Opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet. Neutral mötesplats för dialog och samverkan. Kostnadsfri rådgivning till privatpersoner och enskilda företagare.
Telekområdgivarna ger opartisk rådgivning om tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar och tar emot anmälningar om förmedlade tjänster på mobilräkningen, betalteletjänster.
Telekområdgivarna utökar verksamheten och introducerar associerade partners för mindre operatörer. Detta främjar samarbete, dialog och följsamhet till ökade uppföranderegler, med målet att skapa en bättre telekommarknad och öka kundnöjdheten. Första partnern är Chilimobil.
Under första halvåret 2024 var 75 procent av Telekområdgivarnas ärenden klagomål, främst rörande vilseledande avtalsförsäljning, felaktig prissättning och problem med uppsägningar. De flesta klagomål hade kunnat undvikas med bättre kunskap och vi tipsar här om att noga kontrollera avtal och göra uppsägningar skriftligt för att undvika problem.
En ny Branschöverenskommelse om etisk försäljning har nyligen signerats av mobiloperatörer och nätägare, vilket ersätter en tidigare Handlingsplan. Denna överenskommelse fokuserar på proaktivitet och utbildning i konsumenträtt för att förhindra oetisk försäljning. Telekområdgivarna tar ledningen i detta arbete för att skapa Sveriges bästa konsumentmarknad.
Ibland kan det kännas svårt att snabbt och enkelt komma i kontakt med sin operatör. Det kan i vissa fall bero på de krav som ställs på operatörerna att vara säkra på att det verkligen är du som försöker komma i kontakt med dem. De vill också försäkra sig om att den information de ger ut skickas på ett säkert sätt.
Post- och telestyrelsen har lanserat en tjänst för dig som är osäker på det digitala samhället. Här finns mycket praktisk hjälp som underlättar det digitala livet.
Eftersom vi är opartiska, ger vi inga råd om vilken leverantör som är bäst, eller vilket abonnemang som är billigast. Däremot kan vi hjälpa till att reda ut begreppen kring olika tekniker och vad du bör tänka på innan du skaffar abonnemang med hjälp av enkla checklistor.
Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller därför utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler för enskilda firmor.
I vissa fall kan master för 4G störa utsändningen av marksända tv.-kanaler. Har du problem med dessa kan du behöva ett filter som vi skickar ut kostnadsfritt. Klicka här för att veta mer och göra en anmälan.