Här hittar du samtliga beslut som finns sammanfattade på vår webbplats med nummer och rubrik. Vill du läsa hela sammanfattningen så klickar du bara på länken. Observera att från och med den 3 juni 2022 gäller en ny lag om elektronisk kommunikation som innehåller nya regler för operatörer och konsumenter på detta område.
ARN 2023-32544 - Ångerrätt vid påfyllning av tv-kontantkort
ARN 2023-26304 - Ånger via sms/mms till operatörens e-postadress ansågs ändamålsenligt
ARN 2023-21736 – Förlängd ångerfrist - ingen information om rättsföljder
ARN 2023-19824 - Abonnenten har en skyldighet att ta del av avtalsvillkoren vid beställning via sms
ARN 2023-16903 - Konsumenten behövde inte betala extra för gratissamtal utomlands
ARN 2023-12809 - Inget betalningsansvar för satellittrafik utan avtalsstöd
ARN 2023-04291 - Avtalsvillkor om följdskador ansågs oskäliga
ARN 2022-21739 - Förlängd ångerfrist - otillräcklig information om ångerrätt
ARN 2022-17372 - Rätt att debitera konsument för två olika bredbandstjänster
ARN 2022-10555 - Enbart länk till webbplats är inte tillräcklig information
ARN 2022-10275 - Ångerrätten gäller även om produkterna inte sänds tillbaka omgående
ARN 2022-07552 - Överbelastad mast och kapacitetsbrist var inte fel på tjänsten
ARN 2022-05007 - Kostnad för surf vid utlandsvistelse över ett månadsskifte
ARN 2021-15555 - Förlängd ångerfrist - ingen information om förutsättningar för utövande av ångerrätt
ARN 2021-13518 - Operatören kunde styrka bindande avtal när avtalet signerats med Bank-ID
ARN 2021-09777 - Rätt att begränsa hastigheten vid extremanvändning av bredbandstjänsten
ARN 2021-03801 - Operatören har en omsorgsplikt men konsumenten måste klaga inom skälig tid
ARN 2021-03370 - Rätt att debitera konsumenten för dubbla abonnemang med hänvisning till avtal
ARN 2021-02254 – Rätt till viss ersättning för kostnader när operatören inte fullföljer avtal
ARN 2020-24427 - Förlängd ångerfrist - operatören kunde inte bevisa ångerrättsinformation
ARN 2020-16013 - Ingen rätt till ersättning för sparad surf efter villkorsändring
ARN 2020-15644 - Skälighet i faktura
ARN 2020-13336 - Ingen rätt till ersättning för indirekt skada
ARN 2020-12486 - Operatören ersättningsskyldig för slutfaktura vid nummerflytt inom ångerfristen
ARN 2020-12133 - Skäligt pris för teknikerbesök när konsumenten inte kan visa fel i fiberleveransen
ARN 2020-08614 - Rätt till prisavdrag när information om kostnad uteblir innan arbete påbörjas
ARN 2020-01684 - Ingen rätt att ångra köp som gjorts i galleria
ARN 2020-01275 - Bugg i tv-boxen gav rätt till prisavdrag men inte hävning
ARN 2020-00932 - Bekräftelser som bevis för avtalsändringar
ARN 2019-20086 - Ändrat kanalutbud var inte att se som ett fel i tjänsten
ARN 2019-17388 - Operatören var skyldig att avhjälpa fel även under uppsägningstiden
ARN 2019-14785 - Tillräcklig betänketid enligt skriftlighetskravet eftersom avtalet accepterats efter att samtalet avslutats
ARN 2019-13568 - Rimligt avtalsinnehåll prövat utifrån giltighetsregeln
ARN 2019-13443 - Konsumenten fick betala för datatrafik via satellit
ARN 2019-13073 - Konsumenten menade sig ha använt WhatsApp men fick betala för trafik via mobilnätet
ARN 2019-12833 - Rätt att ångra köp som gjorts i galleria
ARN 2019-11692 - Operatören måste kunna visa vilket anbud konsumenten har accepterat genom sin underskrift
ARN 2019-11426 - Konsumenten betalningsskyldig för abonnemang trots att operatören inte genomfört kreditprövning
ARN 2019-10956 - Abonnent ansvarig när förlust av mobiltelefon inte anmälts
