Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Hur räknas ångerfristen?
Ångerfristen är på 14 dagar och räknas från olika tidpunkter beroende på om du ingått ett avtal om en tjänst, eller ett avtal om en vara. Ett abonnemang kan du normalt ångra inom 14 dagar räknat från dagen efter du ingick avtalet. En vara (till exempel telefon, dator, surfplatta) kan du ångra inom 14 dagar...
Vilka avtalsvillkor har tidigare ansetts oskäliga?
Exempel från Marknadsdomstolen (numera Patent- och marknadsdomstolen, PMD) Avtalsvillkor som är oskäliga mot konsumenter får förbjudas av Patent- och marknadsdomstolen. PMD har bland annat bedömt följande villkor som oskäliga: Krav på skriftlig uppsägning av avtal Begränsning av konsumentens rätt till skadestånd Krav från företaget att muntliga löften skrivs in i avtalet för att vara giltiga...
Vad gäller om ett avtalsvillkor tolkas på olika sätt?
Om ett avtalsvillkor som operatören utformat är otydligt och du och operatören har olika uppfattningar om hur villkoret ska tolkas kan din tolkning ha företräde enligt den så kallade ”oklarhetsregeln”. Denna innebär att oklarheter i ett avtalsvillkor tolkas på ett sätt som är förmånligast för den av parterna som inte har utformat villkoret, i regel...
Är jag bunden av ett oskäligt avtalsvillkor?
Enligt 36 § i avtalslagen kan avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Vid en oskälighetsbedömning görs en samlad bedömning av omständigheterna och bland annat tas hänsyn till konsumenters särskilda skyddsintresse. ARN har i ett beslut...
Vad händer om jag inte får informationen som jag ska ha?
När bristande information kan medföra en påföljd i ditt individuella fall, beror på försäljningsstället. Informationskraven är i första hand av offentligrättslig karaktär, och överträdelser av bestämmelserna får som huvudregel inga påföljder i ditt enskilda fall. Du kan i vissa fall ha rätt till ersättning för de kostnader som du fått på grund av bristande information....
Var hittar jag information om priser och villkor?
Ett företag måste lämna prisinformation på det ställe där produkten säljs. Informationen ska innehålla tjänstens pris i kronor, inklusive moms och andra skatter. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader ska detta anges särskilt. Prisinformationen ska vara korrekt och tydlig och ska lämnas skriftligt om du inte kan få informationen på något annat likvärdigt...
Vad händer om du inte accepterar avtalet skriftligt?
Om du inte skriftligen accepterar anbudet är avtalet ogiltigt. Samma sak gäller om ditt skriftliga godkännande lämnas under pågående samtal. Om avtalet är ogiltigt är du inte skyldig att betala för varor och tjänster som operatören ändå levererar eller utför.
Hur mycket surfmängd behöver jag?
Du betalar vanligen för en viss datamängd varje månad. Om den tar slut behöver du köpa mer data för att kunna surfa. Kontrollera villkoren för vad det kostar att köpa mer data och om du får med dig den extra datamängd du köpt till nästa månad. Om du mest läser tidningar och skickar e-post kan...
Om det krävs ett skriftligt godkännande, ska samtalet ändå spelas in?
Enligt organisationen Kontaktas branschetiska regler ska samtal som innehåller information om avtalet som kommer att ingås spelas in som ett komplement till skriftlighetskravet. I de fall skriftlighetskrav inte gäller ska den del av samtal som innehåller konsumentens accept av avtalet också spelas in. Observera att detta inte är ett lagkrav men gäller som god sed...
Kan jag bli bunden utan att ha beställt någonting?
En säljare får vid marknadsföringen av en tjänst aldrig leverera tjänsten och kräva betalning för den om du inte uttryckligen beställt den. Säljaren får inte heller skicka fakturor, betalningsavier eller liknande för tjänster du inte beställt och därmed vilseleda dig om din betalningsskyldighet. För betalningsansvar krävs alltså att ett bindande avtal verkligen har ingåtts med...
Är ett muntligt avtal giltigt?
Avtal får ingås muntligt om det inte finns ett skriftlighetskrav. Operatören ansvarar för att information under försäljningssamtalet är tydlig och att den följer lag och god sed. Om det finns en inspelning av samtalet kan du begära att få lyssna på den om du är osäker på vad som sagts. Viktigt! Om du fått ett muntligt...
Vad menas med skriftligt avtal?
Med skriftliga avtal menas både avtal du skriver under för hand och sådana som du signerar digitalt via e-post, sms eller liknande. Vid telefonförsäljning finns det ett skriftlighetskrav. Operatören ansvarar för att informationen vid försäljningstillfället och i avtalet är tydlig och att den följer lag och god sed. Viktigt! Om du ingår ett skriftligt avtal ansvarar du...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.