Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Har jag rätt att få fast telefoni och bredband?
Ja och nej. Enligt lagen om elektronisk kommunikation har du rätt att få telefoni till en rimlig kostnad i din fasta bostad eller ditt företag (fritidshus omfattas inte av denna rättighet). Som det ser ut i dag är dock inget telebolag, varken Telia eller något annat, skyldigt att erbjuda telefoni till alla, utan alla telebolag...
Vem ansvarar för att jag har telefoni och internet?
När det gäller tillgång till grundläggande internet (minst 10 Mbit/s enligt lag) så har idag de flesta hushåll och företag täckning med mobilt bredband via 4G, 5G eller satellit. För dig som inte kan få telefoni eller en anslutning som medger 10 Mbit/s kan Post- och telestyrelsen, PTS, upphandla bredbandsanslutningar efter ansökan från dig. Innan...
När tar Telia bort kopparnätet hos mig?
Jag har blivit debiterad för samtal till betalsamtalsnummer som jag inte känner igen att jag ska ha ringt, vad ska jag göra?
Det kan vara lämpligt att först ta reda på vilket företag som ligger bakom det betalnummer som finns på fakturan, då den kunskapen kan vara till nytta när man försöker reda ut vad som skett. På fakturan ska operatören ange kontaktuppgifter till den tjänst/företag som debiterat. Om du blivit debiterad för betalsamtal som du inte...
Har jag rätt att få ett abonnemang?
Nej. Operatörer har ingen skyldighet att ingå avtal om tv-, bredband eller telefonabonnemang med dig. Du och operatören får själva avgöra om ni vill ingå avtal och huvudregeln är att ni får bestämma vilka villkor som ska gälla.
Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Varför fungerar inte min fiber när jag flyttat in i en ny bostad och operatören säger att porten är blockerad?
När du beställer en ny tjänst kan din operatör ibland se om en annan tjänst blockerar nätet redan vid avtalstillfället. Du kan då få frågan om tjänsten tillhör någon annan och i så fall ska stängas ned när din nya tjänst aktiveras; Om din tjänst inte aktiveras när den ska bör du kontakta din bredbandsoperatör...
Vilka samtal ska inte stå med på min räkning?
Avgiftsfria samtal (som vanligen börjar med siffrorna 020 eller 0200), till exempel samtal till BRIS och kvinnojourer, får inte redovisas på räkningen.
Måste jag betala en fakturaavgift?
Ja, men fakturaavgiften måste i så fall framgå av avtalet. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan göra något för att slippa avgiften eftersom detta kan...
Hur gör jag för att spärra mot olika tjänster?
Kontakta din operatör så hjälper de dig vidare beroende på vilken spärr du vill ha. Du kan i många fall även göra det själv via Mina sidor.
Jag har blivit debiterad för samtal till en nummerupplysningstjänst som jag inte har ringt, vad gör jag?
Branschens aktörer har i de på marknaden gällande standardavtalen åtagit sig att följa de etiska reglerna samt de delar av betalteletjänstområdet som regleras av den Code of Conduct (CoC) som tagits fram gemensamt av teleoperatörerna, branschorganisationen MORGAN och Telekområdgivarna. Nummerupplysningstjänster använder 118-serien, exempelvis Eniros 118118. Frågan ligger alltså utanför Telekområdgivarnas verksamhetsområde vad beträffar betalteletjänster och...
Jag har fått en faktura från ett telefonsex-företag som vill ha betalt för samtal som de påstår att jag ringt till ett vanligt geografiskt nummer, t.ex. 040- eller 08-nummer. Måste jag betala fakturan?
Med betalteletjänster avses de tjänster som nås med prefixen 0900, 0939, 0944 och 099 samt de mobila betalteletjänsterna som nyttjar kortnummer för köp av varor och tjänster. Så kallade särdebiterade tjänster, som faktureras direkt av ett företag istället för via telefonräkningen, och som inte använder de ovan uppräknade prefixen, ligger helt utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Vi...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.