Att teckna ett avtal för ett abonnemang

Du kan ingå, teckna, avtal om ett abonnemang både muntligt och skriftligt. Det är lite olika ​krav på hur det ska gå till beroende på försäljningsstället, till exempel i butik eller på distans som internet eller telefon.

Summering av sidan

Abonnemang kan ingås både muntligt och skriftligt, med olika regler beroende på om köpet sker i butik eller på distans. Ett avtal är giltigt när båda parter är överens om dess existens och innehåll, och olika beviskrav gäller beroende på om det är kunden eller operatören som ifrågasätter avtalet. Konsumenträtten gäller om abonnemanget huvudsakligen används privat, även om operatören påstår att det är ett företagsabonnemang. Vid försäljning ska du få tydlig information om avtalet, och det finns vägledning från ARN kring muntliga och skriftliga avtal samt beviskrav vid tvister. 

När finns det ett giltigt avtal?

Ett avtal är giltigt när både du och operatören är överens om att ett avtal har ingåtts. Om du däremot menar att det inte finns ett avtal är det operatören som ska bevisa det. För att operatören ska kunna göra det ska denne kunna visa att du uttryckligen har accepterat avtalet.

Om operatören å andra sidan menar att det inte finns ett bindande avtal är det du som ska kunna visa att operatören har lämnat en accept - bekräftelse - till dig.

Om både du och operatören är överens om att ett avtal finns, men ni inte är överens om innehållet i avtalet, till exempel pris, datamängd, bindningstid etc, så är det den som påstår att avtalet har ett visst innehåll som också ska bevisa det.

Om ni inte är överens bör du vända dig till operatörens kundtjänst.

Är det ett konsument- eller företagsabonnemang?

Definitionen av vad en konsument är, är enligt lag “en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet”. Därför kan du ses som konsument om du främst använder ditt abonnemang privat och då omfattas du av konsumenträtten, även om operatören menar att du ingått ett företagsabonnemang.

Vanliga frågor och svar

Vad kan jag göra om jag fått ett företagsabonnemang fast jag är privatperson?
Om du anser att du fått ett avtal på ett företagsabonnemang trots att du anser dig vara konsument bör du skicka ett mejl eller ett brev till operatören så snart som möjligt och påtala detta. Spara en kopia. Om du blev uppringd och avtalet ingicks på telefon kan du i första hand invända att avtalet...
Hur går det till att acceptera skriftligt?
Om ett avtal ska ingås till följd av att operatören har kontaktat dig, ska denne skicka en bekräftelse på sitt anbud till dig. Avtalet ingås sedan när du skriftligen accepterar detta anbud. Om du avböjer erbjudandet redan under telefonsamtalet bör operatören inte skicka någon bekräftelse till dig. Operatörens anbud behöver inte skickas på papper, du...
Hur tar jag reda på vilka möjligheter jag har att få tv?
Du kan kontakta olika operatörer och fråga om de kan erbjuda dig en tv-tjänst. Ibland är operatörens möjlighet att erbjuda en tjänst beroende av var du bor. Om du har bredband har du sannolikt också möjlighet att beställa en tv-tjänst. Du kan också kontakta din hyresvärd, bostadsrättsförening eller motsvarande för information om möjligheterna i fastigheten....
Har jag rätt att få de fria kanalerna från min tv-operatör?
Det kan finnas en skyldighet att sända vidare de fria kanalerna i vissa kabel- och iptv-nät med flera anslutna hushåll.
Har jag rätt att få ett abonnemang?
Nej. Operatörer har ingen skyldighet att ingå avtal om tv-, bredband eller telefonabonnemang med dig. Du och operatören får själva avgöra om ni vill ingå avtal och huvudregeln är att ni får bestämma vilka villkor som ska gälla.
Får man ingå avtal om man är under 18 år?
Konsumentverket hänvisar till Föräldrabalkens regler om att minderåriga inte kan ingå avtal men det finns inget rättsfall som täcker deras påstående fullt ut. Med den tolkningen av föräldrabalken skulle en person under arton år aldrig kunna köpa någonting utan målsmans medgivande, med undantag för de egna pengar en person över sexton år tjänat genom eget...
Finns det mobilabonnemang för barn?
Om du vill skaffa mobilabonnemang åt en minderårig så finns det olika möjligheter. Mobiloperatörerna har olika erbjudanden om abonnemang anpassade för barn, och olika lösningar för familjer och extra användare. Det finns också smartklockor anpassade för barn som går att använda för att ringa och skicka meddelanden med mera. En sådan klocka kan vara bra...
Vad är viktigt att veta när jag byter internetleverantör?
Din nuvarande operatör ska se till att du kan byta till en ny bredbandsoperatör utan avbrott i tjänsten förutsatt att det är tekniskt möjligt. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att ditt bredbandsabonnemang sägs upp när bytet har genomförts, såvida du inte har sagt upp avtalet vid ett tidigare tillfälle under operatörsbytet. Din nuvarande operatör...
Vilken information ska jag få vid byte av bredbandsoperatör?
Din nuvarande operatör är, i samband med att du byter bredbandsoperatör, skyldig att skriftligen informera dig om: När avtalet sägs upp och när det upphör att gälla genom bytet, såvida du inte redan sagt upp avtalet vid en tidigare tidpunkt Eventuell kvarvarande bindningstid, fakturering och andra krav enligt avtalet Hantering av eventuell utrustning som du...
När gäller skriftlighetskravet?
Om en operatör på eget initiativ kontaktar dig via telefon för att ingå ett avtal, måste du skriftligen acceptera anbudet för att det ska bli ett giltigt avtal. Observera att det bara gäller om du tecknar avtalet som konsument, för företagsavtal finns inget krav på skriftlighet. Om det är du som kontaktar operatören, eller om...

