Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Vad kan jag få betala om jag avbeställer min fiberanslutning?
Om du avbeställer innan leveransen har slutförts har företaget rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts och för arbete som måste utföras trots avbeställningen. Ersättningen får endast motsvara priset på det som faktiskt har utförts. Företaget har även rätt till ersättning för förluster i form av kostnader för den återstående...
Får operatören ta ut en fakturaavgift?
Om operatören tar ut en fakturaavgift måste det framgå av avtalet. Fakturaavgiften ska framgå av avtalet eller operatörens prislista. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan...
Jag har köpt en fastighet och nu vill leverantören att jag ska betala anslutningen fast den beställdes av den tidigare ägaren. Måste jag betala?
Avtal om fiberdragning är knutet till fastigheten. Om den tidigare ägaren inte betalat anslutningen, och ni inte har någon överenskommelse om vem som ska betala, är det ägaren till fastigheten, du, som är betalningsskyldig när anslutningen är slutförd och ska betalas. Det är alltså viktigt att kontrollera sådana kommande utgifter med säljaren/mäklaren innan du skriver...
Varför fungerar inte min fiber när jag flyttat in i en ny bostad och operatören säger att porten är blockerad?
När du beställer en ny tjänst kan din operatör ibland se om en annan tjänst blockerar nätet redan vid avtalstillfället. Du kan då få frågan om tjänsten tillhör någon annan och i så fall ska stängas ned när din nya tjänst aktiveras; Om din tjänst inte aktiveras när den ska bör du kontakta din bredbandsoperatör...
Måste jag betala en fakturaavgift?
Ja, men fakturaavgiften måste i så fall framgå av avtalet. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan göra något för att slippa avgiften eftersom detta kan...
Operatören har skickat en faktura för att de skickat ut en tekniker, får de göra det?
Om du felanmält och felet visar sig bero på något förhållande hos dig, exempelvis om det är fel på din privata utrustning, får operatören kräva betalt av dig för att skicka ut en tekniker. För att ha rätt att ta ut en sådan kostnad från dig bör operatören på förhand tala om förutsättningarna innan undersökningen...
Hur gör jag för att felsöka mitt abonnemang om det inte fungerar?
I första hand kan du kontakta din operatör för tjänsten eller leverantören av din fiberanslutning för att kontrollera om det finns några kända driftsstörningar eller planerade avbrott som påverkar din tillgång till internet eller samtal. För tv-sändningar över det marksända nätet kan du kontrollera med Teracom. Om det inte finns några kända driftsstörningar kan operatören...
Hur lång får leveranstiden vara?
Det finns ingen lag som uttryckligen reglerar hur lång tid du som konsument kan vara bunden av en beställning av leverans av fiberanslutning utan det är avtalet som styr detta. Enligt Konsumentverket bör dock leveranstiden som längst vara 24 månader från avtalets ingående. Kontrollera därför vad det står i avtalet om leveranstid och kom ihåg att du...
Hur länge är jag bunden av en beställning?
Det finns ingen lag som uttryckligen reglerar hur lång tid du som konsument kan vara bunden av en beställning av leverans av fiberanslutning. Enligt Konsumentverket bör dock en leveranstid vara längst 24 månader.
Vilka avtalsvillkor har tidigare ansetts oskäliga?
Exempel från Marknadsdomstolen (numera Patent- och marknadsdomstolen, PMD) Avtalsvillkor som är oskäliga mot konsumenter får förbjudas av Patent- och marknadsdomstolen. PMD har bland annat bedömt följande villkor som oskäliga: Krav på skriftlig uppsägning av avtal Begränsning av konsumentens rätt till skadestånd Krav från företaget att muntliga löften skrivs in i avtalet för att vara giltiga...
Vad gäller om ett avtalsvillkor tolkas på olika sätt?
Om ett avtalsvillkor som operatören utformat är otydligt och du och operatören har olika uppfattningar om hur villkoret ska tolkas kan din tolkning ha företräde enligt den så kallade ”oklarhetsregeln”. Denna innebär att oklarheter i ett avtalsvillkor tolkas på ett sätt som är förmånligast för den av parterna som inte har utformat villkoret, i regel...
Är jag bunden av ett oskäligt avtalsvillkor?
Enligt 36 § i avtalslagen kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Vid en oskälighetsbedömning görs en samlad bedömning av omständigheterna och bland annat tas hänsyn till konsumenters särskilda skyddsintresse. ARN har i ett beslut...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.