Är du journalist?
Kontakta oss gärna med frågor.
Här listar vi vårt arkiv på händelser 2010-2021.
Om du har drabbats av kostnader för den aktuella tjänsten som du inte anser korrekta kan du kontakta Echovoxs kundtjänst.
Om du inte är nöjd med det besked du får av Echovox eller har någon annat klagomål på tjänsten är du alltid välkommen att göra en anmälan till Rådet via vår hemsida. Då kan vi hjälpa till att kontakta Echovox.
Betalsamtal omfattas inte av de nya rutinerna utan det fungerar precis som vanligt när man ringer till 0900-, 0939, 0944 eller 099-nummer.
Om du har några problem med en betalteletjänst, mobil tjänst eller betalsamtal, kan du precis som tidigare skicka in en anmälan till ERB så kan vi försöka hjälpa till att reda ut ärendet och bidra till en bra lösning.
Utöver WyWallet finns även ett antal andra aktörer som tillhandahåller betaltjänster, som kan beställas via mobilen men som faktureras separat av respektive företag eller dras från ett i förhand registrerat bankkort. Om du får problem med betaltjänster som du köpt via något annat företag än WyWallet får du vända dig direkt till det företag som debiterat eller fakturerat dig.
En del kollektivtrafikbolag har valt att använda andra system för sms-biljetter än WyWallet, exempelvis SL och Västtrafik. För att få reda på hur du ska göra för att kunna betala biljetter med sms där du bor får du kontakta ditt lokala kollektivtrafikbolag.
ERB har fått in ett antal anmälningar avseende dessa tjänster. Vid dessa anmälningar synes användarna inte förstått att det kostat pengar att delta i tävlingen trots att prisinformation finns både i marknadsföringen och i de sms-meddelanden man tar emot. Vi vill därför återigen informera om dessa tjänsters existens och med eftertryck framföra att det är viktigt att man läser noga vad som står i marknadsföringen innan man börjar delta i den typen av tävlingar.
På landningssidan går det sedan att klicka direkt på videouppspelningar. Om man gör det kommer man till en sida där man åter får information om att det rör sig om en prenumerationstjänst och att aktuellt abonnemang kommer debiteras om man trycker på knappen nedanför som är märkt;”ok”. Då startar en prenumeration som kostar 89 kr i veckan och ett bekräftelse-sms skickas till aktuella mobilnummer.
I samtlig marknadsföring av dessa tjänster som ERB har granskat har det funnits prisinformation och information om att det är en prenumerationstjänst, både i marknadsföringen på internet och i de SMS som skickas till mobilnumret.
Trots detta synes det som att en del konsumenter inte uppmärksammar prisinformationen och uppfattar det som att tjänsten ska vara gratis och att det ska röra sig om engångsdebiteringar.
Om man har startat en sådan här prenumeration kan man avsluta den genom att smsa ordet ”stopp” till företagets kortnummer 72401. Detta sms kostar lika mycket som ett vanlig sms och prenumerationen ska efter detta upphöra.
Tele2 invände mot KO:s yrkande att bolaget i sina avtalsvillkor uttryckligen uppmanar abonnenter att reklamera fakturor som anses vara felaktiga. Bolaget anförde vidare att abonnenten alltid kan få anstånd med att betala den del av en faktura som utgör betalning av en förmedlad tjänst, om abonnenten invänder att debiteringen är felaktig, till dess att tvisten med tjänsteleverantören är slutgiltigt avgjord. Bolaget menade därför att det av KO ifrågasatta avtalsvillkoret endast var avsett att tillämpas i situationer då en abonnent underlåter att betala en faktura, helt eller delvis, utan att meddela Tele2 orsaken till den uteblivna betalningen.
Tele2 anförde vidare att bolaget har rätt att stänga av mobiltelefonabonnemang vid utebliven betalning och att detta följer av lagen om elektronisk kommunikation (LEK), 5 kap. 19 §. KO invände att LEK inte är tillämplig på betalteletjänster. KO hänvisade också till en MD-dom från 1994 (MD 1994:31), där domstolen funnit att Telia inte hade rätt att stänga av mobiltelefonabonnemang på grund av att abonnenten inte hade betalat för en betalteletjänst.
Marknadsdomstolen finner ingen anledning att betvivla Tele2:s uppgifter om att abonnenter som bestrider kostnader för förmedlade tjänster till bolaget beviljas anstånd med att betala den delen av fakturan till dess att tvisten slutligt avgörs. Detta utgör enligt MD en avgörande skillnad jämfört med avgörandet MD 1994:31, eftersom det avtalsvillkor som då bedömdes av domstolen innebar att det saknades möjlighet att reklamera fakturan och innehålla betalning av det tvistiga beloppet. En annan skillnad jämfört med 1994-års avgörande är enligt MD att synen på betalteletjänster har förändrats och att de numera måste anses ha ett klart samband med telefonitjänsten som tillhandahålls av operatören.