Relaterade beslut

MD 2009:30 – Inte oskäligt med automatisk förlängning av tidsbegränsade avtal
Ett villkor i tidsbegränsande avtal om digital-tv-abonnemang till konsumenter innebar att om uppsägning inte sker inom viss tid så förlängs avtalet automatiskt på viss tid. Alternativt att det övergår till ett tillsvidareavtal med tre månaders uppsägningstid. När det gäller en automatisk förlängning på viss tid så menade Marknadsdomstolen (MD) att det följer av det tidigare...
MD 2005:34 – Förutsättningar för uppsägning
Ett villkor i ett tidsbegränsat avtal på tolv månader om digital-tv-abonnemang till konsumenter som fastslår att om uppsägning inte sker 30 dagar före abonnemangsperiodens utgång, förlängs avtalet automatiskt med ett år i taget med samma uppsägningstid, är oskäligt. I bedömningen vägdes in att avtalet inte krävde att företaget på lämpligt sätt och i rimlig tid...
ARN 2024-23873 – Ljudinspelning som bevis för avtalat pris
En konsument kontaktade sin operatör i oktober 2024 och erbjöds bredband för 360 kronor per månad, vilket konsumenten accepterade. Operatören debiterade sedan 489 kronor per månad för tjänsten. I ARN krävde konsumenten att operatören levererar bredbandstjänsten till avtalat pris, och återbetalning av det överskjutande beloppet som han betalat. Operatören invände att konsumenten fakturerats korrekt. Säljaren...
ARN 2024-22342 – Mejldialog om kompensation bevisade inte bindande avtal
En konsument inledde en dialog med sin operatör angående kompensation för en tidigare händelse. Konsumenten menade att ett avtal ingicks och i ARN krävde han en kostnadsfri mobiltelefon, åtta kostnadsfria mobilabonnemang på livstid och återbetalning för abonnemangsavgifter som betalats. För att bevisa att ett avtal ingåtts bifogade konsumenten kopior på mejldialoger mellan honom och operatören....
ARN 2024-11509 – Återbetalning av två års månadsavgifter när avtalet inte kunde bevisas 
Konsumenten ansåg att operatören debiterat honom för dubbla tv-abonnemang i 23 månader under 2022 till 2024. Enligt konsumenten syntes inte båda abonnemangen på Mina sidor. Konsumenten begärde återbetalning för det ena abonnemanget. Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att konsumenten hade två olika tv-abonnemang sedan många år tillbaka. Abonnemangen hade initialt legat hos två...
ARN 2024-06378 – Ingen rätt att ångra eller häva köp i butik
Konsumenten besökte en butik för att titta på dammsugare och blev övertalad av en säljare att teckna ett mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid. Konsumenten återvände senare till butiken för att prata med någon ansvarig och meddela att hon ville ångra avtalet, men butiken gick inte med på det. I ARN krävde konsumenten att få häva...
ARN 2024-05067 – Orderbekräftelse är inte bevis på avtal
En konsument upptäckte att han fakturerats för ett abonnemang som han inte ansåg sig ha tecknat. I ARN krävde han därför i första hand att han inte skulle behöva betala för abonnemanget. Operatören invände att konsumenten beställt abonnemanget via sin tv-box samt att han därefter fått en orderbekräftelse. Operatören beskrev även stegen som kunder går...
ARN 2024-04782 – Operatören måste kunna bevisa att avtalet accepterades efter samtalet
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare om ett nytt mobilabonnemang den 18 januari 2024. Den 8 februari 2024 meddelade konsumenten att det påstådda avtalet skulle upphävas. Tjänsten levererades den 22 februari 2024. Konsumenten hävdade att avtalet var ogiltigt och krävde skadestånd på 3000 kronor. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till ett digitalt skriftligt...
ARN 2024-02346 – Operatören är bunden av marknadsföring om obegränsad surf
Konsumenten beställde ett mobilabonnemang med obegränsad surf med maxhastighet. När han förbrukat 1000 GB, sänktes hastigheten till 2 Mbit/s. I ARN krävde konsumenten att operatören skulle leverera obegränsad surf med maxhastighet och bifogade en skärmdump från operatörens hemsida där bland annat följande framgick: ”Skulle det vara skönt att aldrig behöva tänka på att koppla upp...

Senast uppdaterad: