Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2018–14975 - Rätt till ersättning för teknikerkostnad vid fel på tjänsten i en månad
En konsument fick vid upprepade tillfällen avbrott på sina bredbandstjänster under en tremånadersperiod. Konsumenten felsökte på egen hand och tog senare hjälp av en tekniker som konstaterade att felet inte låg i konsumentens utrustning. Processen drog ut på tiden. Konsumenten yrkade på hävning samt ersättning för avbrotten och teknikerkostnaden. Operatören erbjöd viss kompensation men konsumenten...
ARN 2018–13776 - Konsumenten fick häva avtal när tjänsten inte kommit igång efter två månader
En konsument beställde bredband men tjänsten fungerade inte vilket konsumenten påtalade vid ett par tillfällen. När tjänsten fortfarande inte fungerade efter ca sex veckor ville konsumenten häva avtalet. Operatören svarade dock inte på konsumentens meddelanden om detta. Den förre fastighetsägaren hade uppgett att det inte fanns någon pågående tjänst kopplad till fastigheten. Operatören anförde att...
ARN 2018–10817 - Muntligt löfte om uppsägning vid flytt till ny adress kunde inte bevisas
Konsumenten beställde tv och bredband och ville försäkra sig om att tjänsten även skulle fungera på den adress dit senare konsumenten skulle flytta. Säljaren sade att det inte skulle vara några problem att säga upp tjänsten om denna inte kunde levereras till den nya adressen. När konsumenten senare ville säga upp tjänsten hänvisade operatören till...
ARN 2018–10612 - Ångerrätt vid påfyllning av kontantkort
Konsumenten beställde påfyllning av kontantkort för en kabel-tv-tjänst. Kortet fungerade inte och konsumenten ville avsluta avtalet men nekades då operatören menade att ångerfristen löpt ut. Operatören hänvisade till avtalsvillkoren där det står att ångerrätten för påfyllning av kontantkort slutar att gälla om det datum då påfyllningen börjar användas inträffar inom ångerfristen. Eftersom konsumenten hade meddelat ånger...
ARN 2018–07965 - Lägre hastighet än avtalat vid trådlös anslutning är inte fel på tjänsten
En konsument beställde bredband, telefoni och tv-tjänster och bredbandet skulle ha en hastighet på 100 Mbit/s. Bredbandet kom inte upp i denna hastighet och tv:n hade dålig funktion. Konsumenten reklamerade och krävde ominstallation, i andra hand återbetalning av abonnemangskostnader och även skadestånd. Konsumenten yrkade också på hävning av tjänsterna. Operatören hänvisade till villkoren där det...
ARN 2018-17609 – Ingen rätt att avbeställa kostnadsfritt efter 24 månader då merparten av arbetet var gjort
Konsumenten beställde fiberanslutning den 12 september 2016. När installationen inte hade färdigställts den 19 september 2018 meddelade konsumenten att denne ville häva avtalet. Konsumenten menade att eftersom företaget inte levererat enligt avtal skulle det inte kosta något att häva avtalet. Konsumenten ville även att fiberleverantören kostnadsfritt skulle ta bort sitt material på fastigheten. Fiberleverantören menade...
ARN 2018-17274 – Operatörens ansvar att ge rätt prisinformation när avtal ingås via fiberleverantörens hemsida
Konsumenten beställde en bredbandstjänst på fiberleverantörens hemsida och valde ett kampanjpris om 124 kronor per månad under de tre första månaderna. Tjänsteoperatören fakturerade dock tjänsten till ordinarie pris, vilket innebar en fördubbling av kostnaden för tjänsten. Operatören motiverade detta med att kampanjpriset endast avsåg nya kunder. Konsumenten menade att denna information inte framgått någonstans på...
ARN 2018-16329 – Dyrt när en räkning går till inkasso och Kronofogden
Konsumenten fick en e-faktura om 79 kronor från en operatör som hon menade att hon betalade. Trots detta skickades fakturan vidare till inkasso och Kronofogden och konsumenten krävdes då på nästan 1000 kronor. I konsumentens internetbank stod dock det ursprungliga beloppet som betalt. Operatören menade att historiken i internetbanken visade både betalda och borttagna e-fakturor...
ARN 2018-15473 - Avtal om abonnemang tillsammans med mobiltelefoner och surfplatta bedömdes som avtal om tjänst 
En konsument ingick ett avtal på telefon om ett abonnemang tillsammans med två mobiltelefoner och en surfplatta. Två månader senare begärde konsumenten att få avsluta abonnemanget på grund av bristfällig information. Operatören gick inte med på konsumentens krav. ARN inledde med att uttala att parternas avtal till övervägande del avsåg tillhandahållandet av en tjänst, där...
ARN 2018-15387 – Kvitto som bevis för avtalat pris
En konsument tecknade ett mobilabonnemang och menade att säljaren informerat henne om att en ny mobiltelefon skulle ingå i abonnemanget utan extra kostnad. I avtalet som undertecknades stod det ”pristillägg saknas”. Trots detta fakturerades konsumenten sedan 3839,99 kronor för telefonen. Konsumenten menade att hon blivit felaktigt fakturerad samt att hon nått en muntlig överenskommelse med...
ARN 2018-15121 – Prishöjning tilläts ej - men bindningstid inget hinder i sig
Konsumenten beställde i juli 2018 ett bredbandsabonnemang för 169 kronor per månad med tolv månaders bindningstid. Några månader senare aviserade operatören en prishöjning till 269 kronor per månad. Som skäl angav operatören att stadsnätet höjt avgifterna för operatören. Konsumenten menade dock att det senaste avtalet mellan operatören och stadsnätet hade tecknats redan i maj. Då...
ARN 2018-14690 - Operatören hade inte gett tillräcklig information om kostnad för teknikerbesök
En konsument beställde teknikerbesök vid felanmälan av bredbands/tv-tjänst. I samband med detta bifogade operatören en skärmdump där det stod att teknikern hade informerat konsumenten om eventuell debitering men enligt konsumenten bevisade denna skärmdump ingenting. Enligt konsumenten hade denne inte heller fått någon information om eventuell debitering vid anmälningstillfället. Operatören menade att konsumenten, i samband med...