Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Hur kan jag klaga på att leveransen är försenad?
Kontakta operatören och meddela att tjänsten inte levererats. Om operatören inte kan lösa problemet, och du vet eller misstänker att förseningen inte beror på något förhållande hos dig, bör du skicka ett skriftligt klagomål till operatören Viktigt! En förutsättning för att få häva avtalet eller begära skadestånd på grund av leveransförseningen är att du klagar...
När ska tjänsten levereras?
Normalt står det i ditt avtal vilken leveranstid som gäller. Om tid för leverans inte har avtalats anses operatören vara försenad om tjänsten inte levereras inom den tid som är skälig med hänsyn till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning. Skälig tid kan alltså vara olika från fall till...
Vilken operatör tillhör numret som ringt mig?
Om du vill ta reda på vilken operatör ett visst telefonnummer tillhör kan du göra det via Post-och telestyrelsens nummersök. Observera att om numret tillhör en operatör som erbjuder traditionell fast telefoni via telejacket kan sökningen visa Telia som operatör trots att abonnemangsavtalet kan ha ingåtts med en annan operatör.
Kan man fortfarande få fast telefoni?
Ja, du kan ha fast telefoni, t ex bredbandstelefoni eller IP-telefoni eller mobil hemtelefoni. Fast telefoni via kopparnätet är under avveckling och det sker ingen nyförsäljning.
Vad är viktigt att veta när jag byter internetleverantör?
Din nuvarande operatör ska se till att du kan byta till en ny bredbandsoperatör utan avbrott i tjänsten förutsatt att det är tekniskt möjligt. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att ditt bredbandsabonnemang sägs upp när bytet har genomförts, såvida du inte har sagt upp avtalet vid ett tidigare tillfälle under operatörsbytet. Din nuvarande operatör...
Vad händer med min e-postadress när jag byter bredbandsleverantör?
Om du använder en gratis webbaserad tjänst för e-post med tillhörande e-postadress (exempelvis Hotmail, Gmail eller Yahoo!) har du tillgång till denna oavsett vilken operatör du har. Det enda som behövs är tillgång till internet. Om du har en e-postadress från din operatör bör du fråga din nuvarande och din nya operatör om du kan...
Vilken information ska jag få vid byte av bredbandsoperatör?
Din nuvarande operatör är, i samband med att du byter bredbandsoperatör, skyldig att skriftligen informera dig om: När avtalet sägs upp och när det upphör att gälla genom bytet, såvida du inte redan sagt upp avtalet vid en tidigare tidpunkt Eventuell kvarvarande bindningstid, fakturering och andra krav enligt avtalet Hantering av eventuell utrustning som du...
Har jag rätt till ersättning om jag fått fel information utan att ha ingått ett avtal?
Operatörerna kan vara skyldiga enligt lag att ge dig viss information innan du ingår ett avtal, exempelvis vid marknadsföringen av en tjänst. Om en operatör inte ger dig sådan information så kan du som konsument i vissa fall ha rätt till ersättning för de kostnader som du fått på grund av detta. Bland annat förutsätter...
Varför har jag fått en faktura trots att jag sagt upp avtalet?
Kontrollera med operatören varför du fått fakturan. Det kan exempelvis handla om uppsägningstid, fakturering av samtalskostnader i efterskott eller att det av någon anledning inte finns ett avslut registrerat på abonnemanget. Tänk på att om ni inte är överens om att du sagt upp abonnemanget, så bär du bevisbördan för det.
Jag har bindningstid och vill säga upp, vad kan jag få betala?
Om du har bindningstid behöver du normalt betala en klumpsumma för resterande tid i en slutfaktura.
Får jag säga upp ett avtal åt någon annan?
Huvudregeln är att du inte får säga upp någon annans abonnemang. Om abonnenten vill ha hjälp av dig att avsluta sitt abonnemang, kan abonnenten ge dig en fullmakt att göra det.
Hur säger jag upp en tjänst?
Du kan göra en uppsägning på flera olika sätt. Du kan fråga din operatör hur de önskar att uppsägningen sker men det finns inga lagliga krav för i vilken form uppsägning av avtal ska ske. Avtalsvillkor som exempelvis ställer krav på skriftlig uppsägning anses vara oskäliga och är därmed otillåtna. Om du har gjort en...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.