ARN 2019-10879 - Operatören hade inte rätt att ta betalt för samma tv-paket två gånger
ARN 2019-10052 - Konsumenten ansågs ha varit medveten om kostnaden för en tilläggstjänst (HBO) efter tre gratismånader
ARN 2019-09674 - Oklara avtalsvillkor tolkades till konsumentens fördel
ARN 2019-05974 - Konsumenten fick betala för besök av tekniker
ARN 2019-04706 - Operatören hade inte rätt att säga upp fast telefoni och bredband men konsumenten fick inte ersättning
ARN 2019-03419 - Konsumenten hade inte rätt att häva avtalet när telefonidosa var försenad med en och en halv månad
ARN 2019-02528 - Konsumenten bär ansvaret för att ta reda på om det finns en kollektiv anslutning i bostaden
ARN 2019-01441 - Extremanvändning av mobilabonnemang i annat EU-land
ARN 2019-01351 - Ingen rätt till skadestånd när konsumenten inte kunde visa att operatören agerat vårdslöst
ARN 2019-01139 - Operatören kunde inte visa att felet avhjälpts
ARN 2019-01057 - Ej fel på tjänst när router placerats på avtalad plats
ARN 2019-00765 - Konsumenten hade inte rätt att ångra enbart abonnemanget vid paketköp
ARN 2019-00630 - Kostnadsfri ånger trots att tjänsten startats
ARN 2019-00444 - Operatören skyldig att informera konsumenten om eventuell kostnad för teknikerbesök
ARN 2019-00026 - Konsumenten ansågs ha rätt att häva ett paketköp vid dröjsmål med felavhjälpning
ARN 2018-17274 - Operatörens ansvar att ha rätt prisinformation när avtal ingås via fiberleverantörens hemsida
ARN 2018-16329 - Dyrt när en räkning går till inkasso och Kronofogden
ARN 2018-15473 - Avtal om abonnemang tillsammans med mobiltelefoner och surfplatta bedömdes som avtal om tjänst
ARN 2018-15387 - Kvitto som bevis för avtalat pris
ARN 2018-15121 - Prishöjning tilläts ej - men bindningstid inget hinder i sig
ARN 2018-14975 - Rätt till ersättning för teknikerkostnad vid fel på tjänsten i en månad
ARN 2018-14690 - Operatören hade inte gett tillräcklig information om kostnad för teknikerbesök
ARN 2018-13912 - Operatören lämnat tillräcklig prisinformation då konsumenten surfat i utlandet
ARN 2018-13831 - Konsumenten betalningsskyldig för teknikerkostnad
ARN 2018-13776 - Konsumenten fick häva avtal när tjänsten inte kommit igång efter två månader
ARN 2018-13726 - Konsumenten har bevisbördan för att ett avtal ingåtts utanför affärslokal
ARN 2018-12908 - Konsumenten måste medverka till felavhjälpning
ARN 2018-12797 - Abonnent som befunnit sig i Kroatien debiterades för datatrafik i Bosnien
ARN 2018-12370 - Abonnent som var på Rhodos fakturerades för trafik i Turkiet
ARN 2018-12310 - Tvist om bindningstid när ett företagsabonnemang överlåts till en privatperson
ARN 2018-12187 - Rätt att häva avtal på grund av låg bredbandshastighet
ARN 2018-11121 - Avtal om tv-abonnemang med tillhörande boxar bedömdes som avtal om vara
ARN 2018-10817 - Muntligt löfte om uppsägning vid flytt till ny adress kunde inte bevisas
ARN 2018-10612 - Ångerrätt vid påfyllning av kontantkort
ARN 2018-10484 - Abonnenten är betalningsansvarig när minderårigt barn beställer extra mobilsurf
ARN 2018-10128 - Muntlig uppsägning via telefon kunde inte bevisas
ARN 2018-10104 - Konsumenten kunde inte bevisa att samtal inte ringts till Tunisien
ARN 2018-07965 - Lägre hastighet än avtalat vid trådlös anslutning är inte fel på tjänsten
ARN 2018-06937 - Konsumenten hade inte rätt att neka operatören till att felsöka via telefon
ARN 2018-06569 - Operatören hade rätt att ändra villkoren då bindningstiden gått ut
