Opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet. Neutral mötesplats för dialog och samverkan. Kostnadsfri vägledning till privatpersoner och enskilda företagare.
Vi önskar alla en God Jul och Gott Nytt År! Vår telefonrådgivning är stängd fr o m den 20 december och öppnar igen den 7 januari 2025. Du kan dock som alltid skicka in ditt ärende via vårt webbformulär.
Telekområdgivarna ger opartisk vägledning om tv, telefoni och bredband, samt ger vägledning om fiberanslutningar och hanterar anmälningar om förmedlade tjänster på mobilräkningen, betalteletjänster.
Svenska operatörer samarbetar för att stoppa spoofing av mobilnummer. Leissner Data har fått i uppdrag att etablera en teknisk plattform som möjliggör samverkan och blockering av bedrägliga samtal från utlandet till svenska mobilnummer.
Under Black Week och julen ökar bedrägeriförsök, ofta via bluffsms och webbplatser. Var försiktig, ifrågasätt erbjudanden, ge inte ut personlig information och var skeptisk till för bra erbjudanden. Sprid information för att skydda nära och kära.
Telekområdgivarna utökar verksamheten och introducerar associerade partners för mindre operatörer. Detta främjar samarbete, dialog och följsamhet till ökade uppföranderegler, med målet att skapa en bättre telekommarknad och öka kundnöjdheten. Första partnern är Chilimobil.
Ibland kan det kännas svårt att snabbt och enkelt komma i kontakt med sin operatör. Det kan i vissa fall bero på de krav som ställs på operatörerna att vara säkra på att det verkligen är du som försöker komma i kontakt med dem. De vill också försäkra sig om att den information de ger ut skickas på ett säkert sätt.
Post- och telestyrelsen har lanserat en tjänst för dig som är osäker på det digitala samhället. Här finns mycket praktisk hjälp som underlättar det digitala livet.
Eftersom vi är opartiska, ger vi inga råd om vilken leverantör som är bäst, eller vilket abonnemang som är billigast. Däremot kan vi hjälpa till att reda ut begreppen kring olika tekniker och vad du bör tänka på innan du skaffar abonnemang med hjälp av enkla checklistor.
Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.
I vissa fall kan master för 4G störa utsändningen av marksända tv.-kanaler. Har du problem med dessa kan du behöva ett filter som vi skickar ut kostnadsfritt. Klicka här för att veta mer och göra en anmälan.