Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Kan jag få ut samtalsspecifikationer bakåt i tiden?
Operatören har ingen skyldighet att kostnadsfritt skicka ut uppgifter om samtal som gjorts längre bakåt i tiden än den senaste fakturaperioden. Det är inte heller säkert att dessa uppgifter finns sparade. Om de finns kan operatören ta ut en avgift för att skicka uppgifterna till dig. Operatören bestämmer själv hur stor den eventuella avgiften är....
Får företag skicka direktreklam via sms till mobiltelefoner?
Enligt de etiska reglerna får direktmarknadsföring av betalteletjänster till telefon inte ske utan kundens uttryckliga medgivande. Dock får marknadsföring ske när ett etablerat kundförhållande föreligger. Ett etablerat kundförhållande föreligger exempelvis när en person gjort ett köp av tjänster från ett företag. Om du har beställt en betalteletjänst, till exempel en filmvisning, från ett företag finns...
Jag har ett helt nytt mobilabonnemang och har blivit debiterad för tjänster som jag inte har beställt. Varför?
Har du nyligen skaffat ett nytt mobilabonnemang, ett mobilt bredbandsabonnemang eller ett kontantkort med nytt mobilnummer, och har du i samband med detta blivit debiterad för betalteletjänster som du inte känner till att du har beställt? Då kan det vara så att en tidigare användare av mobilnumret har startat en prenumerationstjänst av något slag som...
Jag har försökt ringa till ett företag på det nummer som står på fakturan från min operatör, men jag lyckas inte få kontakt med företaget. Vad ska jag göra?
I de etiska reglerna finns ett helt kapitel som föreskriver att alla tjänsteleverantörer måste ha en kundtjänst: Tjänsteleverantören skall tillhandahålla kundtjänst för alla tjänster. Kundtjänsten skall vara tillgänglig helgfria vardagar 09.00 – 16.00. Kundtjänsten skall ha ett telefonnummer och skall kunna nås från såväl fast som mobil telefon. Personal hos kundtjänsten skall behärska svenska i...
Kan man bli debiterad genom att öppna ett sms från en okänd avsändare?
Det finns inga betalteletjänster som debiteras genom att en mottagare enbart öppnar det mottagna sms:et. Däremot finns det tjänster som debiteras per mottaget sms, så kallade prenumerationstjänster, men då sker debiteringen så fort ett sms landat i mottagarens mobil. Då spelar det ingen roll om man öppnat sms:et eller omedelbart raderat det. Debiteringen har redan skett. Exempel på sådana tjänster är prenumerationstjänster på virusskydd eller annat innehåll till mobilen. Det finns också tjänster där man betalar en avgift för att kunna streama filmer till telefonen. Vi känner till att det förekommit uppgifter i medierna om att man inte bör öppna...
Kan man spärra sitt telefonnummer mot att använda betalteletjänster?
Alla operatörer är skyldiga att erbjuda sina abonnenter kostnadsfria spärrar mot betalteletjänster. Spärrarna ska finnas både mot betalsamtal och mot betalsms och går att ha både på fasta och mobila telefonabonnemang. För att lägga in en spärr på ditt abonnemang kontaktar du din operatör. Tänk på att vissa operatörer kan ha olika spärrar för betalsamtal, respektive betalsms.
Hur stoppar man en prenumerationstjänst på mobilen?
De flesta prenumerationstjänster startas genom att man skickar ett kommando, exempelvis START, eller en kod till ett femsiffrigt kortnummer som börjar på 72 (72xxx). För att avsluta en prenumerationstjänst kan man skriva endast ordet STOPP i ett sms och skicka det till samma kortnummer som man en gång beställt tjänsten genom. Man ska alltså inte svara direkt på det sms man får utan klicka fram ett nytt sms och i det skriva ordet STOPP och skicka till aktuellt kortnummer. Om du inte vet vilket kortnummer det företag som debiterar dig använder kan du se efter om du fått några sms...
Mitt minderåriga barn har köpt digitala produkter via en app med mitt kontokort utan min tillåtelse, vad gör jag?
Applikationer, appar, eller köp inuti appar (så kallade ”in-app-köp”), som betalas med konto- eller kreditkort är inte betalteletjänster och faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag och vi kan därför inte hjälpa dig kontakta företaget ifråga. Tjänster köpta via GooglePlay, App Store och Microsoft ligger utanför vårt mandat att hantera och de måste du bestrida direkt hos dessa...
Får man ingå avtal om man är under 18 år?
Konsumentverket hänvisar till Föräldrabalkens regler om att minderåriga inte kan ingå avtal men det finns inget rättsfall som täcker deras påstående fullt ut. Med den tolkningen av föräldrabalken skulle en person under arton år aldrig kunna köpa någonting utan målsmans medgivande, med undantag för de egna pengar en person över sexton år tjänat genom eget...
Finns det mobilabonnemang för barn?
Om du vill skaffa mobilabonnemang åt en minderårig så finns det olika möjligheter. Mobiloperatörerna har olika erbjudanden om abonnemang anpassade för barn, och olika lösningar för familjer och extra användare. Det finns också smartklockor anpassade för barn som går att använda för att ringa och skicka meddelanden med mera. En sådan klocka kan vara bra...
Vilka samtal ska inte stå med på min räkning?
Avgiftsfria samtal (som vanligen börjar med siffrorna 020 eller 0200), till exempel samtal till BRIS och kvinnojourer, får inte redovisas på räkningen.
Måste jag betala en fakturaavgift?
Ja, men fakturaavgiften måste i så fall framgå av avtalet. De flesta operatörer erbjuder alternativ till att skicka ut räkningar i pappersform som e-faktura eller autogiro. Om du väljer något av dessa alternativ kan du ofta slippa betala fakturaavgift. Kontrollera med din operatör om du kan göra något för att slippa avgiften eftersom detta kan...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.