgivning men hjälper till med kontakt med tjänsteleverantören och kan på så sätt hantera frågor om förmedlade tjänster via mobilräkningen. 

Vi är en icke vinstdrivande organisation som finansieras av deltagande operatörer, ägs av organisationen TechSverige.

 

Vår vision - Sveriges bästa konsumentmarknad

Vår vision är att telekommarknaden ska vara Sveriges bästa konsumentmarknad. 

Hur uppnår vi vår vision?

Genom att vara den ledande aktören inom konsument- och avtalsrätt på telekomområdet och genom att samverka med branschens olika parter, gör vi telekommarknaden till Sveriges bästa konsumentmarknad. 

Telekområdgivarna är en källa till information och rådgivning och den naturliga, pådrivande kraften för positiv förändring inom telekombranschen.  

Genom vårt arbete skapar vi förståelse och förbättrade förutsättningar för konsumenter, myndigheter och telekomoperatörer.  

Vi strävar efter att vara den främsta aktören inom konsument- och avtalsrätt för telekombranschen genom att främja samarbete, medvetenhet och goda relationer mellan alla parter. 

Se gärna vår presentationsfilm om Telekområdgivarna på YouTube. 

Verksamheten startades 2006 och Telekområdgivarna är ett namn inom Konsumenternas tele- tv- & internetbyrå Telekområdgivarna AB. Bolaget är inte vinstdrivande och har organisationsnummer 556699-9339.

Styrelse

Telekområdgivarnas styrelse består av representanter från både operatörer inom tv, telefoni och bredband samt från staten. Staten representeras av Post- och telestyrelsen samt Konsumentverket. Myndigheterna och branschföreträdarna har lika många röster i styrelsen och en av de statliga myndigheterna har utslagsröst för det fall sådan behövs för att fatta beslut om Telekområdgivarnas verksamhet och för att garantera opartiskheten.

Styrelsens ledamöter är för närvarande:

Johan Ohlsson, Konsumentverket, ordförande

Britt-Marie Lundkvist, Konsumentverket, ledamot

Marielle Sjögren, Post- och telestyrelsen, ledamot

Veronica Bernhardsson, Telenor, ledamot

Robert Liljeström, TechSverige, ledamot och ägarrepresentant

Erik Lindström, Telia, ledamot

Linda Håkansson, Tele2, ledamot

Charlotta Garmert, Post- och telestyrelsen, ledamot

Nicklas Liss-Larsson, Post- och telestyrelsen, suppleant

Cecilia Norlander, Konsumentverket, suppleant

Medarbetare

Vi är cirka tio medarbetare med stor erfarenhet av att arbeta med konsumenträttsliga frågor.