MD konstaterar också att LEK är tillämplig på teleoperatörers förmedling av innehålls- och betalsamtalstjänster. Att teleoperatörer, i avsaknad av reklamation från konsumenter, ges en möjlighet till avstängning av abonnemanget vid utebliven betalning för telefonräkningar som även innehåller betalteletjänster, kan enligt MD inte anses medföra att avtalsvillkoret är oskäligt.
I sammanhanget kan informeras att du som konsument, om du inte fått kontakt med innehållsleverantören eller är missnöjd med företagets svar, alltid kan vända dig till ERB som kan hjälpa till att reda ut vad som skett. Till Rådet vänder du dig också om du vill anmäla en betalteletjänsts marknadsföring eller innehåll eller har några andra frågor som rör betalteletjänster. Klicka bara på fliken anmälan upptill på hemsidan och följ instruktionerna på sidan du kommer till så kan ERB försöka hjälpa dig med ditt problem.
MD:s dom kan du läsa i sin helhet här.
ERB har också sett ett behov av att förtydliga gällande regler om direktmarknadsföring av betalteletjänster till telefon. Under de senaste åren har ERB sett exempel på att företag som tillhandahållit tjänster, exempelvis olika värderingstjänster på internet, har haft med en klausul i sina avtalsvillkor som inneburit att konsumenten förbundit sig att ta emot direktmarknadsföring från företaget och dess samarbetspartners. Avtalsvillkoren har ofta placerats långt ned i en längre villkorstext och har även på andra sätt varit svårtillgängliga för konsumenter. Konsumenter som ingått sådana avtal har sedan mottagit oönskad marknadsföring i form av sms eller WAP-push meddelanden. Enligt den sedan tidigare gällande regeln får sådan direktmarknadsföring inte ske utan kundens uttryckliga medgivande. Regelns nya utformning innebär egentligen inte någon förändring utan endast ett förtydligande av vad som utgör ett uttryckligt medgivande. Regeln föreskriver i sin nya lydelse att ett uttryckligt medgivande måste lämnas separat och inte får ingå som ett avtalsvillkor vid köp av en annan tjänst.
Den nya utgåvan innebär också en skarpare formulering av de regler som sedan tidigare föreskriver att personer under 18 år, eller personer som utger sig för att vara under 18 år, inte får förekomma i tjänster som har ett sexuellt innehåll, eller i marknadsföringen av sådana tjänster. Den nya utformningen av reglerna är avsedda att förtydliga att barn inte får framställas på ett sexuellt sätt eller i ett barnpornografiskt sammanhang, vare sig i innehållet i betalteletjänster eller i marknadsföringen av sådana tjänster.
En annan nyhet är skärpta regler för marknadsföring och tävlingar i TV. Vid marknadsföring av betalteletjänster i TV ska prisinformation lämnas både visuellt och audiellt, enligt de nya reglerna. Reglerna för marknadsföring av tävlingar har tillförts ett helt nytt stycke om tävlingar i TV, där tittarna uppmanas att ringa ett betalnummer för att exempelvis svara på ordgåtor och få möjlighet att tävla om priser. ERB har mottagit ett antal klagomål mot denna typ av tävlingar från konsumenter som ringt till tävlingen men inte kommit fram till själva programmet utan endast kommit till en telefonsluss. De konsumenter som vänt sig till ERB har anfört att de inte förstått att de debiterades även för samtal som inte kopplades fram till programmet. ERB har därför funnit anledning att införa specifika regler för sådana tävlingar, som bland annat föreskriver att programledaren för ett sådant tävlingsprogram regelbundet måste informera om kostnaden för att ringa till programmet samt om att alla samtal debiteras, inte enbart de som kopplas fram till programmet. Under sådana program måste också information lämnas löpande om hur många samtal som ringts till det angivna betalnumret under programmets gång.
Vidare tillkommer en regel om att ett sms måste skickas till användaren varje gång en debitering för en mobil betalteletjänst som kan kosta mer än tio kr har skett. Bakgrunden till denna nya regel är att ERB uppmärksammat problem med tjänster där debitering sker, efter beställning via sms eller WAP, utan att konsumenten efteråt får information om att debitering skett. Det finns ett behov av att tillhandahålla information om debiteringar, inte bara vid prenumerationstjänster, utan också vid styckköp. Sms:et ska fungera som ett kvitto och innehålla information om tjänsten samt om debiterat belopp.