ARN 2018-06537 - Rätt till ånger även om konsumenten använder ett annat begrepp
ARN 2018-05644 - Avtal om tv-abonnemang med tillhörande box bedömdes som avtal om tjänst
ARN 2018-05543 - Rätt till ersättning för abonnemangskostnader för en tjänst som inte kunnat nyttjas när operatören varit försumlig i samband med flytt
ARN 2018-05453 - Ångerrätt för abonnemang om streamingtjänst
ARN 2018-05170 - Inget betalningsansvar när operatören inte kunde styrka avtal
ARN 2018-04715 - Konsumenten hade inte rätt att häva avtalet på grund av ändring av avtalsvillkoren till följd av dataskyddsförordningen (GDPR)
ARN 2018-04121 - Play-tjänst fungerade inte på surfplatta
ARN 2018-03657 - Fri roaming inom EU omfattar inte samtal till land utanför EU
ARN 2018-03330 - Operatören hade inte rätt till startavgift och månadsavgift vid utövande av ånger
ARN 2018-02815 - Ingen ersättning för merkostnader för mobilt bredband vid avbrott på fast bredband
ARN 2018-02365 - Ej rätt till återbetalning av innestående pott
ARN 2018-01398 - Oskäligt lång bindningstid för telefoniabonnemang
ARN 2018-01274 - Ingen rätt till ersättning för inkassokostnader när operatören skickat fakturor till fel adress
ARN 2018-00760 - Betalning av slutfaktura innebär inte att ångerrätten avtalas bort
ARN 2018-00593 - Fel på operatörens e-posttjänst gav inte rätt till ersättning
ARN 2018-00054 - Betalningsskyldig för flera tusen sms som skickats under några dagar
ARN 2018-00028 - Betalningsskyldig för bindningstid vid flytt till ny adress dit operatören inte kunde leverera
ARN 2017-13281 - Avtal om tv-abonnemang med tillhörande box bedömdes som avtal om tjänst
ARN 2017-12973 - Abonnent ansvarig när minderårig låst upp utlandsspärr för surf
ARN 2017-12444 - Prisinformation om fria samtal och sms inom EU var tillräckligt tydlig
ARN 2017-10514 – Konsumenten betalningsskyldig vid uppkoppling mot satellit
ARN 2017-11206 - Operatören ska informera om att felet är avhjälpt
ARN 2017-10037 - Höjning av pris bevisat genom orderbekräftelse
ARN 2017-09797 - Inspelade muntliga löften från säljare ansågs som del av avtalet
ARN 2017-09793 - Operatören står risken för meddelande om ånger
ARN 2017-08961 - Konsumenten kunde inte bevisa muntligt löfte om att trådlös anslutning skulle fungera
ARN 2017- 08509 - Uppsägning utan uppsägningstid är skäligt
ARN 2017-07994 - Rätt till prisavdrag från tiden för felanmälan enligt avtalsvillkoren
ARN 2017-07519 - Konsumenten fick inte rätt till ersättning för kostnader för tekniker eftersom han inte gett operatören möjlighet att avhjälpa felet
ARN 2017-07318 – Operatören har bevisbördan för att extra surf beställts via webben
ARN 2017-07028 - Operatören bunden av orderbekräftelse
ARN 2017-06349 – Så kallade företagsavtal i strid med tro och heder
ARN 2017-06274 - Bostadsrättsföreningen var avtalspart
ARN 2017-06273 – Konsumenten kunde inte visa att samtal till utlandet inte besvarats
ARN 2017-06153 - Ingen rätt till skadestånd när operatören inte varit vårdslös
ARN 2017-06142 – Problem med bredband inte att se som fel på tjänsten
ARN 2017-05793 - Konsumenten kunde inte bevisa att det avtalats om att datatrafik som inte förbrukats ska sparas till nästa månad
ARN 2017-05428 - Abonnent ansvarig för beställning av extra mobilsurf av minderårig
ARN 2017-04679 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
ARN 2017-04632 - Avhjälpning av fel inom 10 arbetsdagar – ej oskäligt avtalsvillkor
ARN 2017-04283 – Företagsavtal var ogiltigt på grund av att det inte fanns någon vilja från konsumentens sida att teckna företagsavtal
