Översikt

Särskilda regler gäller för företag som ingår avtal med dig som är konsument. De krav som ställs på operatörer beror till viss del på försäljningskanalen. Därför är det bra att läsa informationen under fliken för den försäljningskanal som är aktuell för dig. Avtal kan ingås muntligt eller skriftligt.

Vad menas med skriftligt avtal?

Med skriftliga avtal menas både avtal du skriver under för hand och sådana som du signerar digitalt via e-post, sms eller liknande. Vid telefonförsäljning finns det ett skriftlighetskrav.

Operatören ansvarar för att informationen vid försäljningstillfället och i avtalet är tydlig och att den följer lag och god sed.

  • Viktigt! Om du ingår ett skriftligt avtal ansvarar du för att läsa igenom hela avtalet innan du skriver under. Du är bunden av det skriftliga avtalet även om du missförstår det eller inte har läst igenom det finstilta.
  • Om du får muntliga löften av säljaren som är viktiga för dig, är det viktigt att få med det i det skriftliga avtalet eller få en skriftlig bekräftelse som visar vad du blivit lovad.

Är ett muntligt avtal giltigt?

Avtal får ingås muntligt om det inte finns ett skriftlighetskrav, se exempelvis under telefonförsäljning.

Operatören ansvarar för att information under försäljningssamtalet är tydlig och att den följer lag och god sed. Om det finns en inspelning av samtalet kan du begära att få lyssna på den om du är osäker på vad som sagts.

  • Viktigt! Om du fått ett muntligt löfte av en säljare så gäller det som en del av avtalet. Du kan dock behöva bevisa löftet. Telekområdgivarna råder dig därför alltid att se till att få muntliga överenskommelser nedskrivna eller inspelade.

Mer information
Här hittar du sammanfattningar av beslut från ARN som handlar om muntliga och skriftliga avtal samt orderbekräftelse.

Vad är speciellt med konsumentavtal?

Särskilda regler finns för att ge dig som konsument ett skydd. Definitionen av en konsument är enligt lag "en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet". Om du främst använder ett abonnemang privat kan du därför i vissa fall ses som konsument även om operatören menar att du ingått ett företagsabonnemang, vilket medför att du omfattas av konsumenträtten.

Vad kan jag göra om jag fått ett företagsabonnemang fast jag är privatperson?

Om du anser att du fått ett avtal på ett företagsabonnemang trots att du anser dig vara konsument bör du skicka ett mejl eller ett brev till operatören så snart som möjligt och påtala detta. Spara en kopia. 

  • Om du blev uppringd och avtalet ingicks på telefon kan du i första hand invända att avtalet är ogiltigt eftersom avtal med konsumenter numera kräver skriftlig accept.
  • I andra hand kan du framföra att du åberopar ångerrätt.
  • Om du fått räkningar för företagsabonnemang kan du samtidigt meddela att du bestrider dessa.

Mer information
Här hittar du sammanfattningar av beslut från ARN som handlar om företagsavtal som tecknats med privatperson.

Vad händer om vi inte är överens angående ett avtal?

Huvudregeln är att den som påstår att ett avtal har ingåtts måste bevisa det. För att operatören ska kunna bevisa att ett bindande avtal ingåtts ska operatören kunna visa att du uttryckligen har accepterat avtalet. För att du ska kunna bevisa att ett bindande avtal ingåtts ska du kunna visa att operatören har lämnat en accept - bekräftelse - till dig.

Om både du och operatören är överens om att ett avtal har ingåtts, men ni är inte överens om innehållet, så är huvudregeln att den som påstår att avtalet har visst innehåll ska bevisa det.

Om ni inte är överens kan du klaga till operatören.

Mer information
Här hittar du sammanfattningar av beslut från ARN som handlar om partsavsikt samt att bevisa avtal.

Var hittar jag information om priser och villkor?

Ett företag måste lämna prisinformation på det ställe där produkten säljs. Informationen ska innehålla tjänstens pris i kronor, inklusive moms och andra skatter. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader ska detta anges särskilt. Prisinformationen ska vara korrekt och tydlig och ska lämnas skriftligt om du inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.

Har avtalet ingåtts med behörig person?

För att avtalet ska anses bindande måste operatören kunna bevisa att avtalet ingåtts med behörig person, det vill säga abonnenten, eller att fullmakt finns. Säljaren ska därför alltid kontrollera att du är behörig att ingå avtalet genom att fråga om du är abonnent eller har fullmakt att ingå avtal för abonnentens räkning.

Mer information
Här hittar du sammanfattningar av beslut från ARN som handlar om fullmakt. Se även Telekområdgivarnas uppföranderegler punkt 1.1.