Opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet. Neutral mötesplats för dialog och samverkan. Kostnadsfri vägledning till privatpersoner och enskilda företagare.
Telekområdgivarna ger opartisk vägledning om tv, telefoni och bredband, samt ger vägledning om fiberanslutningar och hanterar anmälningar om förmedlade tjänster på mobilräkningen, betalteletjänster.
Svenska Stadsnätsföreningen ingår samverkansavtal med Telekområdgivarna, vilket ger 150 stadsnät och deras kunder juridisk vägledning. Avtalet stärker samarbetet och skapar större kompetens för att möta konsumentutmaningar inom telekommarknaden. Denna kollektivanslutning bidrar positivt till branschens utveckling.
Semestra smart i sommar genom att undvika dyra roamingavgifter. Var försiktig med dataanvändning och gränser till icke-EU-länder. Kontrollera abonnemangets villkor och kostnadstak. Tänk på automatiska tjänster som konsumerar data. Ha koll på din telefon vid stöld.
Antalet klagomål till Telekområdgivarna minskade med 32 % 2024. Trots detta kvarstår problem med vilseledande försäljning och svårigheter att säga upp avtal. Konsumenter uppmanas att noggrant läsa villkor och vara vaksamma vid avtalsteckning.
Ibland kan det kännas svårt att snabbt och enkelt komma i kontakt med sin operatör. Det kan i vissa fall bero på de krav som ställs på operatörerna att vara säkra på att det verkligen är du som försöker komma i kontakt med dem. De vill också försäkra sig om att den information de ger ut skickas på ett säkert sätt.
Post- och telestyrelsen har lanserat en tjänst för dig som är osäker på det digitala samhället. Här finns mycket praktisk hjälp som underlättar det digitala livet.
Eftersom vi är opartiska, ger vi inga råd om vilken leverantör som är bäst, eller vilket abonnemang som är billigast. Däremot kan vi hjälpa till att reda ut begreppen kring olika tekniker och vad du bör tänka på innan du skaffar abonnemang med hjälp av enkla checklistor.
Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.
I vissa fall kan master för 4G störa utsändningen av marksända tv.-kanaler. Har du problem med dessa kan du behöva ett filter som vi skickar ut kostnadsfritt. Klicka här för att veta mer och göra en anmälan.