Slutligen införs i den nya utgåvan ett helt nytt kapitel, under punkten G, som innehåller föreskrifter för tjänsteleverantörers kundtjänst. Bakgrunden till införandet av detta nya kapitel är att ERB sedan den 1 oktober utövar tillsyn över reglerna i den på marknaden gällande Code of Conduct, CoC. CoC, som endast omfattar mobila betalteletjänster, föreskriver bland annat att alla tjänsteleverantörer ska tillhandahålla en kundtjänst som är tillgänglig alla vardagar och som har personal som behärskar svenska språket i tal och skrift. För att samma regler ska gälla för hela marknaden, både för mobila tjänster och betalsamtalstjänster, inför ERB därför ett helt nytt kapitel som innehåller i stort sett samma föreskrifter som CoC.
De tillkommande reglerna tas upp under punkterna A.1.a, A.1.c, A.2, A.3, A.5.a, A.6.a, B.1.c och G. ERB uppmanar samtliga företag och andra berörda att noggrant tillgodogöra sig de omarbetade reglerna och tillse att tidigare regelsamlingar ersätts med den här föreliggande upplagan. Den nya utgåvan av reglerna finns nu tillgänglig här.
ERB har fått in ett antal anmälningar från personer som fått ett sms med en sådan PIN-kod och därefter blivit uppringda av en person som påstått sig ha skickat ett sms till fel person och bett att få PIN-koden uppläst. Med hjälp av PIN-koden har personen sedan kunnat bekräfta beställningen. Det krävs bekräftelse med en unik PIN-kod för varje köp, så det är inte möjligt att göra fler köp från någon annans mobilnummer utan att få tillgång till en ny kod. Det pågår diskussioner om att förändra beställningsprocessen för att förhindra framtida missbruk av detta slag.
I andra ärenden som ERB hanterat har det visat sig vara barn som använt Bokus tjänster utan föräldrarnas tillstånd. Andra företag som använder liknande betalsystem är Zong, Daotec/Daopay, Allopass och Surfpin. Om ditt barn har använt någon av dessa tjänster, eller om du på något annat sätt har problem med dessa tjänster kan du göra en anmälan.
Trots detta synes det som att en del konsumenter inte uppmärksammar prisinformationen och uppfattar det som att det ska vara gratis att delta i tävlingen. ERB har inlett en granskning av flera av tävlingarna, men vi vill också uppmana till försiktighet vid deltagande i tävlingar på internet.
Om du har fått marknadsföring för dessa tävlingar via mail beror det ofta på att du deltagit i andra tävlingar på internet och i dessa, som ett villkor för att delta, varit tvungen att acceptera att ta emot marknadsföring för andra tjänster och därför uppgett din mailadress. En del konsumenter uppger att de känt sig stressade av att det kommit mycket information på kort tid. Låt dig aldrig stressas till att gå med i en tävling om du är osäker på villkoren. Se alltid till att du får tid att ta till dig all tillgänglig information innan du går vidare. Om du tycker att det går för fort kan du alltid avbryta istället för att gå vidare i tävlingen.
Om man fått en faktura av detta slag utan att aktivt acceptera att ingå aktuellt avtal kan man bestrida fakturan. Detta gör man då lämpligast genom att kort tillskriva företaget och ange att man bestrider fakturan på rättsliga grunder. Om man inte i förväg har fått information om avtalsvillkoren så har inte något giltigt avtal ingåtts. Det är därefter företaget som har att bevisa att giltigt avtal ingåtts.
Pitacassis internettest är inte en av operatörerna förmedlad tjänst och debiteras inte på telefonräkningen. Den är därför inte en betalteletjänst och ERB kan inte hjälpa konsumenter som drabbats av tjänsten. För att få hjälp med att bestrida fakturan kan man vända sig till konsumentvägledningen i sin kommun.
Om du har fått marknadsföring för dessa tävlingar via mail beror det ofta på att du deltagit i andra tävlingar och i dessa, som ett villkor för att delta, varit tvungen att acceptera att ta emot marknadsföring för andra tjänster och därför uppgett din mailadress. En del konsumenter uppger att de känt sig stressade av att det kommit mycket information på kort tid. Låt dig aldrig stressas till att gå med i en tävling om du är osäker på villkoren. Se alltid till att du får tid att ta till dig all tillgänglig information innan du går vidare och om du tycker att det går för fort kan du alltid avbryta istället för att gå vidare i tävlingen.