Oseriös försäljning
Det finns ett antal mindre operatörer och återförsäljare på marknaden som inte följer vare sig gällande lagar och regler eller de uppföranderegler som Telekområdgivarna och branschorganisationen Kontakta satt upp.
När en operatör ingår avtal med en konsument över telefon, ställs särskilda krav på operatören. Speciellt för denna typ av avtal är bland annat att du har ångerrätt, till skillnad från köp i en butik. Sedan 2018 gäller även ett skriftlighetskrav vid uppringande telefonförsäljning.
För att kravet på skriftlighet ska gälla måste det vara operatören som på eget initiativ kontaktar dig som konsument i syfte att ingå ett avtal. Om det är du som kontaktar operatören, eller om du ber operatören att kontakta dig, finns inget krav på skriftlighet. Det är däremot inte tillåtet för operatören att kringgå kravet genom att ringa dig och uppmana dig att ringa tillbaka.
Enligt organisationen Kontaktas branschetiska regler ska samtal som innehåller information om avtalet som kommer att ingås spelas in som ett komplement till skriftlighetskravet. I de fall skriftlighetskrav inte gäller ska den del av samtal som innehåller konsumentens accept av avtalet också spelas in. Observera att detta inte är ett lagkrav men gäller som god sed för telefonförsäljning.
Om ett avtal ska ingås till följd av att operatören har kontaktat dig, ska denne skicka en bekräftelse på sitt anbud till dig. Avtalet ingås sedan när du skriftligen accepterar detta anbud. Om du avböjer erbjudandet redan under telefonsamtalet bör operatören inte skicka någon bekräftelse till dig.
Operatörens anbud behöver inte skickas på papper, du kan också få det via e-post, sms eller liknande. Även ditt skriftliga godkännande kan ske elektroniskt, till exempel genom att du kryssar för ett alternativ i ett elektroniskt dokument. Ditt godkännande ska ske först efter att samtalet är avslutat.
Om du inte skriftligen accepterar anbudet är avtalet ogiltigt. Samma sak gäller om ditt skriftliga godkännande lämnas under pågående samtal. Om avtalet är ogiltigt är du inte skyldig att betala för varor och tjänster som operatören ändå levererar eller utför.
Mer information:
Allmänna reklamationsnämndens beslut om skriftlighetskravet.
Att du ska få informationen klart och begripligt innebär att du ska få den på ett sätt som är lätt för dig att ta del av och förstå.
Säljaren ska ta särskild hänsyn till behovet hos särskilt utsatta personer på grund av nedsatt mental, fysisk eller psykisk funktionsförmåga, ålder eller sådan godtrogenhet som försäljaren rimligen kan förväntas förutse. Detta uttalas även i Telekområdgivarnas uppföranderegler.
Mer information
Här hittar du rättsfall som handlar om ångerfristen.