Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Mitt autogiro fungerar inte, vad ska jag göra?
I första hand ska du kontakta betalningsmottagaren (operatören) om autogirot inte fungerar. Du kan även kontakta din bank om du vill klaga på att autogirot inte fungerar.
Hur stoppar eller ändrar jag en autogirobetalning?
För att stoppa en betalning kan du kontakta betalningsmottagaren eller din bank. Om du har tillgång till bankens internettjänster kan du innan betalningen genomförts ta bort ditt autogiromedgivande. Om du ska byta operatör bör du kontakta den operatör som är betalningsmottagare och meddela att medgivandet ska avslutas. Du kan även kontakta din bank för att...
Vad händer om jag inte har täckning på kontot när autogirodragningen görs?
Om pengar saknas när dragningen ska göras finns tre olika alternativ för vad som sker: En ny dragning görs dagen efter förfallodagen, ett inbetalningskort skickas ut till dig eller, beloppet dras dubbelt vid nästa betalningstillfälle. Kontrollera med din aktuella betalningsmottagare vilken metod de använder. Eftersom autogirodragningar görs tidigt på förfallodagen behöver du se till att...
Vilka konton kan anslutas till autogiro?
Du kan höra med din bank vilket konto som är lämpligast att ansluta. Om du tecknar autogiromedgivande via din internetbank får du en lista över de konton du kan använda dig av. Banken godkänner vanligtvis även att delade konton, det vill säga konton som disponeras av flera kontohavare, ansluts till autogirot. För att kunna koppla...
Hur gör jag om jag inte kan betala i tid?
Det finns olika anledningar till att inte betala en räkning. Du kan av olika anledningar missa att betala den eller ha svårt att betala en räkning. Om du har svårt att betala en räkning kan du kontakta operatören och förklara din situation. Det kan finnas möjlighet att komma överens om en annan betalningsplan, abonnemangsform eller...
Vad händer om jag inte betalar en faktura?
Om du inte betalar en faktura så kan det innebära att du får en betalningspåminnelse eller att fakturan går till inkasso. Enligt lag om ersättning för inkassokostnader har ett bolag rätt att lägga på 60 kronor för en betalningspåminnelse och 180 kronor för inkassokostnader. Om man fortsatt inte betalar så kan ärendet hamna hos Kronofogden...
Är 4G och 5G bättre än fiber?
Om 4G, 5G och fiber är “bättre eller sämre” beror på vad du jämför – hastighet, stabilitet, täckning, pris eller användningsområde. Här är en jämförelse som kan hjälpa dig: Fiberanslutning Fördelar: Mycket hög hastighet – ofta 100 Mbit/s upp till 1000 Mbit/s (eller mer). Stabilitet – påverkas inte av väder eller antal användare i området....
Måste jag vänta med att säga upp avtalet till en månad innan bindningstiden går ut?
Nej. För att undvika uppsägningstid efter att bindningstiden gått ut kan du säga upp avtalet i god tid. Om du har en uppsägningstid på en månad kan du säga upp avtalet minst en månad innan bindningstiden går ut. Kontrollera dock alltid vad som står i ditt specifika avtal vad som gäller men om inget anges...
Har jag rätt till lägre pris om operatören erbjuder nya kunder ett lägre pris för tjänsten?
Huvudregeln är att avtalat pris gäller. Du kan därför inte kräva att få del av en prissänkning under bindningstiden om inte annat framgår av avtalet. Om din operatör erbjuder ett lägre pris till nya kunder än det som du betalar, har operatören ingen skyldighet att sänka ditt pris såvida det inte finns en ”lägsta pris-garanti”...
Kostar det något att ta emot samtal från utlandet?
Nej, inte om du befinner dig i Sverige eller ett annat EU-land. Ja, om du befinner dig utanför EU och tar emot samtal från utlandet kan du behöva betala extra avgifter. Kostnaden varierar beroende på vilket land du befinner dig i och vilket avtal du har med din operatör. Inom EU gäller dock särskilda regler...
Mitt nummer har flyttats mot min vilja, kan jag flytta tillbaka det?
Det behöver då göras en ny nummerflytt. Telekområdgivarna rekommenderar att du kontaktar den operatör du vill vara kund hos och frågar om de kan flytta numret till sig. Om det är din tidigare operatör kan du behöva återaktivera ditt abonnemang eller teckna ett nytt.
Kan jag stoppa en nummerflytt?
Det kan finnas möjlighet att stoppa en nummerflytt. Telekområdgivarna rekommenderar att du kontaktar den operatör som ska ta över numret och meddelar att du inte vill att numret flyttas. Tänk på att om du avbryter nummerflytten till en operatör, innebär inte det att abonnemangsavtalet med den operatören blir ogiltigt.
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.