ARN 2017-04036 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
ARN 2017-03702 - Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson via elektronisk signering
ARN 2017-03778 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
ARN 2017-03363 - Ingånget avtal gäller även om konsumenten inte använder tjänsten
ARN 2017-03150 - Kanalförändring i kostnadsfri playtjänst ansågs inte vara väsentlig
ARN 2017-03237 - Det skriftliga avtalet gällde när konsumenten inte kunde bevisa muntliga löften
ARN 2017-02093 - Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson
ARN 2017-01123 - Ingen rätt till ersättning för tekniker när operatören inte fått felavhjälpa
ARN 2017-00868 - Häva paketköp när fel på ena tjänsten ej avhjälpts
ARN 2017-00537 - Ej rätt till skadestånd vid avbrott
ARN 2016-12356 - Betalningsskyldig för bindningstid vid flytt till adress där tjänsten inte kan levereras
ARN 2016-11868 - Konsumenten är skyldig att meddela operatören att telefonnumret ska flyttas till en annan operatör vid uppsägning
ARN 2016-11790 - Operatör fick neka avtal trots beställningsbekräftelse
ARN 2016-09673 - Ingen ersättning för personligt lidande (ideellt skadestånd
ARN 2016-08944 – Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson
ARN 2016-08890 - Oskäligt lång bindningstid för tv-avtal
ARN 2016-08545 - Ingen rätt att ta betalt utan att kunna visa giltigt avtal
ARN 2016-08507 - Abonnent ansvarig för beställning av extra mobilsurf
ARN 2016-08467- Operatören saknade rätt till ersättning vid förlängd ångerrätt
ARN 2016-07206 – Ogiltigt avtal och betalningskrav då ingen giltig fullmakt finns
ARN 2016-07176 - Operatören hade inte rätt att ta ut fakturaavgift som inte framgått av det muntliga avtalet
ARN 2016-06927 - Ogiltigt avtal vid felaktig information om ångerrätt
ARN 2016-05430 - Konsumenten är betalningsskyldig för datatrafik trots invändning om att telefonen varit i flygplansläge
ARN 2016-04048 – Betalning av två fakturor räckte inte för avtal
ARN 2016-03856 – Konsumenten kunde inte visa att barnfilmer skulle ingå i avtalet
ARN 2016-03548 – Inspelningsbar box en del av tjänsten
ARN 2016-03461 – Låg hastighet inte skäl att få avbryta avtal om mobilt bredband
ARN 2016-03121 - Avtal inte bevisat när bara delar av säljsamtal spelats in
ARN 2016-03015 - Rätt att ta betalt för abonnemang i efterhand
ARN 2016-03103 – Operatör kunde inte visa avtal som gav rätt att ta betalt för tjänst som inte använts
ARN 2016-02250 - Förlängd ångerfrist - otillräcklig information om ångerrätt
Förlängd ångerfrist vid bristfällig information om ångerrätt
ARN 2016-02189 - Konsumenten inte skyldig att betala för tjänst som ångrats
ARN 2016-02098 - Muntliga löften om trådlösa tjänster kunde inte bevisas
ARN 2016-01153 - Fakturaavgift kan tas ut även vid betalning via autogiro
ARN 2016-00453 - Tvist om operatörens rätt till ersättning vid utövad ångerrätt
ARN 2016-00125 – Inget avtal när tydlig accept saknas
ARN 2015-11408 - Inget avtal när tydlig accept saknas
ARN 2015-11130 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
ARN 2015-11102 – Konsumenten kunde inte visa att uppsägning gjorts
ARN 2015-10908 – Avtal inte bevisat när bara delar av säljsamtal spelats in
ARN 2015-10734 - Konsumenten måste själv avsluta tidigare abonnemang
ARN 2015-09169 - Transkribering och bekräftelse utgör ej bevis för avtal
ARN 2015-07895 - Orderbekräftelse inte bevis om avtalad bindningstid
ARN 2015-07796 - Rätt till hävning av avtal när telefonjack saknas
