Vi ger konsumenter kostnadsfri vägledning

Sök svar här på vår sida. Inom vilket område kan vi hjälpa dig?

TV

Tv-abonnemang, störning på marksänd tv, tv-paket och streaming

Vanligaste frågorna just nu

Är jag fortfarande bunden av avtalet, om jag inte flyttar med tjänsten till min nya adress? Visa/dölj svar
Som huvudregel ansvarar du för att betala för ett abonnemang till dess att bindnings- och/eller uppsägningstid upphör enligt avtalet. Det gäller även om du flyttar till en bostad där operatören inte kan leverera tjänsten, såvida du inte har avtalat om något annat med operatören. Du kan fråga operatören om det går att förkorta bindningstiden eller minska kostnaden på...
Är det fel i en mobil tjänst om jag saknar täckning? Visa/dölj svar
Det kan det vara. En tjänst ska motsvara vad du och operatören kommit överens om. Om täckningen är sämre än vad du blivit lovad så är det fel på tjänsten. Mobila tjänster kan påverkas av olika faktorer så som kapacitet i masten och tjänsterna brukar beskrivas i avtalsvillkoren på ett sätt som gör det svårt...
Är jag bunden av ett oskäligt avtalsvillkor? Visa/dölj svar
Enligt 36 § i avtalslagen kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Vid en oskälighetsbedömning görs en samlad bedömning av omständigheterna och bland annat tas hänsyn till konsumenters särskilda skyddsintresse. ARN har i ett beslut...
Får man ingå avtal om man är under 18 år? Visa/dölj svar
Konsumentverket hänvisar till Föräldrabalkens regler om att minderåriga inte kan ingå avtal men det finns inget rättsfall som täcker deras påstående fullt ut. Med den tolkningen av föräldrabalken skulle en person under arton år aldrig kunna köpa någonting utan målsmans medgivande, med undantag för de egna pengar en person över sexton år tjänat genom eget...
Hur ska jag klaga? Visa/dölj svar
Kontakta den operatör som du anser är ansvarig. Om operatören uppmanar dig att klaga till en återförsäljare men det klagomålet inte ger resultat, kan du återigen kontakta den operatör som du har abonnemanget hos. Operatören är ansvarig för de tjänster de fakturerar dig för, även om de sålts av återförsäljare. Om operatören inte kan lösa...
Hur gör jag för att felsöka mitt abonnemang om det inte fungerar? Visa/dölj svar
I första hand kan du kontakta din operatör för tjänsten eller leverantören av din fiberanslutning för att kontrollera om det finns några kända driftsstörningar eller planerade avbrott som påverkar din tillgång till internet eller samtal. För tv-sändningar över det marksända nätet kan du kontrollera med Teracom. Om det inte finns några kända driftsstörningar kan operatören...
AI-genererad bild på en kvinna framför en dator med statistik
23
Anslutna operatörer, leverantörer och Associerade partners
Cirka 9 000
Vägledningsärenden per år
Cirka 36 000
Kontakter med konsumenter per år
Cirka 170
Anslutna stadsnät via Svenska Stadsnätsföreningen
Data, Telecom, IT

Stadsnätsföreningen tecknar samverkansavtal med Telekområdgivarna

Svenska Stadsnätsföreningen ingår samverkansavtal med Telekområdgivarna, vilket ger 150 stadsnät och...