Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Hur vet jag vilken operatör som har numret?
Hur lång tid får en nummerflytt ta?
Nummerflytten ska ske så snart som möjligt den dag du avtalat med din nya operatör om att numret ska flyttas. När numret lämnats över från din tidigare operatör ska din nya operatör koppla in numret inom en arbetsdag. Avbrottet i tjänsten i samband med själva överlämnandet får alltså inte överstiga en arbetsdag.
När får jag inte flytta med mitt nummer?
Om du byter telefonitjänst mellan ett fast och ett mobilt nät har du inte rätt att flytta med dig numret. Om operatören ändå erbjuder dig att flytta numret finns det inga regler som säger hur lång tid det får ta. Om din nya operatör inte tar emot numret. Om numret inte är registrerat på dig...
Vad ska jag göra vid misslyckad eller nekad nummerflytt, s k portering?
Om nummerflytten inte har fungerat ska du i första hand kontakta din nya operatör och fråga varför flytten inte har skett. Det kan bero på att den nya operatören inte har skickat in en begäran om nummerflytt till din tidigare operatör eller att problem har uppstått som försvårat nummerflytten. Om något problem uppstått bör din...
Måste jag tacka ja till erbjudandet om ersättningslösning när kopparnätet tas bort hos mig?
Du måste inte tacka ja till erbjudanden om ersättningslösning för telefoni och bredband om inte annat framgår av ditt avtal. Du kan välja telefoni och bredband från vilket bolag du vill som kan erbjuda tjänster i området, men det är förstås viktigt att du innan du tecknar avtal kontrollerar att du kan använda telefonin/bredbandet i...
Kommer kopparnätet att tas bort?
Kopparnätet är under avveckling men inte i hela landet samtidigt. En del försäljare använder detta som ett argument för att du ska snabbt ska ansluta dig till fiber eller annan teknik (till exempel mobila tjänster). Om din fastighet ligger i ett område där kopparnätet ska tas ner i närtid ska du ha fått information om detta.
Jag får inte den avtalade hastigheten trådlöst, är det ett fel?
När du ingår avtal om fast bredband är det viktigt att känna till att den hastighet som avtalas normalt är den hastighet som du får om din dator är direkt ansluten med nätverkskabel. Om du väljer att använda en trådlös router och surfa via wi-fi kan din hastighet bli lägre än hastigheten enligt avtalet och...
Vad ska anges i mitt avtal om hastigheten?
Operatören bör informera om vilken hastighet som realistiskt kan levereras. Kraven på vilken information som ska finnas i avtalet ser olika ut beroende på om du har ett avtal om fast bredband eller mobilt bredband.
Jag har blivit debiterad för en förmedlad tjänst som jag inte känner igen. Vad ska jag göra?
Om det finns en debitering för en eller flera förmedlade tjänster på fakturan från teleoperatören innebär det att någon som använt den fasta telefonen eller mobiltelefonen på något sätt beställt en eller flera betalteletjänster. Det finns en stor mängd betalteletjänster av olika slag. Några exempel på vanliga betalteletjänster är att rösta i tv-program som Melodifestivalen...
Vilka uppgifter lagras om mig hos operatören?
Som abonnent lagras både dina samtalsuppgifter och abonnentuppgifter. Dessa kan dock inte lämnas ut hur som helst, utan detta regleras i lagen om elektronisk kommunikation. Det är till exempel tillåtet för operatörer att lagra trafikuppgifter under en viss tid för att kunna fakturera.
När har jag inte rätt till skadestånd?
Förutom att operatören kan begränsa din rätt till skadestånd i sina allmänna villkor har du inte heller rätt till skadestånd: Om du inte kan visa att du gjort någon reklamation av felet eller förseningen Om du inte kan visa att du drabbats av en ekonomisk skada, exempelvis med hjälp av kvitton eller intyg Om din...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.