ARN 2015-07193 - Inget giltigt avtal när det är uppenbart att fullmakt saknas
ARN 2015-07167 - Avtal med bindningstid gäller även om konsumenten inte använder tjänsten
ARN 2015-06915 - Betalningsansvar trots påstått intrång i router
ARN 2015-06700 - Betalningsskyldig för utlandssurf
ARN 2015-06603 - Ångerfristen börjar löpa först när konsumenten får korrekt information
ARN 2015-04558 - Ångerrätten gäller även om tjänsten har använts
ARN 2015-04303 - Operatören inte skyldig att installera teleledning
ARN 2015-03862 – Lurad att byta operatör gav rätt till hävning av avtal och ersättning
ARN 2015-03621 – Ogiltigt avtal om det inte finns en gemensam partsavsikt
ARN 2015-03612 – Operatören ansågs vara ansvarig för fel som berodde på underleverantör
ARN 2015-03463 – Operatören skyldig att ersätta konsumenten för extern tekniker
ARN 2015-03191 - Otydlig prisgaranti gav konsumenten rätt till ersättning
ARN 2015-03188 – Låg bredbandshastighet under en längre tid
ARN 2015-02915 – Ångerrätt trots vissa uppgifter om enskild firma
ARN 2015-02905 – Operatören kunde inte visa att muntligt avtal hade ingåtts
ARN 2015-02238 - Rätt att ångra avtal vid öppnad förpackning
ARN 2015-00176 - Bindningstid vid flytt till ny adress
ARN 2014-11422 - Bindningstidens längd, oskäligt villkor
ARN 2014-10452 - Samtycke till avtal då konsumenten medverkat i bakgrunden av samtalet
ARN 2014-11033 - Förlängd ångerfrist - ingen information om hur man ångrar ett avtal
rlängd ångerfrist vid bristfällig information om ångerrätt
ARN 2014-10953 – Operatören ska kunna visa att företagsabonnemang ingåtts
ARN 2014-09437 – Osannolikt att konsument godkänt avtalsförlängning
ARN 2014-09174 – Konsumenten ska kunna bevisa muntliga löften
ARN 2014-09029 – Låg hastighet på grund av dålig täckning är inte ett fel i tjänsten
ARN 2014-08435 – Bestämmelser om ersättning för merkostnader vid fel i tjänsten finns i lag
ARN 2014-06843 – Ångerrätt när konsument lockats in i butik
ARN 2014-06820 - Operatören har bevisbördan för att avtal ingåtts som företagare
ARN 2014-06330 – Ingen ångerrätt vid köp i försäljningsstånd i köpcentrum
ARN 2014-06262 – Avtal om bredbandsabonnemang tillsammans med modem bedömdes som avtal om tjänst
ARN 2014-06167 – Ångerrätt när konsument tecknat avtal på marknad
ARN 2014-05668 – Avtalet ogiltigt när konsumenten inte förstått vad avtalet gäller
ARN 2014-05192 – Konsumenten måste bevisa muntliga löften
ARN 2014-04939 – Konsumenten behövde inte betala när operatören låtit bli att göra kreditprövning
ARN 2014-04603 – Dålig täckning inte skäl att häva avtal eller att få ersättning
ARN 2014-04404 - Underlåtenhet att göra kreditprövning kan ge betalningsfrihet
ARN 2014-03076 – Tre veckor ansågs vara skälig leveranstid för bredband
ARN 2014-02867 – Prisavdrag vid fel i tjänsten
ARN 2014-02399 – Operatören är skyldig att informera tydligt om förlängd bindningstid
ARN 2014-01507 – Inget avtal utan giltig fullmakt
ARN 2013-10300 – Rätt att avsluta nummer vid avstängning
ARN 2013-10025 – Bevisbörda
ARN 2013-10015 - Öppet köp kan gälla när förpackning öppnas i butik
ARN 2013-09938 – Rätt till ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten
ARN 2013-09935 – Krav på tydliga avtal
ARN 2013-09705 – Ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten
ARN 2013-09600 - Ersättning vid avtalsbrott
ARN 2013-09544 – Muntliga löften måste kunna bevisas
ARN 2013-09474 – Konsumenten har bevisbörda för att tjänst är felaktig
ARN 2013-09419 - Öppet köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang
ARN 2013-08602 - Avtal kan anses accepterat om konsumenten klagar för sent
ARN 2013-06819 - Avtalat pris gäller om inget annat anges i avtalet
ARN 2013-06782 - Konsumenten ville inte bidra till felsökning och kunde därför inte visa att låg bredbandshastighet var ett fel i tjänsten
ARN 2013-06612 – Konsumenten är betalningsskyldig under uppsägningstiden även om tjänsten inte kan användas
ARN 2013-06019 - Ångerrätt för mobil som köpts över internet men hämtats i butik
ARN 2013-05642 - Samtal till utlandet ingick inte i månadskostnaden
ARN 2013-05473 – Avtalat pris gäller
ARN 2013-02102 – Operatören ansågs inte bunden av en felskrivning
ARN 2013-01192 – Öppet köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang
ARN 2013-00490 - Uppsägning kan meddelas via e-post
ARN 2013-00125 – Dålig täckning var inte ett skäl för hävning
MD 2012:4 - Fråga om vilseledande och otillbörlig marknadsföring vid kombinationserbjudanden rörande mobiltelefoni
ARN 2012-11425 – Inget giltigt avtal vid felaktig uppgift om fullmakt
ARN 2012-11111 – Operatören kunde inte visa att konsumenten var betalningsskyldig för telefonen vid hävning av avtal
ARN 2012-09882 – Konsumenten måste kunna bevisa att löften givits av säljaren
ARN 2012-09486 - E-post från operatören bevisar avtalets innehåll
ARN 2012-09475 - Villkor om automatisk förlängning av avtal och tolv månaders uppsägningstid ansågs otillåtna
ARN 2012-07470 – Operatören kunde inte visa att muntligt avtal hade ingåtts
ARN 2012-03926 – Välkomstbrev och samtalsmanus inte tillräckliga bevis för att avtal ingåtts
ARN 2012-03820 – Saldotak för mobiltelefoni under utlandsresa
ARN 2012-03805 - Meddelande om ånger kan skickas via e-post
ARN 2012-03621 - Konsumenten kunde ej visa fel på tjänsten
ARN 2012-03495 - Om säljarens löften och oskäliga villkor
ARN 2012-03437 - Ångerrätt kan gälla för abonnemang som säljs som företagsabonnemang
ARN 2012-02649 - Operatören gjorde en ogiltig uppsägning av abonnemang och avtal om mobilt bredband med ”fri surf”
ARN 2012-02639 – Abonnent ansvarig för samtal som ringts med stulen mobiltelefon
ARN 2012-02520 -Ångerrätt kan gälla för abonnemang som säljs som företagsabonnemang
ARN 2012-02418 - Rätt att ta betalt för samtal i efterhand
ARN 2012-01754 - Fel på modemet kan medföra ansvar för fel på tjänsten
ARN 2012-01741 - Köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang – två separata avtal
ARN 2012-01334 - Ångerrätt kan gälla för abonnemang som säljs som företagsabonnemang
ARN 2012-00940 - Begränsning av överföringshastighet vid ”fri surf”
MD 2011:26 - Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang vid obetald räkning för innehålls- och betalsamtalstjänster
ARN 2011-7107 - Betalningsansvar för räkning i samband med obehörigt intrång
ARN 2011-4105 - Operatör inte bunden av marknadsföring om obegränsad surf
ARN 2011-2945 - Operatör bunden av avtal om obegränsad surf
ARN 2011-2203 och ARN 2011-2286 – Bristande kreditprövning innebär inte att avtal om abonnemang blir ogiltiga
ARN 2011-1161 - Operatör måste felsöka på plats för att kunna utesluta fel på tjänst
ARN 2011-0892 - Allmän uppgift om täckning innebär inte löfte om täckning på varje punkt
MD 2010:14 - Uttryck såsom ”Fastpris” och ”Ring så mycket du orkar” ansågs vara vilseledande
ARN 2010-9815 - Bristfällig information om debitering för samtal i utlandet
ARN 2010-9307 - Låg bredbandshastighet ger rätt att välja hävning eller nedgradering
ARN 2010-8757 – Ändring i programutbud var inte ett fel i tjänsten
