Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Vad gäller om ett avtalsvillkor tolkas på olika sätt?
Om ett avtalsvillkor som operatören utformat är otydligt och du och operatören har olika uppfattningar om hur villkoret ska tolkas kan din tolkning ha företräde enligt den så kallade ”oklarhetsregeln”. Denna innebär att oklarheter i ett avtalsvillkor tolkas på ett sätt som är förmånligast för den av parterna som inte har utformat villkoret, i regel...
Är jag bunden av ett oskäligt avtalsvillkor?
Enligt 36 § i avtalslagen kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Vid en oskälighetsbedömning görs en samlad bedömning av omständigheterna och bland annat tas hänsyn till konsumenters särskilda skyddsintresse. ARN har i ett beslut...
Vad händer om jag inte får informationen som jag ska ha?
När bristande information kan medföra en påföljd i ditt individuella fall, beror på försäljningsstället. Informationskraven är i första hand av offentligrättslig karaktär, och överträdelser av bestämmelserna får som huvudregel inga påföljder i ditt enskilda fall. Du kan i vissa fall ha rätt till ersättning för de kostnader som du fått på grund av bristande information....
Var hittar jag information om priser och villkor?
Ett företag måste lämna prisinformation på det ställe där produkten säljs. Informationen ska innehålla tjänstens pris i kronor, inklusive moms och andra skatter. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader ska detta anges särskilt. Prisinformationen ska vara korrekt och tydlig och ska lämnas skriftligt om du inte kan få informationen på något annat likvärdigt...
Vad händer om du inte accepterar avtalet skriftligt?
Om du inte skriftligen accepterar anbudet är avtalet ogiltigt. Samma sak gäller om ditt skriftliga godkännande lämnas under pågående samtal. Om avtalet är ogiltigt är du inte skyldig att betala för varor och tjänster som operatören ändå levererar eller utför.
Om det krävs ett skriftligt godkännande, ska samtalet ändå spelas in?
Enligt organisationen Kontaktas branschetiska regler ska samtal som innehåller information om avtalet som kommer att ingås spelas in som ett komplement till skriftlighetskravet. I de fall skriftlighetskrav inte gäller ska den del av samtal som innehåller konsumentens accept av avtalet också spelas in. Observera att detta inte är ett lagkrav men gäller som god sed...
Kan jag bli bunden utan att ha beställt någonting?
En säljare får vid marknadsföringen av en tjänst aldrig leverera tjänsten och kräva betalning för den om du inte uttryckligen beställt den. Säljaren får inte heller skicka fakturor, betalningsavier eller liknande för tjänster du inte beställt och därmed vilseleda dig om din betalningsskyldighet. För betalningsansvar krävs alltså att ett bindande avtal verkligen har ingåtts med...
Är ett muntligt avtal giltigt?
Avtal får ingås muntligt om det inte finns ett skriftlighetskrav. Operatören ansvarar för att information under försäljningssamtalet är tydlig och att den följer lag och god sed. Om det finns en inspelning av samtalet kan du begära att få lyssna på den om du är osäker på vad som sagts. Viktigt! Om du fått ett muntligt...
Vad menas med skriftligt avtal?
Med skriftliga avtal menas både avtal du skriver under för hand och sådana som du signerar digitalt via e-post, sms eller liknande. Vid telefonförsäljning finns det ett skriftlighetskrav. Operatören ansvarar för att informationen vid försäljningstillfället och i avtalet är tydlig och att den följer lag och god sed. Viktigt! Om du ingår ett skriftligt avtal ansvarar du...
Kan operatören stänga min fasta telefon om jag missar att betala min mobilräkning?
Om du blir avstängd ska operatören begränsa avbrottet till den tjänsten som är obetald om det är tekniskt möjligt. Exempel: Operatören får inte stänga av ditt fasta telefonabonnemang på grund av en obetald räkning för ditt mobilabonnemang, eftersom dessa tjänster är oberoende av varandra.
Jag har fått en kopia på en kreditupplysning, varför?
Operatören har rätt att utföra en kreditupplysning innan denne tecknar ett bindande abonnemangsavtal med dig. Efter kreditkontrollen ska du få ett skriftligt meddelande hemskickat om vilka uppgifter som har lämnats ut. Du får det automatiskt och kostnadsfritt från det kreditupplysningsföretag som har lämnat ut kreditupplysningen.
Jag har ett funktionshinder som gör att jag inte kan använda vissa betalsätt, vad kan jag göra?
Vissa operatörer erbjuder dig som är funktionshindrad att få räkningen uppläst av kundtjänsten eller i punktskrift. Hör efter med din operatör vilka alternativ som finns.
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.