Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Måste jag klaga direkt?
Vårt råd är att du klagar till operatören så fort du märker felet. Då får operatören möjlighet att avhjälpa problemet så snart som möjligt. Enligt operatörens avtalsvillkor kan också tidpunkten för felanmälan påverka beräkningen av ett prisavdrag. För att ha rätt till exempelvis avhjälpning, prisavdrag, skadestånd eller hävning, måste du klaga (reklamera) inom skälig tid...
Kan jag spärra abonnemanget mot dyra räkningar?
Du kan kostnadsfritt spärra abonnemanget från att kunna ringa vissa nummer eller typer av samtal. Kontakta din operatör för mer information om spärrar. Du kan även beställa en kostnadsfri kreditspärr. En sådan innebär att ditt abonnemang spärras om räkningen överskrider ett belopp som du bestämmer på förhand. Däremot har operatören inte någon skyldighet att erbjuda...
Vad gäller när operatören inte levererat en del av ett paket av tjänster i tid?
Om du har rätt att häva ett avtal på grund av leveransförsening, så kan du ha rätt att samtidigt avsluta andra delar av samma paket.
Vad kan jag göra om jag blivit felaktigt debiterad för samtal eller datatrafik?
Om du anser att en räkning är felaktig ska du meddela detta till operatören så fort som möjligt. Vårt råd är att även be operatören göra en teknisk undersökning av din anslutning för att utreda om det blivit fel i företagets debiterings- eller faktureringssystem. I tidigare fall har operatören fått rätt genom att hänvisa till...
Hur kan jag klaga på att leveransen är försenad?
Kontakta operatören och meddela att tjänsten inte levererats. Om operatören inte kan lösa problemet, och du vet eller misstänker att förseningen inte beror på något förhållande hos dig, bör du skicka ett skriftligt klagomål till operatören Viktigt! En förutsättning för att få häva avtalet eller begära skadestånd på grund av leveransförseningen är att du klagar...
När ska tjänsten levereras?
Normalt står det i ditt avtal vilken leveranstid som gäller. Om tid för leverans inte har avtalats anses operatören vara försenad om tjänsten inte levereras inom den tid som är skälig med hänsyn till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning. Skälig tid kan alltså vara olika från fall till...
Vilken operatör tillhör numret som ringt mig?
Om du vill ta reda på vilken operatör ett visst telefonnummer tillhör kan du göra det via Post-och telestyrelsens nummersök. Observera att om numret tillhör en operatör som erbjuder traditionell fast telefoni via telejacket kan sökningen visa Telia som operatör trots att abonnemangsavtalet kan ha ingåtts med en annan operatör.
Har jag rätt att få återstående surfpott återbetald om jag byter bredbandsoperatör?
Din tidigare operatör ska använda villkor som innebär att du vid byte av operatör har rätt till återbetalning av eventuell återstående surfpott om du använder förhandsbetalda tjänster. Den tidigare operatören får ta ut en avgift för återbetalningen om det följer av avtalet. Avgiften ska motsvara de faktiska kostnader som återbetalningen medför.
Vad händer med min e-postadress när jag byter bredbandsleverantör?
Om du använder en gratis webbaserad tjänst för e-post med tillhörande e-postadress (exempelvis Hotmail, Gmail eller Yahoo!) har du tillgång till denna oavsett vilken operatör du har. Det enda som behövs är tillgång till internet. Om du har en e-postadress från din operatör bör du fråga din nuvarande och din nya operatör om du kan...
Har jag rätt till ersättning om jag fått fel information utan att ha ingått ett avtal?
Operatörerna kan vara skyldiga enligt lag att ge dig viss information innan du ingår ett avtal, exempelvis vid marknadsföringen av en tjänst. Om en operatör inte ger dig sådan information så kan du som konsument i vissa fall ha rätt till ersättning för de kostnader som du fått på grund av detta. Bland annat förutsätter...
Varför har jag fått en faktura trots att jag sagt upp avtalet?
Kontrollera med operatören varför du fått fakturan. Det kan exempelvis handla om uppsägningstid, fakturering av samtalskostnader i efterskott eller att det av någon anledning inte finns ett avslut registrerat på abonnemanget. Tänk på att om ni inte är överens om att du sagt upp abonnemanget, så bär du bevisbördan för det.
Jag har bindningstid och vill säga upp, vad kan jag få betala?
Om du har bindningstid behöver du normalt betala en klumpsumma för resterande tid i en slutfaktura.
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.