Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2007-2838 – Icke avtalsenligt kanalinnehåll gav rätt till prisavdrag
I konsumentens kanalutbud ingick en musikkanal som skulle sända dygnet runt. Det visade sig dock att det under dagtid sändes barnprogram istället för det musikinnehåll som konsumenten förväntat sig. Konsumenten krävde fullgörande av avtalet genom att musikkanalen skulle visas dygnet runt. ARN konstaterade att det av anmälan framgick att kanalen inte som avtalat sände musikprogram...
ARN 2007-2543 - Förlängning av abonnemang med bindningstid
I april 2003 tecknade konsumenten ett avtal med bindningstid på 24 månader. I januari 2005 förlängde han abonnemanget och tecknade ett så kallat ”tilläggsavtal 24 månader”. Abonnemanget hade tre månaders uppsägningstid och konsumenten sade upp det i oktober 2006 i tron om att bindningstiden gick ut i januari 2007. Operatören ansåg däremot att avtalets bindningstid...
ARN 2007-1364 - Rätt till återbetalning av felaktigt inbetalda avgifter
Konsumenten skulle flytta och sade upp sitt bredbandsavtal via telefon varpå operatören skickade en uppsägningsblankett som konsumenten glömde att skicka tillbaka till operatören. Över ett år efter uppsägningen upptäckte konsumenten att operatören fortsatt att debitera henne månadsvis via autogirot och begärde därför återbetalning. Operatören nekade med hänvisning till att operatören trott att hon ville fullfölja...
ARN 2007-0518 - Skadeståndsanspråk inte kopplat till ekonomisk skada
Konsumenten sade upp sitt bredbandsabonnemang som hade en bindningstid på tre månader. Uppkopplingen skulle kopplas ur när bindningstiden gått ut. Bredbandsabonnemanget kopplades dock inte ur förrän fyra månader efter bindningstidens utgång. Detta medförde att inkopplingen av ett nytt abonnemang inte kunde ske under hela denna period. Konsumenten yrkade 19 000 kronor i skadestånd för de...
ARN 2007-0514 – Förändring av programinnehållet i en kanal gav rätt till hävning av avtalet
En konsument hade ingått ett tv-abonnemangsavtal med bindningstid och en av de kanaler som ingick i abonnemanget innehöll golfsändningar. Operatören ändrade innehållet i kanalen och lyfte ut golfsändningarna som i stället sändes i en egen kanal. Konsumenten erbjöds att lägga till den kanalen till sitt kanalutbud mot en extra kostnad. Konsumenten krävde istället att få...
ARN 2006-3477 - Bindningstid för dödsbo inte oskälig 
Ett dödsbo yrkade hävning av ett tv-abonnemang och angav som grund att det är oskäligt att kräva att dödsboet ska anses bundet av abonnemangsavtalet trots att den som tecknat abonnemanget avlidit. Operatören hänvisade att dödsboet är bundet av avtalet enligt 21 kapitlet 2 § ärvdabalken. ARN ansåg det ostridigt att konsumenten ingått ett bindande abonnemangsavtal....
ARN 2005-6353 - Mobiltäckning, ingen utfästelse från säljaren
En konsument ingick avtal om en mobiltelefon med tillhörande abonnemangsavtal. Då täckningen visade sig vara mycket dålig och ibland saknades helt yrkade hon hävning och åberopade som grund att tjänsten var felaktig då täckningen var dålig. ARN uttalade att det får anses allmänt känt att mobiltelefonnät har varierande täckning över landet och att det därför...
ARN 2005-6161 - Mobiltäckning, särskild utfästelse av säljaren
Två konsumenter ingick avtal om två mobiltelefoner med tillhörande abonnemangsavtal. Vid köpet ifrågasatte de nättäckningen där de bodde. Säljaren hävdade att det skulle finnas täckning och visade en karta över området och sa att det inte var någon skillnad mot deras tidigare operatör. Mobilerna fungerade dock inte överhuvudtaget. ARN bedömde att det av utredningen i...
ARN 2001-2785 - Samtalspotter, uppsägning, inte oskäligt avtalsvillkor
Avtalsvillkor för mobilabonnemang som innebär att abonnentens innestående samtalspotter inte återbetalas när konsumenten själv säger upp abonnemanget, och där skälen för uppsägningen inte kan hänföras till förhållande på bolagets sida, ansågs inte oskäligt av nämnden. I förhållande till tjänsten, konsumentens sammantagna rättigheter och möjligheter enligt avtalet ansåg ARN att det aktuella villkoret inte medför en...