Att teckna ett avtal för ett abonnemang
Du kan ingå, teckna, avtal om ett abonnemang både muntligt och skriftligt. Det är lite olika krav på hur det ska gå till beroende på försäljningsstället, till exempel i butik eller på distans som internet eller telefon.
Summering av sidan
Abonnemang kan ingås både muntligt och skriftligt, med olika regler beroende på om köpet sker i butik eller på distans. Ett avtal är giltigt när båda parter är överens om dess existens och innehåll, och olika beviskrav gäller beroende på om det är kunden eller operatören som ifrågasätter avtalet. Konsumenträtten gäller om abonnemanget huvudsakligen används privat, även om operatören påstår att det är ett företagsabonnemang. Vid försäljning ska du få tydlig information om avtalet, och det finns vägledning från ARN kring muntliga och skriftliga avtal samt beviskrav vid tvister.
När finns det ett giltigt avtal?
Ett avtal är giltigt när både du och operatören är överens om att ett avtal har ingåtts. Om du däremot menar att det inte finns ett avtal är det operatören som ska bevisa det. För att operatören ska kunna göra det ska denne kunna visa att du uttryckligen har accepterat avtalet.
Om operatören å andra sidan menar att det inte finns ett bindande avtal är det du som ska kunna visa att operatören har lämnat en accept - bekräftelse - till dig.
Om både du och operatören är överens om att ett avtal finns, men ni inte är överens om innehållet i avtalet, till exempel pris, datamängd, bindningstid etc, så är det den som påstår att avtalet har ett visst innehåll som också ska bevisa det.
Om ni inte är överens bör du vända dig till operatörens kundtjänst.
Är det ett konsument- eller företagsabonnemang?
Definitionen av vad en konsument är, är enligt lag “en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet”. Därför kan du ses som konsument om du främst använder ditt abonnemang privat och då omfattas du av konsumenträtten, även om operatören menar att du ingått ett företagsabonnemang.