Sedan 1 januari 2022 ingår hantering av betalteletjänster i Telekområdgivarnas uppdrag. Verksamheten hanterades tidigare i Etiska Rådet för Betalteletjänster som hade till uppgift att upprätta och vidmakthålla etiska regler för innehållet i betalteletjänster och deras marknadsföring samt att pröva ärenden som gäller innehåll och marknadsföring av sådan information. Etiska Rådet har utarbetat och utgivit etiska regler för dessa tjänster.
Som en följd av detta skapades år 1992 det första Etiska Rådet. Det var en stiftelse som fick namnet Etiska Rådet för teleinformation (ERT) och grundare av stiftelsen var Televerket och en branschorganisation som hette Svenska Teleinformationsföreningen. År 1994 ombildades organisationen och den nya stiftelsen med enbart Telia som grundare fick namnet Etiska Rådet för betalsamtal (ERB). Stiftelsen bytte därefter, år 2003, namn till Etiska Rådet för betalteletjänster. Namnbytet skedde i samband med att Rådets mandat utökades till att omfatta även mobiltjänster varför benämningen betalsamtal kunde sägas vara något missvisande.
Stiftelsen hade en styrelse som bl a ansvarade för finansieringen av verksamheten. Etiska Rådet var fristående och arbetade med själva sakfrågorna rörande innehåll och marknadsföring av betalteletjänster.
Kerstin Karlsson, Post- och telestyrelsen, ordförande
Johan Ohlsson, Konsumentverket, ledamot
Britt-Marie Lundkvist, Konsumentverket, ledamot
Robert Liljeström, TechSverige (f d IT&Telekomföretagen), ledamot och ägarrepresentant
Erik Lindström, Telia, ledamot
Linda Håkansson, Tele2, ledamot
Charlotta Garmert, Post- och telestyrelsen, ledamot
Nicklas Liss-Larsson, Post- och telestyrelsen, suppleant
Cecilia Norlander, Konsumentverket, suppleant
Medarbetare
Vi är tio medarbetare med stor erfarenhet av att arbeta med konsumenträttsliga frågor.