ARN 2010-8694 - Konsumenten måste bidra till felavhjälpning för att få häva
ARN 2010-7274 - Att inte hämta ut paket efter beställning utgör ej giltig ånger
ARN 2010-3924 - Operatörens skadeståndsansvar vid vållande av skada
ARN 2010-2941 - Missat aktieköp inte skadeståndsgrundande
ARN 2010-0285 - Muntligt löfte om prisuppgifter kunde inte bevisas
ARN 2010-1950 - Konsumenten har bevisbördan för muntliga löften vid skriftliga avtal
ARN 2010-1308 - Operatören har bevisbördan för att tjänsten använts
ARN 2010-0060 - Muntlig uppsägning via telefon kunde inte bevisas
MD 2009:35 - Villkor om prishöjningar oskäliga mot konsument
MD 2009:30 – Inte oskäligt med automatisk förlängning av tidsbegränsade avtal
ARN 2009-9769 - Operatörsbyte är att likställa med en uppsägning
ARN 2009-9184 - Betalningsansvar vid omedveten mobilsurf i utlandet
ARN 2009-9141 - Fråga om skadestånd när fakturor skickats till fel adress
ARN 2009-8150 - Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang i vissa fall
ARN 2009-6488 - Betalningsansvar för spärrat abonnemang
ARN 2009-5874 - Bristfällig ljudfil ej tillräcklig bevisning för bindande avtal
ARN 2009-5575 - Betalningsansvar vid omedveten mobilsurf inom Sverige
ARN 2009-5479 - Betalningsansvar vid misslyckad uppkoppling till kostnadsfritt trådlöst nätverk
ARN 2009-4366 - Ersättning för teknikerbesök när operatör inte reagerat
ARN 2009-3977 - Operatör kunde inte styrka att bindningstid avtalats
ARN 2009-0885 - Operatören behövde inte leverera viss kanal, men konsumenten fick ändå häva
ARN 2008-9151 - Trasig mobil, rätt att häva telefon men inte abonnemang
ARN 2008-5460 - Bindningstid inte oskälig när tjänsten inte kan nyttjas
ARN 2008-3032 - Trasig mobil, ingen ersättning för abonnemang som nyttjas
ARN 2008-2710 - Bevisbörda om avtalat pris vid skriftligt avtal
ARN 2008-2625 - Bredbandstjänst fungerar inte med gammal dator
ARN 2008-2381 - SIM-kort för telefoni använt för mobilt bredband
ARN 2008-1542 - Mobil bredbandsuppkoppling vid landsgräns
ARN 2008-1495 - Hastighet mobilt bredband, inte rätt till takantenn
ARN 2008-1488 - Missvisande information om rabatt på webbplats
ARN 2008-0733 - Bindningstid inte oskälig när tjänsten inte kan nyttjas
ARN 2008-0405 - Trasig mobil, rätt att häva telefon och abonnemang
ARN 2007-8795 - Avstängning trots reklamation av fel på räkning
ARN 2007-8330 - Orderbekräftelse bindande, ersättning för täckningsköp
ARN 2007-6964 - Rätt att avbeställa tjänst innan leverans
ARN 2007-5015 - Återförsäljare och operatör solidariskt ansvariga vid fel på tjänst
ARN 2007-2838 – Icke avtalsenligt kanalinnehåll gav rätt till prisavdrag
ARN 2007-2543 - Förlängning av abonnemang med bindningstid
ARN 2007-1364 - Rätt till återbetalning av felaktigt inbetalda avgifter
ARN 2007-0518 - Skadeståndsanspråk inte kopplat till ekonomisk skada
ARN 2007-0514 – Förändring av programinnehållet i en kanal gav rätt till hävning av avtalet
ARN 2006-3477 - Bindningstid för dödsbo inte oskälig
MD 2005:34 - Förutsättningar för uppsägning
MD 2005:23 - Krav på skriftlighet
MD 2005:10 - Begränsning av skadeståndsansvar
ARN 2005-6353 - Mobiltäckning, ingen utfästelse från säljaren
ARN 2005-6161 - Mobiltäckning, särskild utfästelse av säljaren
MD 2004:22 - Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden
MD 2002:23 - Begränsning av rätten att framställa anspråk
ARN 2001-2785 - Samtalspotter, uppsägning, inte oskäligt avtalsvillkor
MD 2000:24 - Samtalspotter, uppsägning, oskäligt avtalsvillkor