Våra frågor och svar samlade i ett arkiv

De allra flesta frågor som konsumenter ställer om telekom har vi redan svaret på. Här kan du sortera alla vanliga frågor i olika områden för att hitta det du söker!

Kan operatören stänga min fasta telefon om jag missar att betala min mobilräkning?
Om du blir avstängd ska operatören begränsa avbrottet till den tjänsten som är obetald om det är tekniskt möjligt. Exempel: Operatören får inte stänga av ditt fasta telefonabonnemang på grund av en obetald räkning för ditt mobilabonnemang, eftersom dessa tjänster är oberoende av varandra.
Vad händer om jag är sen med betalning av ett kreditköp/avbetalning?
Om du vid upprepade tillfällen är sen med betalningen kan det finnas särskilda skäl för långivaren att säga upp krediten. Det innebär att du då kommer att behöva betala hela summan du är skyldig på en gång.
Jag har fått en kopia på en kreditupplysning, varför?
Operatören har rätt att utföra en kreditupplysning innan denne tecknar ett bindande abonnemangsavtal med dig. Efter kreditkontrollen ska du få ett skriftligt meddelande hemskickat om vilka uppgifter som har lämnats ut. Du får det automatiskt och kostnadsfritt från det kreditupplysningsföretag som har lämnat ut kreditupplysningen.
Jag har ett funktionshinder som gör att jag inte kan använda vissa betalsätt, vad kan jag göra?
Vissa operatörer erbjuder dig som är funktionshindrad att få räkningen uppläst av kundtjänsten eller i punktskrift. Hör efter med din operatör vilka alternativ som finns.
Mitt autogiro fungerar inte, vad ska jag göra?
I första hand ska du kontakta betalningsmottagaren (operatören) om autogirot inte fungerar. Du kan även kontakta din bank om du vill klaga på att autogirot inte fungerar.
Hur stoppar eller ändrar jag en autogirobetalning?
För att stoppa en betalning kan du kontakta betalningsmottagaren eller din bank. Om du har tillgång till bankens internettjänster kan du innan betalningen genomförts ta bort ditt autogiromedgivande. Om du ska byta operatör bör du kontakta den operatör som är betalningsmottagare och meddela att medgivandet ska avslutas. Du kan även kontakta din bank för att...
Vad händer om jag inte har täckning på kontot när autogirodragningen görs?
Om pengar saknas när dragningen ska göras finns tre olika alternativ för vad som sker: En ny dragning görs dagen efter förfallodagen, ett inbetalningskort skickas ut till dig eller, beloppet dras dubbelt vid nästa betalningstillfälle. Kontrollera med din aktuella betalningsmottagare vilken metod de använder. Eftersom autogirodragningar görs tidigt på förfallodagen behöver du se till att...
Vilka konton kan anslutas till autogiro?
Du kan höra med din bank vilket konto som är lämpligast att ansluta. Om du tecknar autogiromedgivande via din internetbank får du en lista över de konton du kan använda dig av. Banken godkänner vanligtvis även att delade konton, det vill säga konton som disponeras av flera kontohavare, ansluts till autogirot. För att kunna koppla...
Hur gör jag om jag inte kan betala i tid?
Det finns olika anledningar till att inte betala en räkning. Du kan av olika anledningar missa att betala den eller ha svårt att betala en räkning. Om du har svårt att betala en räkning kan du kontakta operatören och förklara din situation. Det kan finnas möjlighet att komma överens om en annan betalningsplan, abonnemangsform eller...
Vad händer om jag inte betalar en faktura?
Om du inte betalar en faktura så kan det innebära att du får en betalningspåminnelse eller att fakturan går till inkasso. Enligt lag om ersättning för inkassokostnader har ett bolag rätt att lägga på 60 kronor för en betalningspåminnelse och 180 kronor för inkassokostnader. Om man fortsatt inte betalar så kan ärendet hamna hos Kronofogden...
Är 4G och 5G bättre än fiber?
Om 4G, 5G och fiber är “bättre eller sämre” beror på vad du jämför – hastighet, stabilitet, täckning, pris eller användningsområde. Här är en jämförelse som kan hjälpa dig: Fiberanslutning Fördelar: Mycket hög hastighet – ofta 100 Mbit/s upp till 1000 Mbit/s (eller mer). Stabilitet – påverkas inte av väder eller antal användare i området....
Måste jag vänta med att säga upp avtalet till en månad innan bindningstiden går ut?
Nej. För att undvika uppsägningstid efter att bindningstiden gått ut kan du säga upp avtalet i god tid. Om du har en uppsägningstid på en månad kan du säga upp avtalet minst en månad innan bindningstiden går ut. Kontrollera dock alltid vad som står i ditt specifika avtal vad som gäller men om inget anges...
AI-genererad bild av två kvinnliga företagare

Är du företagare?

Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler vid försäljning till enskilda firmor.